Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Α.Π.Θ., κεριά και λιβάνια

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2008/04/19

Για όσους τυχόν δεν το γνωρίζουν, να εξηγήσω πως τα αρχικά Α.Π.Θ. σημαίνουν «Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης».

Επιτρέψτε μου να δώσω έμφαση σε ένα μικρό σημείο που ίσως να αξίζει λίγη προσοχή:
«Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης».

Χμμμ, ας το κάνω ακόμα λίγο πιό προφανές:

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ

Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Δεν χρειάζεται να έχεις μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών για να καταλάβεις πως το Πανεπιστήμιο της συμπρωτεύουσας, ιδρυθέν το 1925, ονομάζεται έτσι προς τιμήν του αρχαίου Έλληνα φιλόσοφου από τα Στάγειρα της Χαλκιδικής. Είναι προφανές νομίζω, πως οι ιδρυτές θέλησαν να συνδέσουν το «ναό» της γνώσης και των επιστημών που ανέγειραν με την προσωπικότητα του επιφανούς εκείνου άνδρα, ο οποίος αναγνωρίζεται παγκοσμίως ως ένας από τους θεμελιωτές του επιστημονικού τρόπου σκέψης.

Θα συμφωνείτε μαζί μου, φαντάζομαι, πως κάποια άλλη ονομασία όπως π.χ. «Λεωνίδειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης» δεν θα ήταν τόσο εύστοχη, καθώς το όνομα του Λεωνίδα του Σπαρτιάτη φέρνει μεν στο νου μας ανδρεία, αυτοθυσία, πίστη στους νόμους, κλπ., όχι όμως σπουδές και επιστήμες. Το ίδιο, και σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό, ισχύει για άλλες πιθανές ονομασίες, όπως «Πανεπιστήμιο Αγίου Ονουφρίου Θεσσαλονίκης» ή «Πανεπιστήμιο της Επιφοίτησης του Αγίου Πνεύματος Θεσσαλονίκης», οι οποίες θα υστερούσαν σίγουρα σε ακαδημαϊκό κύρος και αίγλη, καθώς οι άγιοι και τα πνεύματα παραπέμπουν σε επιστήμες περίπου τόσο όσο κι η μυρωδιά του λιβανιού.

Άρα, πολύ καλή η επιλογή της ονομασίας Αριστοτέλειο για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Όπως έχει πει όμως η λαϊκή σοφία, ή στραβός είναι ο γιαλός, ή στραβά αρμενίζουμε, γιατί κάτι πολύ περίεργο συμβαίνει με τους ιθύνοντες του Πανεπιστημίου και με την εικόνα που αυτοί προσπαθούν να δείξουν προς τα έξω για το ίδρυμά τους. Μάλλον κάτι δεν πρέπει να έχουν καταλάβει σωστά σχετικά με το τι εστί Πανεπιστήμιο, τι εστί Αριστοτέλης, και τι εστί κεριά και λιβάνια, γιατί η σφραγίδα (και το λογότυπο) του Πανεπιστημίου είναι εντελώς, μα εντελώς, ζντόϊνγκ.

Για τους ιθύνοντες του Α.Π.Θ. λοιπόν δημιούργησα το παρακάτω οπτικό διδακτικό βοήθημα, το οποίο ελπίζω να τους φανεί χρήσιμο για την κατανόηση του προβλήματος:

(Σας ζητώ συγγνώμη που το βοήθημα σήμερα είναι μόνο οπτικό, αν θέλετε να το μετατρέψετε σε οπτικοακουστικό, βάλτε να παίζει το Yakety Sax από το Τhe Benny Hill Show καθώς το μελετάτε!)


Άγιος Δημήτριος.
Σφραγίδα του Α.Π.Θ.
Άγιος Δημήτριος.
Σφραγίδα του Α.Π.Θ.
Άγιος Δημήτριος.
Σφραγίδα του Α.Π.Θ.
Άγιος Δημήτριος.
Σφραγίδα του Α.Π.Θ.
Άγιος Δημήτριος.
Σφραγίδα του Α.Π.Θ.

Αριστοτέλης.
Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Αθήνα
Αριστοτέλης.
Museo Nazionale Romano, Ρώμη
Αριστοτέλης.
Αρχαιολογικό Μουσείο Παλέρμο
Αριστοτέλης.
Kunsthistorisches Museum, Βιέννη
Αριστοτέλης.
Μουσείο Λούβρου, Παρίσι

Επειδή λοιπόν οι θρησκόπληκτοι που κυριάρχησαν στο παρακμιακό Βυζάντιο θυμήθηκαν κάποιον γαλαζοαίματο στρατοκράτη πιτσιρικά που αδικοχάθηκε (το πολύ 25 χρονών) [1] στα χέρια «της προηγούμενης κυβέρνησης» και που τάχα ήταν «δικό τους παιδί», και αποφάσισαν να τον βαφτίσουν «πολιούχο» της Θεσσαλονίκης, (ανέκαθεν βασίλευε η διαφθορά και η αναξιοκρατία στους διορισμούς σε τούτη τη χώρα!), δεν σημαίνει πως η φατσούλα του ταιριάζει να στολίζει το κάθε τι αυτής της πόλης, πόσο μάλλον τη σφραγίδα ενός Πανεπιστημίου που ω, τι ειρωνία, ονομάζεται Αριστοτέλειο, και που ως συμβολισμός στέκει στον αντίποδα της φαντασιοπληξίας, του δογματισμού, του φανατισμού, του μιλιταρισμού και της ανωριμότητας που πρεσβεύει ο πιτσιρικάς.

Ειδικά μάλιστα τώρα που ο μεσαίωνας έχει λήξει.

Τι σχέση έχει ο Δημητράκης με το «TEMENOΣ TOΔ’ APIΣTOTEΛOYΣ» ; [2]

Τι σχέση έχει ο Δημητράκης με το «ΜΟΥΣΕΣ ΧΑΡΙΣΙ ΘΥΕ» ; [3]

Τι σχέση έχει ο Δημητράκης με εκείνο το «νέον τρόπον οργανώσεως πανεπιστημίου» που «να συμφωνή εντελώς προς τας νεωτέρας αντιλήψεις» ; [2]

Αφού διευθύνετε ένα Πανεπιστήμιο που ονομάζεται Αριστοτέλειο, λοιπόν, κύριοι, συμπεριφερθείτε αναλόγως! Βγάλτε τον Δημητράκη απ’ το λογότυπο!

Η αντιγραφή είναι ελεύθερη.

 

 

Έναυσμα για τούτο το άρθρο πήρα από αυτό το άρθρο και τη συζήτηση που ακολούθησε:
http://sfrang.blogspot.com/2007/11/blog-post_21.html

Πηγές:

[1] «Αγ. Δημήτριος» στη Βικιπαίδεια

[2] Αικατερίνη Δούκα-Καμπίτογλου, αντιπρύτανης Α.Π.Θ., Το χρονικό της ίδρυσης του Πανεπιστημίου μας, Περιοδικό «Πανεπιστημιούπολη» τεύχος 19, Νοέμβριος 2005

[3] «Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης» στη Βικιπαίδεια

Ενημέρωση 2008-04-21 15:25: ευχαριστώ πολύ τον minimalist για το σχόλιό του, και συμπεριλαμβάνω τις φωτογραφίες του στο άρθρο (κλικ για μεγέθυνση)

Copyright © 2008 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης

Τροφοδοσία περιεχομένου (RSS feed)
Κάθε άρθρο σε αυτό το ιστολόγιο
Κάθε σχόλιο σε αυτό το ιστολόγιο
Μόνο τα σχόλια αυτού του άρθρου

45 Σχόλια to “Α.Π.Θ., κεριά και λιβάνια”

  1. Odin said

    Πολύ καλό το αρθράκι σου my friend …
    «Έφυγε σφαίρα» για παραπομπή , σχόλιο και αναδημοσίευση του απαγορευτικού logo …

  2. dimi said

    Αν έχετε χρόνο κάνετε κλικ εδώ: http://www.anebaseto.com/files/6g9iiymwyxuukctzj0yk.jpg
    Η επάνω φωτογραφία είναι από την κεντρική αίθουσα τελετών του Α.Π.Θ και η κάτω από την αίθουσα τελετών της παλαιάς Φιλοσοφικής Σχολής. Όπως διαπιστώνετε, πουθενά δεν υπάρχει μια εικόνα, μια προτομή, ένα ανάγλυφο, όχι του Αριστοτέλη, αλλά κανενός μεγάλου διανοητή. Αντίθετα, στο διάκοσμο υπάρχουν χριστιανικοί ναοί, μοναχοί, παπάδες, «άγιοι» και στην αίθουσα της Φιλοσοφικής δεσπόζει μεγαλεπήβολη η εικόνα του «Μυροβλήτη»!
    Αριστοτέλης και λοιποί σοφοί δεν υπάρχουν πουθενά μέσα στην πανεπιστημιούπολη. Τότε ας αντικαταστήσουν και την επωνυμία «Αριστοτέλειο». Πιο έντιμο και ακριβές θα είναι να το ονομάσουν «Αγιοδημητριάτικο»!

  3. stardust30 said

    Εγώ θα έλεγα να το ονομάσουν πρωταπριλιάτικο.. Γιατί μόνο ως αστείο μπορώ να εκλάβω πως ένα ίδρυμα με τέτοιο όνομα χρησιμοποιεί σφραγίδες από μια θρησκεία η οποία μόνο κάψιμο βιβλίων και λογοκρισία της ελεύθερης γνώσης έχει προσφέρει στον σύγχρονο πολιτισμό.Για να μην πω για το κάψιμο των ίδιων των επιστημόνων, των φιλοσόφων κλπ από την ιερά εξέταση και άλλες τέτοιες «φιλανθρωπικές» οργανώσεις.

  4. Κοιτάξτε αγαπητέ Διαγόρα, θεωρώ ότι εάν απομακρύνομεν του +φωτοστέφανον+ από τον Άγιον, ψιλοφέρνει του Αριστοτέλη σε νεαρή ηλικία… :-P

    Και επειδή πολύ απομακρυσμένο σας βρίσκω από τα Ελληνοχριστιανικά ιδεώδη και επ’ ευκαιρία της εθνοσωτηρίου Επαναστάσεως της 21-4-67 σας προσφέρω το παρακάτω Ιερόν +Βίδεον+

  5. Πολύ εύστοχο το κείμενό σου και δείχνει το βαθμό διείσδυσης της θεοκρατίας. Από την στιγμή που μπαίνει στα πανεπιστήμια, έστω και έτσι, τέρμα οι επιστήμες και τα γράμματα.

  6. An-Lu said

    Σωστό σε βρίσκω…πραγματικά, που «κουμπώνει» ο Δημητράκης με τον Αρίστο;;;;

  7. […] https://diagoras.wordpress.com/2008/04/19/apth/ […]

  8. Exiled said

    Ως απόφοιτος του εν λόγω Παν/μίου, συμφωνώ και με μεγάλη στενοχώρια μάλιστα.

  9. Abravanel said

    Να υπενθυμίσω λίγο που το ΑΠΘ είναι χτισμένο: στην εβραίικη νεκρόπολη που καταστράφηκε με πρωτοβουλία του Γενικού Διοικητή της Μακεδονίας Σιμωνίδη και την σύμπραξη του Δήμου το 1942, ακόμα πριν εκτοπισθούν στα στρατόπεδα οι εβραίοι κάτοικοι της πόλης. Χρειάζεται μια γενικότερη αναθεώρηση της πολιτικής του πιστεύω.

    Περισσότερα εδώ ->http://abravanel.wordpress.com/2007/05/05/the-jewish-cemetery-of-thessaloniki-part-1/
    Μια φωτογραφια απο google earth με τα όρια της νεκρόπολης κάτω από το σημερινό ΑΠΘ -> http://abravanel.files.wordpress.com/2007/05/123.jpg

    (συγνώμη για την αυτοαναφορά)

  10. makis said

    Εχω την εντυπωση πως στην σφραγιδα του ΑΠΘ ειναι ο Αγ. Νεστορας και οχι ο Αγ. Δημητριος. Τουλαχιστον αυτο θυμαμαι απο τα χρονια που περασα στο ΑΠΘ.

  11. @Abravanel: δεν υπάρχει απολύτως κανένα πρόβλημα με την αυτοαναφορά. Αν είναι σπαμ, σβήνεται. Αν δεν είναι σπαμ, τότε μπορεί να αναφέρεται όπου θέλει και κρίνει σκόπιμο ο σχολιαστής.

    @Makis: όχι πως ένας «άγιος» μπορεί να είναι περισσότερο ή λιγότερο σχετικός από έναν άλλον προς ένα Πανεπιστήμιο, αλλά τέλος πάντων στο λήμμα «Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης» στη Βικιπαίδεια (παρέθεσα σύνδεσμο στο τέλος του άρθρου) μπορείς να βρεις σε μεγάλη ανάλυση την πρώτη από τις πέντε εκδόσεις του λογότυπου που κατέδειξα, για να διαπιστώσεις πως τα ορνιθοσκαλίσματα αριστερά και δεξιά της κεφαλής λένε πράγματι «Άγιος Δημήτριος». Τώρα, αν ο νεαρός στο δεύτερο λογότυπο είναι κάποιος άλλος Άγιος, δεν το ξέρω, αλλά ούτε κι αυτός μου φαίνεται ιδιαίτερα διαβαστερός· το αντίθετο, μου φαίνεται μάλλον σα να έχει καπνίσει μισό κιλό χασίς.

  12. Kαλά μην τα παραλέμε. Απο δεκαετή παρουσία στο ΑΠΘ, ποτέ δεν ένιωσα ότι βρίσκομαι σε ένα θεοσεβούμενο περιβάλλον. Μάλλον πιο εύκολα βγαίνει το συμπέρασμα ότι «δεν έχουν το θεό τους».

  13. Evdokia said

    Καλέ μην τους βάζετε ιδέες γιατί θα αλλάξουν το όνομα του πανεπιστημίου στο τέλος!!!

    Δεν έχω κανένα πρόβλημα με τις θρησκείες, αντίθετα μ’αρέσει να πιστεύει ο καθένας αυτό που θέλει και να το γιορτάζει όπως θέλει κλπ, αρκεί να μην με πρήζουν.. Και να μην νιώθω ότι έχουμε εισβολή στην χώρα… Αυτό το πράγμα να βάζουν παντού εικόνες με τις φάτσες των αγίων και περιστεριών κι ό,τι άλλο βρούνε είναι αηδία πια… Στο δημοτικό ήταν τρομερά ενοχλητικό, φάτσα κάρτα τον Χριστό όλη μέρα. Δείχνει και τρομερή έλλειψη σεβασμού για τους αλλόθρησκους και τους άθεους.

    Και αυτό είναι το θέμα, δεν υπάρχει θεοσεβούμενο περιβάλλον (που δεν θα ταίριαζε κι όλας σ’ένα πανεπιστήμιο) αλλά προσπαθούν να επιβάλλουν θρησκευτικά πρότυπα μ’όποιον τρόπο μπορούν.

  14. Ενημέρωση: αναγνώστης με πληροφορεί πως το περιοδικό Δαυλός έχει αναφερθεί σε αυτό το θέμα στο παρελθόν, για παράδειγμα σε άρθρο με τίτλο Η Θαμμένη Αρχαία Θεσσαλονίκη στα τεύχη 272-273 (Αύγ. – Σεπτ. 2004) (Πάρα πολύ ενδιαφέρον, αξίζει να το διαβάσετε.) Δυστυχώς το άρθρο του Δαυλού είναι γραμμένο σε πολυτονικό, και έτσι δεν ανασύρθηκε στην εκτεταμένη διαδικτυακή αναζήτηση που φυσικά έκανα πριν γράψω το δικό μου άρθρο.

    Ο ίδιος αναγνώστης με πληροφορεί επίσης πως η διπλή φωτογραφία που μου έστειλε ο minimalist και είχα ενσωματώσει στο άρθρο μου προέρχεται από το τεύχος 298 του Δαυλού, σελίδα 20539, (προφανώς από άρθρο με τίτλο «Τι σημαίνει το «Α» στην επωνυμία «ΑΠΘ»;») κι έτσι την αφαίρεσα από το άρθρο μου, σεβόμενος την ιδιοκτησία του Δαυλού.

  15. Διαγόρα,

    πιστεύω οτι δεν χρειαζόταν να αφαιρέσεις τη φωτογραφία και θα ήταν υπέρ αρκετό να επισημάνεις οτι προέρχεται από τον «Δαυλό».

  16. τουρκόσπορος said

    Σχετικό και το παρακάτω απόσπασμα:

    «Η (κάθε) πόλη είναι θεμελιωμένη πάνω σε ένα έγκλημα», έγραψε η (ανατολικο)γερμανίδα συγγραφέας Κρίστα Βολφ . Για το ελληνικό κράτος, ένα τέτοιο «θεμελιωτικό έγκλημα» υπήρξε η Τριπολιτσά, ενώ ειδικά για την πόλη της Θεσσαλονίκης το ρόλο αυτό έπαιξε το «θάψιμο», κυριολεκτικό και μεταφορικό, των ήδη θαμμένων Εβραίων νεκρών της, οι οποίοι εντοιχίστηκαν και θυσιάστηκαν για να θεμελιωθεί ένα πανεπιστήμιο. Ένα πανεπιστήμιο όμως που, ενώ θα μπορούσε τουλάχιστον αυτό να λειτουργήσει ως ένα γεφύρι, δηλαδή κάτι που συμβάλλει στη σύνδεση και στη συνάντηση, ωστόσο λειτούργησε εντελώς αντίθετα: στην επίσημη μνήμη του απαξιοί να διατηρήσει έστω ένα ίχνος για τους «σκελετούς που κρύβει στην ντουλάπα του», και με το όνομά του επικαλείται τον Αριστοτέλη, με το δε λογότυπό του τον Άγιο Δημήτριο –έναν επαγγελματία μονομάχο, ο οποίος δεν είχε καμία σχέση με οποιαδήποτε πνευματικότητα και το μόνο του προσόν ήταν ότι μεταστράφηκε στο χριστιανισμό και πέθανε γι’ αυτόν. Οι ναζί ανέλαβαν την εξόντωση των σωμάτων, οι δε Έλληνες πατριώτες την εξόντωση των σημάτων , οδηγώντας την εβραϊκή μειονότητα σε έναν δεύτερο θάνατο, σημειολογικό, επί πλέον του βιολογικού . Με αυτό τον δεύτερο θάνατο η Θεσσαλονίκη μετατράπηκε σε μια εθνικά καθαρή πόλη, βασισμένη στον αποκλεισμό και την απώθηση, η οποία, υπό το βάρος ίσως των ενοχών της, παραμένει μέχρι σήμερα το προπύργιο του ελληνικού συντηρητισμού –πράγμα που μας κάνει να σκεφτούμε ότι δεν είναι τόσο αταίριαστος ο τίτλος του σχετικού βιβλίου τού Μαρκ Μαζάουερ .
    Τη συσχέτιση αυτού του «δεύτερου θανάτου» με τη συγκρότηση της νεοελληνικής ιστορίας ως «εθνικά καθαρής» μνήμης την κάνουν και οι ίδιοι οι Hesse & Laqueur, οι οποίοι, στο τέλος του άρθρου τους για τα «Αόρατα σώματα», προβαίνουν σε έναν εντυπωσιακό παραλληλισμό χωρίς να τον αναπτύσσουν περαιτέρω:

    «Υπάρχουν πολλά μέρη όπου τα λείψανα των νεκρών είναι απόντα, επαναπατρίστηκαν όμως τα ονόματά τους. Έρχονται το μυαλό οι μακριοί κατάλογοι των θυμάτων του Ολοκαυτώματος σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις και τα ονόματα των δολοφονημένων συγγενών χαραγμένα στους τάφους εκείνων που πέθαναν ειρηνικά. Στο χώρο του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου όμως συναντάμε το ακριβώς αντίστροφο και αλλόκοτο φαινόμενο: μια μεγάλη έκταση με σώματα που δεν έχουν πλέον όνομα και τίποτα δεν θυμίζει ότι κάποτε ζούσαν. Αυτό θα μπορούσε να ιδωθεί ως συνεκδοχή της ευρύτερης νεότερης ελληνικής ιστορίας, μιας ιστορίας που μοιάζει να γράφεται ενάντια σε μια απουσία, το κενό μισής περίπου χιλιετίας από την πτώση του Βυζαντίου και μέχρι τη γένεση του ελληνικού έθνους. Μιας ιστορίας αποπτωχευμένης από ένα χρονικό χάσμα που στην πραγματικότητα δεν υπάρχει» (Η παραγωγή του κοινωνικού σώματος, ό.π. σελ. 56· η υπογράμμιση δική μου).

    Αυτό το «αντίστροφο και αλλόκοτο φαινόμενο» του Αριστοτέλειου/Δημητρίειου Πανεπιστημίου συνιστά ένα κενοτάφιο από την ανάποδη. Τα έθνη φαίνεται ότι παράγουν όχι μόνο ταφικά μνημεία χωρίς νεκρούς προκειμένου για τη δική τους ιστορία, αλλά και νεκρούς χωρίς ταφικά μνημεία, όταν οι νεκροί αυτοί απειλούν την εθνική τους αφήγηση.

    (ΑΚΗΣ ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ, Η αθεράπευτη νεκροφιλία του ριζοσπαστικού πατριωτισμού: Ρίτσος – Ελύτης – Θεοδωράκης – Σβορώνος, εκδ. Futura, Αθήνα 2006)

  17. Abravanel said

    Οντως ενδιαφέρουσες οι φωτο του δαυλου. Ορίστε μια άλλη απο τον πάνο ζ.

  18. Abravanel, θες να μας πεις δυό λόγια σχετικά με το τι ακριβώς δείχνει αυτή η φωτογραφία;

  19. Abravanel said

    Οτι απομένει από το εβραικο νεκροταφείο στο οποίο πανω χτίστικε το ΑΠΘ.

    βρίσκεται ανάμεσα στο κυλικείο της Νομικής και στο μεγάλο αμφιθέατρο της Νομικής. Όταν ήμουν φοιτητής – και πολλά χρόνια μετά- ήταν χωρίς γυάλινο κουβούκλιο.
    http://glypto.wordpress.com/2007/03/15/%CE%98%CE%B5%CF%83%CF%83%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%B7-1/

  20. Σαλονικ Μπαχτσε said

    Mακάρι να ήτανε αυτό το σοβαρότερο πρόβλημά μας στη Θεσ/νίκη… καμιά δουλειά να μας βρει το ψευτοκράτος τους και ας το πούνε και Ζουλαζιλάνδειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

  21. γιαννης said

    εγω θα κανω μια απλη ερωτηση.
    εχει ληξει ο μεσαιωνας;

  22. Γιαννάκης said

    Ο μεσαίωνας; όχι, μόλις άρχισε! Διώκεται ο Χριστιανισμός και όπου εμφανιστεί Χριστιανικό σύμβολο, εικόνα Αγίου κλπ, προετοιμάζονται οι φωτιές. Το πήρες χαμπάρι;; Ζήτω η Ιερά Εξέταση της μεγάλης συμμαχίας του Δία με τον Μαρξ!

  23. Bright said

    Γιαννάκη νομίζω ότι έχεις παρανοήσει οι λέξεις μεσαίωνας, ιερά εξέταση, πυρά, διωγμοί όπως και ειδωλολατρικός φετιχισμός (κεριά λιβάνια, σύμβολα, άγιοι εικόνες κτλ) χαρακτηρίζουν τον χριστιανισμό και ακόμα καλύτερα είναι ιστορικά συνώνυμα με αυτόν.
    Η συμμαχία της βλακείας, άγνοιας και του ανορθολογισμού δυστυχώς καταστέλλει την λειτουργία των εγκεφαλικών κυττάρων που είναι υπεύθυνα για την κριτική σκέψη και τον αντικειμενικό στοχασμό(κλεμμένα από την σήμανση στην αγία αντιγραφή). Αυτός είναι ο μοναδικός διωγμός που τελείται στις μέρες μας.
    Το πρόβλημα που έθεσε ο Διαγόρας με το Δ.Π.Θ (δημητριο πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης) είναι η κορυφή του παγόβουνου. Εδώ ακόμα υπάρχει πανεπιστημιακή έδρα θεολογίας ας θεσμοποιηθούν και άλλες δοξασιες-δισειδαιμονιες (αστρολογια, χειρομαντια. πατουσομαντια ταρω κτλ)

  24. Σχετικά με τη θεολογία, για την οποία ο Dawkins είχε στο παρελθόν εκφράσει εξαιρετικά αρνητική γνώμη, (βλέπε The Emptiness of Theology και Theology has no place in a university) στις ερωτήσεις και απαντήσεις που ακολούθησαν μία πρόσφατη ομιλία του (βλέπε richard dawkins lecture – asu’s tempe campus) τα έθεσε λίγο πιό επιεικώς τα πράγματα:

    You ask whether I ever studied theology formally; no; I have mixed feelings about the academic subject of theology, I think that professors of theology, denizens of theology departments do a lot of extremely interesting scholarly work when they study things like the Dead Sea Scrolls, when they look at old manuscripts and compare manuscripts –this is good solid literary or historical work which happens to be of biblical nature, and when theologians do that I have every respect for them. There is another kind of theologian, however, who devote their entire life to studying such things as the nature of the trinity; or the transubstantiation –whether the wine and the bread really become the blood and body of christ or merely symbolize the blood and body of christ– and write huge volumes on such subjects. That kind of theology I have no respect for at all.

    Μεγάλη επιείκεια λέμε!

  25. Bright said

    Συνοψιζοντας μπορουμε να πουμε ότιι η θεολογια βρισκεται μεταμφιεσμενη σαν επιστημη πανω στο οχημα της επιστημης. Με αυτό τον τρόπο καταφέρνει να εξαπατά τον κόσμο αντλώντας κύρος και ορθότητα από την επιστήμη.
    Φυσικά άλλες εποχές δεν το είχε ανάγκη αυτό, τώρα αντίθετα τα δεδομένα έχουν αλλάξει .
    Οι θιασώτες της θεολογίας γνωρίζουν πολύ καλά ότι αν χάσουν αυτή την μεταμφίεση οι μελλοντικοί μαθητευόμενοι θεολόγοι θα κάθονται στα ίδια θρανία με τους μαθητευόμενους αστρολόγους μέντιουμ και παρατηρητών γυάλινων σφαιρών(sic)

  26. @Bright
    Μήν ξεχνάς τους ρυθμιστές φωτοστέφανου……

  27. makis said

    Οι «ρυθμιστές φωτοστέφανου» είναι αρμοδιότητας της Ηλεκτρονικής, τα άλλα όλα αποτελούν αρμοδιότητα των θρησκόληπτων που υιοθέτησαν μια θρησκεία από την έρημο, επειδή δεν καταλάβαιναν τίποτα από τον (αρχαίο) ελληνικό πολιτισμό!

  28. Ojobicho said

    Για τη θρησκεία και την ανθρώπινη βλακεία, δείτε:
    Richard Dawkins, Η Περί Θεού Αυταπάτη, εκδόσεις Κάτοπτρο 2006
    Daniel Dennett, Απομυθοποίηση, εκδόσεις Βάνιας 2007.
    Pascal Boyer, Και ο Άνθρωπος Έπλασε τους Θεούς, εκδόσεις Βάνιας 2008.

  29. kostas said

    Πολύ σωστό το post σου φίλε και συμφωνώ απόλυτα! (όπως επίσης και με αρκετά ακόμη post που διάβασα εδώ)
    Ωραίος!

  30. Χαίρομαι που σου άρεσε, Κώστα. Καλώς όρισες, και καλή χρονιά!

  31. Λουκρητία said

    Τώρα μόλις είδα τούτο το ποστ, θα αναρτήσω την εικόνα στον πίνακα ανακοινώσεων μόλις μπω στη σχολή (θέλω να περάσω στο ΑΠΘ), αν ο Αριστοτέλης έβλεπε την κατάσταση σήμερα θα είχε αυτοκτονήσει.

  32. […] από Διαγόρας ο Μήλιος στο 2008/04/19 στην σελίδα: https://diagoras.wordpress.com/2008/04/19/apth/ Για όσους τυχόν δεν το γνωρίζουν, να εξηγήσω πως τα […]

  33. avonidas said

    Δεν ξέρω πώς μου είχε ξεφύγει αυτή η ανάρτηση τόσο καιρό, αλλά τώρα που έπεσε στην αντίληψή μου, αγαπητέ Διαγόρα, οφείλω να σου το πω:

    Αυτή η μεροληψία υπέρ της συμπρωτεύουσας δεν σε τιμά καθόλου!

    Εξηγούμαι:

    Για όσους τυχόν δεν το γνωρίζουν, τα αρχικά Ε.Κ.Π.Α. σημαίνουν «Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών».

    Επιτρέψτε μου να δώσω έμφαση σε ένα μικρό σημείο που ίσως να αξίζει λίγη προσοχή:
    «Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών».

    Χμμμ, ας το κάνω ακόμα λίγο πιό προφανές:

    ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ

    Πανεπιστήμιο Αθηνών

    Δεν χρειάζεται να έχεις μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών για να καταλάβεις πως το Πανεπιστήμιο της Αθήνας, ιδρυθέν το 1837, ονομάζεται έτσι προς τιμήν του πρώτου κυβερνήτη της Ελλάδας, Ιωάννη Καποδίστρια. (Καλά, εντάξει… αυτό έγινε το 1911. Αλλά ούτε το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης ονομαζόταν «Αριστοτέλειο» πριν το 1954).

    Πλην όμως, κάτι πολύ στραβό μοιάζει να συμβαίνει με το λογότυπο του εν λόγω Ιδρύματος. Όπως μπορείτε να διαπιστώσετε με μια ματιά εδώ, στο λογότυπο απεικονίζεται ξεκάθαρα η θεά Αθηνά, η οποία βεβαίως ουδεμία σχέση έχει με τον Ιωάννη Καποδίστρια (και πλέον ούτε και με την πρωτεύουσα όπως την έχουμε καταντήσει).

    Παρακαλώ, λοιπόν, τον Διαγόρα, όπως επιβάλλει η ισότητα και η δικαιοσύνη, να ανεβάσει ένα ακόμα μπανεράκι με το λογότυπο του Ε.Κ.Π.Α. διαγραμμένο κόκκινο πλαγίως και τίτλο «ΒΓΑΛΤΕ ΤΗΝ ΑΘΗΝΟΥΛΑ ΑΠ’ ΤΟ ΛΟΓΟΤΥΠΟ».

    Περιμένω…

  34. Αγαπητέ Avonidas, έχεις δίκιο κατά ένα μέρος. Από την άλλη μεριά όμως, αφορμή για το δικό μου άρθρο δεν ήταν κάποιο υποτιθέμενο αξίωμα του τύπου «η ονομασία κάθε Πανεπιστημίου πρέπει να αντικατοπτρίζεται στο θέμα του λογότυπού του», (πράγμα που σαφώς και δεν υποστηρίζω,) παρά η διαπίστωση της τεράστιας αντίθεσης ανάμεσα σε αυτά που πρεσβεύει ο Αριστοτέλης και σε αυτά που πρεσβεύει ο Δημητράκης, και ακόμα της τεράστιας αντίθεσης ανάμεσα σε αυτά που πρεσβεύει ένα Πανεπιστήμιο με αυτά που πρεσβεύει ο Δημητράκης. Με βάση αυτές τις τεράστιες αντιθέσεις το άρθρο πρότεινε την αφαίρεση του Δημητράκη απ’το λογότυπο.

    Βέβαια, με το να συμπεριλάβω στο άρθρο την αντιπαράθεση των κεφαλών του Αριστοτέλη με τις κεφαλές του Δημητράκη ενδεχομένως να δημιούργησα την εντύπωση ότι θεωρώ το όλο ζήτημα εξαντλήσιμο ως μία απλή αποτυχία ταυτοπροσωπίας, νομίζω όμως πως στο κείμενο του άρθρου εξηγώ επαρκώς ότι οι ενστάσεις μου είναι αρκετά πιό πολύπλοκες.

    Νομίζω πως παρόμοιες τεράστιες αντιθέσεις δεν υπάρχουν ούτε ανάμεσα στον Καποδίστρια και την Αθηνούλα, ούτε ανάμεσα σε αυτά που πρεσβεύει ένα πανεπιστήμιο και αυτά που πρεσβεύει η Αθηνούλα, αν και βέβαια αναγνωρίζω πως υπάρχουν τρόποι να υποστηρίξει κανείς επιχειρήματα για το αντίθετο. Θα βαριόμουν πολύ όμως να μπω σε μία τέτοια συζήτηση για χάρη συζήτησης.

    Στο τέλος λοιπόν, τι να σου πω, αν υπάρχει κανείς που ενδιαφέρεται να ξεκινήσει μία εκστρατεία «Βγάλτε την Αθηνούλα απ’το Λογότυπο του Καποδιστρίου» ας την ξεκινήσει, και πρίμο αγέρα στα πανιά του, εμένα πάντως δεν με ενδιαφέρει να κάνω κάτι τέτοιο, γιατί η Αθηνούλα είναι πολύ χαμηλά στη δική μου λίστα συμβόλων που με καταπιέζουν ή που θεωρώ ότι έχουν αρνητική επίδραση στην πρόοδο της κοινωνίας όπου ζούμε.

  35. Τι λες! Δεν είναι η Αθηνά, είναι ο Καποδίστριας με περικεφαλαία!

  36. ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΖΉΤΗΜΑ ΑΥΤΌ:

    Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΣΕΡΡΩΝ!
    http://www.athriskos.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=537

    ΕΠΙ ΤΕΛΟΥΣ. Η ΤΕΛΕΙΑ ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΑΠΟΤΥΧΟΝΤΕΣ ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
    http://athriskos.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=536

    ΝΕΠΟΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΘΟΡΑ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
    http://athriskos.gr/modules.php?name=News&file=article&sid=497

    Όπως και άλλα που έπονται, στην κατηγορία ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.

  37. […] από το blog του Ελληνακίου.  Είναι το άρθρο του αγαπητού Διαγόρα για την ονομασία του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου […]

  38. δημητρης said

    σωστα τα λες,
    το χριστιανικο κρατος ειναι παντου και ειναι δυνατο,
    πιστευω πως και να ηθελε ο πριτανης να αλλαξει τη σφραγιδα μερικοι δεν θα τον αφηναν
    αλλα αυτο ειναι μια υποθεση.
    Εγω να ρωτησω κατι τελειως φιλολογικο?????
    για πιο λογο η θεολογικη σχολη ανηκει στο πανεπιστημιο?

  39. αντωνης said

    Παιδια τι συμβολο ειναι αυτο που υπαρχει πανω στο κτηριο των Πολιτικων Μηχανικων (στην πλαινη οψη) και φαινεται απο τη μερια της βιβλιοθηκης του ΑΠΘ? οποιος γνωριζει ας απαντησει. βρηκα στο διαδικτυο προς το παρον και σας παρα8ετω αυτα εδω..http://thlemaxos.pa-sy-a.gr/2008/07/30/16-00/pa-sy-a_thlemaxos_2008-07-30_16-00.htm

  40. nefi said

    Αυτό το σχόλιο μεταφέρθηκε στο πτυελοδοχείο επειδή παρέβαινε τους όρους χρήσης.

  41. ΜΥΓΔΩΝ said

    Αυτό το σχόλιο μεταφέρθηκε στο πτυελοδοχείο επειδή παρέβαινε τους όρους χρήσης.

  42. ΜΥΓΔΩΝ said

    Αυτό το σχόλιο μεταφέρθηκε στο πτυελοδοχείο επειδή παρέβαινε τους όρους χρήσης.

  43. Thanasis Christodoulou said

    Έχεις δίκιο. Αν γράφεις πως τι βυζάντιο είναι παρακμή με χίλια έτη… Θα ήθελα να είμαι και εγώ στην παρακμή. Έχεις πρόβλημα στις διαπραγματεύσεις όσο καλά και αν έθεσες το πρόβλημα.

  44. Gross-man said

    άκουσε να δεις ρε φίλε: δεν υπάρχει πιο άθεο άτομο από εμένα. Όμως το άρθρο εκφράζει αφενός απόψεις του δαυλού και αφετέρου αναδύει μία υστερία. Το ότι το απιθί έχει άβαταρ το μητσάκο ποσώς με νοιάζει και το ίδιο δεκάρα δεν δίνω αν λέγεται αριστοτέλειο. Προφανώς επιθυμεί να συμβολίσει τις δύο «νικήτριες » πολιτιστικές επιρροές της Σαλονίκης, οπότε γούστο τους και καπέλο τους το πως θα λέγονται και ποια μουτσούνα θα έχουν στη φάτσα φόρα τους. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως η επιστήμη δεν προωθείται εκεί ή στο Π. Πατρών που επίσης έχει άβαταρ τον Αντρίκο. Εν ολίγοις: καταπίνεις την καμήλα και στραγγάς το κουνούπι. Ακόμα χειρότερα σαν υστερικός χριστιανός προσπαθείς να επιβάλλεις απόψεις και αντιλήψεις αρεστές σε εσένα (ρώτησες τους φοιτητές απιθί αν γουστάρουν να βγάλουν το άβαταρ και να το αλλάξουν με τα ξινισμένα μούτρα του Αρίστου; ) αλλά και το όλο άρθρο αποπνέει μία προγονοπληξία που μόνο γυμνασιάρχης του ’50 κολλημένος με τους «αρχαίους ημών» θα έκραζε με τσιριχτή φωνή και με τη βίτσα στο χέρι. Για αυτό και έχω αηδιάσει με τους εκπροσώπους των αθέων εδώ στο ελλάντα: πολλή τσιρίδα και πνεύμα ισάξιο κατίνας.

    Και τώρα σαν καλός δεμοκράτης, βάλε το σχόλιο μου στο ροχαλοκάνατο!!!

  45. Γιώργος said

    Ρε πλάκα μας κάνετε?
    το Αριστοτέλειο έχει την σφραγίδα γιατί ο πολιούχος της πόλης είναι ο Άγιος Δημήτριος .. με την ίδια λογική μέσα στο »Αριστοτέλειο» Πανεπιστήμιο…που μόνο πανεπιστήμιο δεν είναι..έχει γεμίσει μέσα με ΔΑΠΙΤΗΣ ΚΝΙΤΕΣ και ότι άλλο χειρότερο μπορεί να υπάρχει από κομματικής απόψεως..δεν χωράει μέσα η Θεολογία…διότι οι Φιλόσοφοι μην ξεχνάμε και ΟΛΟΙ οι έξυπνοι επιστήμονες ήταν ΑΘΕΟΙ!

    Το άρθρο σου είναι πολύ fail αδερφέ μου..

    καλή συνέχεια με λιγότερα fail!

Σχολιάστε