Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Βιοηθική και σκοταδισμός

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2007/05/18

Αντιγράφω άρθρο από «Το Έθνος» της 2007-05-17, και το σχολιάζω:

«Εξάψαλμο για διακοπή της κύησης λόγω ασθένειας»

Την αντίδραση της Ιεράς Συνόδου προκάλεσε κείμενο της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής με τίτλο «Προγεννητική και προεμφυτευτική διάγνωση και μεταχείριση του εμβρύου», το οποίο αφορά την εκούσια διακοπή κύησης σε περίπτωση που διαγνωστεί σοβαρή ασθένεια στο έμβρυο.

«Η Εκκλησία μας καταδικάζει αυτόν τον κρυπτο-ρατσισμό, τιμά το αγαθό της ζωής ως ιερό μυστήριο ακόμα και μέσα από αναπηρίες, ατέλειες ή σοβαρές ασθένειες… Ο πόνος γεννά την αγάπη, όχι η καλοπέραση του ευγονικού σχεδιασμού. Η ταπείνωση της αναπηρίας αναδεικνύει τον πολιτισμό της ευγενούς ηθικής, όχι οι γνώμες του σύγχρονου βιοηθικού ορθολογισμού», αναφέρει η ανακοίνωση που εξέδωσε χθες η Ιερά Σύνοδος.

Και το άρθρο της εφημερίδας «Το Έθνος» συνεχίζει:

Σε άλλο σημείο χαρακτηρίζεται «πρωτάκουστη η υπό μιας Επιτροπής Βιοηθικής, μάλιστα Εθνικής, διατυπωμένη επίσημη γνώμη ότι η αποδοχή της γέννησης παιδιών με σοβαρές βλάβες στην υγεία τους ελέγχεται ηθικά». Η Ιερά Σύνοδος μάλιστα αναφέρει ότι είναι η πρώτη φορά που ένα επίσημο κείμενο θεωρεί, όχι νομικά επιτρεπτή, αλλά ηθικά επιβεβλημένη την άμβλωση και υποστηρίζει ως μη ηθικό το να αρνηθούν κάποιοι γονείς τη διακοπή της κύησης σε περίπτωση διάγνωσης παθολογικού εμβρύου».

Το επίμαχο κείμενο της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής, εδώ σε μορφή ΗTML και εδώ σε μορφή PDF.

Το δελτίο τύπου της «ιλαράς συνόδου™» (© 2007 Διαγόρας) βρίσκεται εδώ.

Από το κείμενο σε μορφή HTML για κάποιο λόγο (*) λείπει ο τίτλος, τον οποίο όμως μπορείτε να βρείτε στο αρχείο PDF. Ο τίτλος λέει πως το κείμενο αυτό είναι «ΓΝΩΜΗ για την προγεννητική και προεμφυτευτική διάγνωση και τη μεταχείριση του εμβρύου». Δεν ξέρω τι άλλη ασυμφωνία μπορεί να υπάρχει ανάμεσα στις δύο εκδόσεις του κειμένου.

Αν δεν τυγχάνετε να έχετε κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο θέμα της βιοηθικής, δεν είναι ανάγκη να διαβάσετε όλο το κείμενο της επιτροπής, είναι πάνω-κάτω έτσι όπως ένας νοήμων άνθρωπος θα το περίμενε να είναι διαβάζοντας το άρθρο της εφημερίδας και μεθερμηνεύοντας τα λόγια της «ιλαράς συνόδου™» (© 2007 Διαγόρας) μέσα από ορθολογικό πρίσμα.

Αυτό που έχει ενδιαφέρον στο κείμενο της επιτροπής είναι ότι στο τέλος του δεν παραλείπεται να συμπεριληφθεί και η γνώμη ενός από τα μέλη της επιτροπής το οποίο είχε γνώμη αντίθετη με εκείνη της πλειοψηφίας στο συγκεκριμένο θέμα. Παραθέτουν, λοιπόν, τη …γνώμη μειοψηφούντος μέλους κ. Δ. Ρουπακιά… o οποίος χωρίς να τα μασά καθόλου τα λόγια του καθιστά σαφές ότι σύμφωνα με τη δική του αντίληψη «ο άνθρωπος έχει Θεϊκή προέλευση και χαρακτηρίζεται από ψυχοσωματική συμφυΐα με κοινή χρονική αρχή (συν-έναρξης) του σώματος και της ψυχής που είναι η στιγμή της σύλληψης.» Καθίσταται σαφές, δηλαδή, πως οι αντιρρήσεις του κυρίου Ρουπακιά προκύπτουν από αυτή την αντιεπιστημονική, δογματική, σκοταδιστική και παντελώς άτυχη αντίληψή του.

Από εκεί και πέρα, τίποτε δεν ξαφνιάζει στα λόγια της «ιλαράς συνόδου™» (© 2007 Διαγόρας): τα περί κρυπτο-ρατσισμού, τα περί της ζωής ως ιερό μυστήριο τιμώμενο ακόμα και μέσα από αναπηρίες, ατέλειες ή σοβαρές ασθένειες, τα περί πόνου που γεννά την αγάπη, τα περί ευγονικού σχεδιασμού, τα περί ανάδειξης του πολιτισμού της ευγενούς ηθικής δια μέσω της ταπείνωσης της αναπηρίας και όχι δια μέσω του σύγχρονου βιοηθικού ορθολογισμού, κλπ.

Ο Donadeus στο φόρουμ «Γνώμη» πάρα πολύ εύστοχα υπέδειξε πως ειδικά εκείνο το περί πόνου που γεννά την αγάπη ούτε λίγο ούτε πολύ προτείνει πως…

το συναίσθημα [είναι ένα] εμπειρικό στοιχείο, [δηλαδή] μαθαίνουμε να αγαπάμε όπως μαθαίνουμε να κάνουμε ποδήλατο… Επομένως εάν θελήσουμε να προαγάγουμε τον συναισθηματικό ορίζοντα της ανθρωπότητας, το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε πόνο!!! Η άλλως ένας άνθρωπος, ο οποίος ζει στην ευμάρεια δεν μπορεί να αγαπήσει…

Όλα αυτά όμως ξεκινάνε από τη σκοταδιστική αντίληψη περί «ψυχοσωματικής ευφυΐας» με «κοινή χρονική αρχή (συν-έναρξη) του σώματος και της ψυχής που είναι η στιγμή της σύλληψης.» Πάνω σε αυτή την αντίληψη βασίζονται οι αντιρρήσεις του κυρίου Ρουπακιά, και πάνω σε αυτή την αντίληψη βασίζονται οι θέσεις της «ιλαράς συνόδου™» (© 2007 Διαγόρας) και των απανταχού θρησκόπληκτων περί της αμαρτίας της έκτρωσης, κλπ. Σε αυτή την αντίληψη λοιπόν θα παραθέσω δυό λόγια, τα οποία προέρχονται από το βιβλίο «Letter to a Christian Nation» (Επιστολή σε ένα Χριστιανικό Έθνος) του Sam Harris:

[Όταν ένα έμβρυο είναι ακόμα στο στάδιο των τριών ημερών συμβαίνει μερικές φορές να] διαχωρίζεται σε δύο ξεχωριστούς ανθρώπους (πανομοιότυπα δίδυμα.) Σε αυτή την περίπτωση, μήπως έχουμε και διαχωρισμό μίας ψυχής σε δύο; Δύο έμβρυα μερικές φορές συνενώνονται σε ένα άτομο, που ονομάζεται chimera (σ.τ.μ. χίμαιρα;) Εσείς ή κάποιος που γνωρίζετε μπορεί να αναπτύχθηκε κατ’ αυτό τον τρόπο. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως οι θεολόγοι πασχίζουν ακόμα και αυτή τη στιγμή για να αποφασίσουν τι απογίνεται η πλεονάζουσα ανθρώπινη ψυχή σε μία τέτοια περίπτωση. Μήπως είναι ώρα να παραδεχθούμε πως αυτή η αριθμητική των ψυχών δεν έχει κανένα νόημα;

(Ευχαριστώ τη Nemesis από το φόρουμ «Γνώμη» που βρήκε το άρθρο, και τον Donadeus για το σχόλιο που δεν θα μπορούσα να είχα διατυπώσει καλύτερα. Η σχετική συζήτηση στο φόρουμ «Γνώμη» είναι εδώ: http://gnomi.forumer.com/index.php?showtopic=485)

To e-rooster blog έχει μία διαφορετική άποψη.

(*) Φαντάζομαι πως ο λόγος που λείπει ο τίτλος είναι ότι αν δεν έλειπε, τότε θα είχε γίνει μία δουλειά από την αρχή μέχρι το τέλος της σωστά σε τούτη τη χώρα, και φυσικά δεν μπορούμε να επιτρέψουμε μία τέτοια κατάφωρη παραβίαση των πατροπαράδοτων εθίμων μας.

Ενημέρωση 2008-01-10: Απενεργοποίησα τα σχόλια γιατί για κάποιο περίεργο λόγο αυτό το συγκεκριμένο άρθρο μάζευε πολύ σπαμ. Αν θέλετε να αφήσετε κάποιο σχόλιο, στείλτε μου μήνυμα.

Διαβάστε περισσότερα για τη δημοφιλή παράνοια που ονομάζεται θρησκεία:
Θρησκεία στο ιστολόγιο του Διαγόρα
Θρησκεία σε όλο το WordPress

Copyright © 2007 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης

Sorry, the comment form is closed at this time.