Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Γνωμικό #6

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2008/05/07

«Μου φαίνεται πως η ιδέα ενός προσωπικού Θεού είναι μία ανθρωπολογική έννοια που δεν μπορώ να πάρω στα σοβαρά. Επίσης αδυνατώ να φανταστώ κάποια βούληση ή σκοπιμότητα έξω από την ανθρώπινη σφαίρα.»
Albert Einstein (Άλμπερτ Άινσταϊν, Άλμπερτ Αϊνστάιν, Αλβέρτος Αινστάιν) (1879-1955) Γερμανός φυσικός επιστήμονας

Η φράση που μετέφρασα από τα αγγλικά: «It seems to me that the idea of a personal God is an anthropological concept which I cannot take seriously. I also cannot imagine some will or goal outside the human sphere.»

Συχνά αναφέρεται ότι αυτή η φράση προέρχεται από το άρθρο Religion and Science του περιοδικού New York Times Magazine, 9 Νοεμβρίου 1930, σελ. 1–4, αλλά αυτό είναι λάθος.

Το The Unofficial Stephen Jay Gould Archive και το Atheists United .org λένε πως η φράση αυτή προέρχεται από το βιβλίο Albert Einstein: Creator and Rebel του Banesh Hoffmann, σελ. 95, αλλά διαφωνούν ως προς τον εκδότη.

Το Infidels .org λέει πως βρήκαν τη φράση αυτή στο βιβλίο Einstein and Religion του Max Jammer (Princeton University Press, 1999), σελ. 138-9.

Το αρχείο των γνωμικών φιλοξενείται στο atheoi.ORG: Αρχείο γνωμικών

Copyright © 2008 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης

Τροφοδοσία περιεχομένου (RSS feed)
Κάθε άρθρο σε αυτό το ιστολόγιο
Κάθε σχόλιο σε αυτό το ιστολόγιο
Μόνο τα σχόλια αυτού του άρθρου

7 Σχόλια to “Γνωμικό #6”

  1. Η χρήση της λέξης “anthropological” μου φαίνεται λανθασμένη, και ίσως ο κος Άινσταϊν να εννούσε anthropocentric, anthropomorphic, ή anthropic, αλλά αφού αυτή η λέξη ήταν στο πρωτότυπο, αυτή μετέφρασα.

  2. Abravanel said

    Αντίθετα, ίσως να το εννοούσε ακριβώς αυτό. Δηλαδή ότι είναι η τάση του ανθρώπου να προσωποποιεί τον Θεό του και έτσι όπως μας φαίνεται ξεκάθαρα όταν μελετούμε μια φυλή στη Ν.Γουινέα, έτσι και είναι εμφανές στις δυτικές κοινωνίες.

    Πάντως ο Αϊνστάιν δεν ήταν καθαρά άθεος ή αγνωστικιστής.

  3. ΟΚ, Abravanel, έτσι όπως το θέτεις έχει νόημα, δεν το είχα σκεφτεί έτσι.

    Ναι, ο Άινσταϊν δεν ήταν ακριβώς άθεος, ούτε αγνωστικιστής, είχε τον ίδιο θεό με (εκείνο τον άλλο διαπρεπή Εβραίο,) τον Σπινόζα. Σίγουρα όμως ήταν σκεπτικιστής, και στον πρόλογο τούτης της σειράς γνωμικών τα βάφτισα «σκεπτικιστικά γνωμικά» αντί για «αθεϊστικά γνωμικά» ακριβώς για να μπορέσω να συμπεριλάβω αποφθέγματα του Άινσταϊν και άλλων επιφανών σκεπτικιστών.

  4. Θα έλεγα ότι το ρήμα «νομίζω» δεν χρειάζεται στο δεύτερο μέρος της πρότασης. Δεν αντιστοιχεί στο πρωτότυπο. Ο άνθρωπος το λέει καθαρά, «I cannot imagine», δεν λέει «I think I cannot imagine».

  5. Ενημέρωση: κάνω τη διόρθωση που υπέδειξε πιό πάνω η Αόρατη Μελάνη.
    (Φυσικά έχεις δίκιο. Μου ξέφυγε. Ευχαριστώ!)

  6. Διαγόρα μου, ως προς την ερώτηση που έκανες στο μπλογκ μου σχετικά με αυτό το γνωμικό: μέσα στο μυαλό μου είσαι! Ακριβώς αυτό είχα θελήσει να προτείνω, «βούληση» αντί για «θέληση» αλλά πάλι είπα να μην κάνω πολλές υποδείξεις, άλλωστε το «θέληση» δεν είναι λάθος. Αλλά κι εγώ προτιμώ το «βούληση».

    Όσο για το «σκοπιμότητα», δεν το είχα σκεφτεί, αλλά ακούγεται καλό. Νομίζω ότι μπορείς να το βάλεις.

    Διαβάζω όλα τα γνωμικά, άσχετα αν δεν σχολιάζω. Είναι το ένα καλύτερο από το άλλο! Να είσαι καλά να βρίσκεις κι άλλα!

  7. Ενημέρωση: αφού λοιπόν συμφωνεί και η Αόρατη Μελάνη, άλλαξα το «θέληση» σε «βούληση» και το «σκοπός» σε «σκοπιμότητα».

Σχολιάστε