Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Γνωμικό #150

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2009/03/06

«Αν ο θεός δεν υπήρχε, θα ήταν αναγκαίο να τον εφεύρουμε.»

Voltaire (Βολταίρος, Βολτέρ) (1694-1778) Γάλλος συγγραφέας και φιλόσοφος, θεωρείται κεντρική μορφή και ενσάρκωση του Διαφωτισμού του 18ου αιώνα. Από το βιβλίο «Épîtres» (Επιστολές), τόμος XCVI (1769).

Το πρωτότυπο: «Si Dieu n’existait pas, il faudrait l’inventer.»

Το αρχείο των γνωμικών φιλοξενείται στο atheoi.ORG: Αρχείο γνωμικών

Copyright © 2009 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης

Άρθρα μέσω RSS
rss Σχόλια μέσω RSS
rss Μόνο τα σχόλια αυτού του άρθρου μέσω RSS
Άρθρα μέσω email
Σχόλια μέσω email

30 Σχόλια to “Γνωμικό #150”

  1. Μα, θα πει κανείς, τι σόι σκεπτικιστικό γνωμικό είναι αυτό, όπου ο συγγραφέας παραδέχεται άμεσα την ύπαρξη του θεού; Να σας πω: για τον Α’ η Β’ λόγο, που σίγουρα είχε να κάνει και με την εποχή στην οποία έζησε, ο Βολταίρος ήταν θεϊστής. Ας το αφήσουμε αυτό στην άκρη, και με αφορμή αυτό το γνωμικό ας αναλογιστούμε το εξής: αφού στην περίπτωση μη-ύπαρξης του θεού θα ήταν αναγκαίο να τον εφεύρουμε, τότε πως ξέρουμε αν ο θεός υπάρχει, ή αν δεν υπάρχει και τον έχουμε απλά εφεύρει;

  2. To σημαντικό δεν είναι το «πως ξέρουμε αν ο θεός υπάρχει, ή αν δεν υπάρχει και τον έχουμε απλά εφεύρει;» αλλά γιατί πρέπει να τον εφεύρουμε ακόμα κι αν δεν υπάρχει.

    Ποιες είναι οι,κατά Βολαταίρο,αδήριτες ανάγκες τού ανθρώπινου βίου που δεν μπορούν να καλυφθούν παρά μόνο με την ύπαρξη Θεού;

    Μήπως ο Βολταίρος υπονοεί το ντοστογιεφσκικό «δίχως Θεό όλα επτρέπονται» δηλαδή δεν υπάρχει κανείς λόγος για να είναι κανείς «καλός καγαθός»;

    Κι αν αυτό είναι αληθές μήπως όσοι μικρόνοες διακηρύσσουν ότι δεν χρειαζόμαστε Θεό προσφέρουν κάκιστες υπηρεσίες στην ανθρωπότητα;

  3. Sober said

    Πίσω απο το χέρι του θεού κρύβεται το χέρι του ανθρώπου

  4. batcic said

    Απλώς το χέρι του ανθρώπου κρύβεται ανοικτό, σε μούτζα.

  5. Κάποτε ήταν αναγκαία η ύπαρξη του Θεού, σ’ αυτό θα συμφωνήσω με τον ΘΒ. Γιατί κάποτε οι άνθρωποι δεν είχαν ούτε την επιστημονική γνώση ούτε την παιδεία που χρειάζεται για να επιβιώσει μια κοινωνία.

    Για να γίνω πιο σαφής, νομίζω πως οι ισχυροί εφηύραν την θρησκεία σαν μέσο ελέγχου της μάζας, όχι μόνο για να έχουν την εξουσία (που παίζει μεγάλο ρόλο κι αυτό βέβαια) αλλά και για την προστασία του κόσμου σε κάποιες περιπτώσεις. Για παράδειγμα αν οι λίγοι που είχαν τις γνώσεις τότε συνειδητοποιούσαν πως το σεξ μπορεί να προκαλέσει ασθένειες υπό προϋποθέσεις, κι έλεγαν στους ανθρώπους μην κάνετε σεξ μ’ όποιον βρείτε γιατί μπορεί να κολλήσετε AIDS (εντάξει δεν θα τους έλεγαν αυτό ακριβώς αλλά λέμε τώρα) θα τους έγραφαν κανονικότατα (όπως γίνεται και τώρα σε μερικές χώρες), αν από την άλλη τους έλεγαν πως είπε ο θεός να μην το κάνουν τότε αμέσως οι περισσότεροι θα συμμορφώνονταν.

    Τα χρόνια πέρασαν όμως, και θέλω να πιστεύω πως η κοινωνία φτάνει σε ένα σημείο όπου μπορεί ο καθένας να είναι υπεύθυνος για τον εαυτό του και όταν του εξηγείς 2 πράγματα που πρέπει να κάνει για το καλό του να τα καταλαβαίνει χωρίς να χρειάζεται να τον φοβερίζεις με μπαμπούλες. Αφήστε που 2000 χρόνια τώρα δεν είδα να μειώνονται τα εγκλήματα στις χριστιανικές χώρες, άρα προφανέστατα δεν δουλεύει αυτός ο τρόπος… Άλλωστε είναι καλύτερα να δώσεις στον άλλον τα μέσα και τον τρόπο να καταλάβει τι του λες και γιατί πρέπει να κάνει κάτι (μόρφωση;), παρά να τον αναγκάσεις να το κάνει χωρίς να ξέρει γιατί.

    Είναι υποτιμητικό και ντροπιαστικό για το ανθρώπινο είδος να μην μπορεί να κάνει ένα σωστό πράγμα χωρίς ελπίδα για ανταμοιβή ή φόβο για τιμωρία. Θέλω να ελπίζω πως όσο περνάνε οι αιώνες γινόμαστε καλύτεροι σε κάποια θέματα (ή έστω πιο έξυπνοι, είναι και θέμα επιβίωσης εκτός από ηθικής).

    Όσο για τον Βολταίρο, και τον κάθε άνθρωπο δηλαδή, ας μην ξεχνάμε πως επηρέασαν αυτόν και την κοινωνία που ζούσε οι συνθήκες της εποχής του, πρέπει την ιστορία να την κρίνουμε οριζόντια και όχι κάθετα.

    Είμαι σίγουρη πως τον θεό, όπως τον ορίζουν οι άνθρωποι, τον έχουμε εφεύρει. Γιατί δεν είναι δυνατόν να υπάρχει θεός και να έχει τόσα πολλά ανθρώπινα χαρακτηριστικά αφενός και αφετέρου να έχει τόσες αδυναμίες όσες του καταλογίζονται. Αν υπάρχει κάποια ανώτερη δύναμη δεν θα έχει καμία σχέση μ’ όλες αυτές τις βλακείες που λένε όλοι, σιγά μην τον νοιάζει τι τρώω, με ποιον κοιμάμαι κι αν ανάβω κεριά, έλεος δηλαδή… Αν υπάρχει μάλλον θα έχει ψοφήσει στα γέλια που τόσος κόσμος κάθεται και ασχολείται μαζί του με τον έναν και με τον άλλο τρόπο και κάνουν παρανοϊκές υποθέσεις για το τι θέλει και το πώς είναι…

  6. Γιατρός Του Ικα said

    Η άποψη που εκφράζεται στο γνωμικό,αν υποθέσουμε ότι αυτός που τη διατυπώνει κλίνει περισσότερο στο να πιστεύει ότι Θεός δεν υπάρχει,αποτελεί μια παραλλαγή της γνωστής-και απεχθούς κατά τη γνώμη μου πλατωνικής θεωρίας περί «ευγενούς ψεύδους».

    Όσο για το αν η θρησκεία καλύπτει κάποια βασική ανθρωπινη ανάγκη,δεν ξέρω,η ύπαρξη κάποιων εκατομμυρίων αθέων,που δεν είναι ούτε πιό δυστυχισμένοι (όποιος το ισχυριστεί πρέπει να το αποδείξει),ούτε πιό ανήθικοι από τους πιστούς (με βάση στοιχεία που έχουν ήδη αναφερθεί μάλλον το αντίθετο διαφαίνεται),δεν καταρρίπτει αυτό τον ισχυρισμό;

  7. Astron said

    Μπορεί για κάποιους να είναι πιο σημαντικό το «γιατί πρέπει να τον εφεύρουμε» -και πράγματι έχει ενδιαφέρον από ηθικής άποψης αυτό το ερώτημα- αλλά για όσους από εμάς τους ενδιαφέρει περισσότερο η αλήθεια, νομίζω είναι πιο ουσιαστικό το ερώτημα περί της ύπαρξης η μη του Θεού.

    Αυτό που βγαίνει στην συγκεκριμένη περίπτωση απ’ τη φράση του Βολταίρου είναι το εξής: ακόμα κι αν υπάρχει Θεός, τα πράγματα είναι ακριβώς όπως θα ‘ταν και αν δεν υπήρχε.
    Σωστά το γράφει ο Διαγόρας παραπάνω. Εάν η ύπαρξη ενός Θεού ισοδυναμεί με την εφεύρεσή του απ’ τους ανθρώπους (δηλαδή τη μη ύπαρξή του) τότε αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει απολύτως καμία ένδειξη (πόσο μάλλον απόδειξη) για την ύπαρξή του.

    Όσο για την αναγκαιότητα της θρησκείας, ίσως πράγματι σε κάποιες αρχέγονες κοινωνίες να ήταν χρήσιμη, όπως γράφει και η Ιοκάστη.
    Αλλά όπως είπε ο Arthur Clarke για τη θρησκεία:
    «For much of human history, it may have been a necessary evil,
    but why was it more evil than necessary?»

  8. Είναι υποτιμητικό και ντροπιαστικό για το ανθρώπινο είδος να μην μπορεί να κάνει ένα σωστό πράγμα χωρίς ελπίδα για ανταμοιβή ή φόβο για τιμωρία. Θέλω να ελπίζω πως όσο περνάνε οι αιώνες γινόμαστε καλύτεροι σε κάποια θέματα (ή έστω πιο έξυπνοι, είναι και θέμα επιβίωσης εκτός από ηθικής).

    Γιατί είναι υποτιμητικό ή ντροπιαστικό «να μην μπορεί να κάνει ένα σωστό πράγμα χωρίς ελπίδα για ανταμοιβή ή φόβο για τιμωρία»;
    Όλες οι συνήθεις,καθημερινές ανθρώπινες δραστηριότητες σε αυτό το κυνήγι της ευχαρίστησης οφείλονται.
    Από τον πρωινό καφέ μέχρι τον βραδυνό κινηματογράφο και τον ύπνο,μετά ή άνευ συντρόφου όλοι ζητάμε την ευχαρίστηση και προσπαθούμε να ελαχιστοποιήσουμε την οδύνη.
    Γι αυτό θα έλεγα ότι είναι απολύτως υποκριτικό να αναγνωρίζετε,οι αθεολογούντες, την ανθρώπινη ανάγκη για «ευ ζην» σε όλα τα λοιπά ζητήματα ,μέχρι υπερβολής, και να αρνείστε το σκεπτικό αυτό για το καθημερινή πραγματικότητα του θανάτου και των ερωτημάτων που προκύπτουν από αυτήν.

    “Οι άνθρωποι θα γίνονται όλο και πιο και πιο έξυπνοι ολο και πιο πονηροί, μα αυτό δεν σημαίνει πως θα γίνουν και καλύτεροι…” (Φ.Νίτσε)

  9. Εεεεεεετσι Εεεεεεετσι batcic!

  10. @Γιατρός

    Καλά για την ηθική δεν το συζητώ. Κάποιος που είναι ηθικός θα είναι έτσι είτε είναι βουδιστής, είτε είναι άθεος, είτε είναι χριστιανός, είτε είναι από τον Άρη. Και το αντίθετο. Αυτά που λένε χριστιανισμός = ηθική είναι άκυρο τελείως.

    Για την δυστυχία όμως είναι αλλιώς. Μπορεί να υπάρχουν πολλοί άθεοι που είναι μια χαρά ευτυχισμένοι, υπάρχουν όμως πολλοί χριστιανοί που αν αποδεικνυόταν πως η θρησκεία τους είναι ένα ψέμα θα ήταν αιώνια δυστυχισμένοι. Μερικοί άνθρωποι χρειάζονται να ανήκουν κάπου, χρειάζονται ένα δεκανίκι ή απλά χρειάζονται να είναι «πρόβατα». Ειδικά τώρα πια, θεωρώ πως η θρησκεία αποτελεί ανάγκη κυρίως για ανθρώπους που είναι αδύναμοι και δεν μπορούν να στηριχτούν στα πόδια τους. Δεν το κατακρίνω, δικαίωμά τους, κι αυτό δεν τους κάνει απαραίτητα λιγότερο έξυπνους ή καλούς. Βέβαια θα ήταν ιδανικό να μπορούσε ο καθένας να είναι δυνατός και μπλα μπλα μπλά αλλά εντάξει, εξαρτάται πολύ και από το τί έχει ζήσει κανείς…

    Υπάρχουν βέβαια και άλλοι που δεν το βλέπουν σαν ανάγκη για στήριγμα, απλά πιστεύουν πως υπάρχει κάτι μεταφυσικό, αλλά αυτοί δεν το αφήνουν να επηρεάζει την ζωή τους τόσο πολύ συνήθως…

    @Astron

    Ήταν περισσότερο κακό παρά αναγκαία η θρησκεία απλά γιατί όταν δώσεις την εξουσία σε κάποιον, ακόμη κι αν ξεκινά με αγνές προθέσεις και σωστή ιδεολογία το πιθανότερο είναι πως θα ξεφύγει και θα γίνει καθίκι, κι αν δεν γίνει αυτός θα έρθει κάποιος «έξυπνος» να πάρει την θέση του που θα είναι καθίκι εξαρχής.

    @ΘΒ

    Άλλο να κάνει κάποιος μια καλή πράξη πχ γιατί περιμένει ότι σαν ανταμοιβή θα πάει στον παράδεισο, άλλο να κάνει μια καλή πράξη επειδή το θεωρεί σωστό και σαν ανταμοιβή να νιώσει όμορφα επειδή βοήθησε κάποιον που έχει ανάγκη κι άλλο να φάει ένα παγωτό και σαν ανταμοιβή να νιώσει όμορφα επειδή του άρεσε η γεύση του. Άμα δεν μπορείς να καταλάβεις την απλή διαφορά μεταξύ αυτών που αναφέρω λυπάμαι πολύ ειλικρινά. Αλλά δεν είναι δουλειά μου να στο εξηγήσω.

    Όσον αφορά τα ερωτήματα περί θανάτου, δεν έχω κανένα πρόβλημα να πιστεύει ο καθένας πως του τα απαντάει η θρησκεία, αλλά 1ον ας μην προσπαθήσει να πείσει κι εμένα, εγώ έχω τις δικές μου απαντήσεις και 2ον δεν καταλαβαίνω γιατί θα πρέπει οι απαντήσεις για οτιδήποτε που μπορεί να ψάχνει κάποιος να οδηγούν στο να αποκτά κάποιος άλλος εξουσία πάνω του. Εντάξει παλιά μπορεί να έλεγε ο ιερέας στον απλό ανθρωπάκο πως αν δεν του δώσει προσφορές θα του ρίξει ο Διας κεραυνούς αλλά τώρα δεν είναι λογικό να πιάνει το ίδιο κόλπο (κι όμως!!)…

    Το να γίνεται πιο έξυπνος κάποιος μου αρκεί για αρχή. Τουλάχιστον μπορείς να συνεννοηθείς μαζί του και τουλάχιστον ξέρει γιατί κάνει ό, τι κάνει και δεν είναι βλάκας ώστε να αυτοκαταστραφεί με τις πράξεις του…

  11. Σιμης said

    «Γι αυτό θα έλεγα ότι είναι απολύτως υποκριτικό να αναγνωρίζετε,οι αθεολογούντες, την ανθρώπινη ανάγκη για «ευ ζην» σε όλα τα λοιπά ζητήματα ,μέχρι υπερβολής, και να αρνείστε το σκεπτικό αυτό για το καθημερινή πραγματικότητα του θανάτου και των ερωτημάτων που προκύπτουν από αυτήν.»

    Με συγχωρείτε αλλά δεν αντιλαμβάνομαι τι σχέση έχει το «ζην» με τον θάνατο. Κατά την φτωχή γνώμη μου ή ζεις ή εχεις πεθάνη και τα δυο δεν γίνονται.

  12. Σιμης o ΘουΒου μάλλον έχει τη γάτα του Σρέντιγκερ κατά νου!
    Μάστερ της κβαντομηχανικής! (οϊμέ!)

  13. Σίμης

    Eσύ κι εγω μεν ζούμε,προς το παρόν και άγνωστο για πόσο ακόμα,αλλά γύρω μας πεθαίνουν οι γονείς μας,τα παιδιά μας,οι συγγενείς μας.
    Ερχόμαστε καθημερινά αντιμέτωπο με την οδυνηρή πραγματικότητα του θανάτου και τα επίμονα υπαρξιακά ερωτήματα που προκύπτουν εξ αυτής.
    Κάποιοι μπροστά σε αυτή την τραγική αλήθεια ψάχνουν αίτιο και αιτιατό,καθώς αν εκεί δεν υπάρχει νόημα πιθανότατα -ή έστω μόνο γι αυτούς-δεν υπάρχει νόημα για οτιδήποτε άλλο,της ηθικής και της αλληλεγγύης περιλαμβανομένης.
    Όλα μεταμορφώνονται σε ένα παιχνίδι ατομιστικής ευμάρειας και μηδενιστικού ωχαδερφισμού.

  14. Σιμης said

    @ΘΒ

    Προφανως διαφωνούμε. Για μένα υπάρχει Ζωή και τίποτε μετα από αυτήν. Συνεπώς δεν αντιλαμβάνομαι τα υπαρξιακά προβλήματα που αντιμετωπίζει κάποιος που έχει πεθάνει. Αυτοί που μένουν πίσω προφανως λυπούνται αλλά δεν βλέπω τι παρηγοριά μπορεί να υπάρχει αν σκέπτονται οτι υπάρχει κάπου αλλού.

  15. Π     said

    1. Οι θρήσκοι που επιμένουν ότι η θρησκεία είναι ανάγκη του ανθρώπου προφανώς δεν συνειδητοποιούν ότι έτσι άθελά τους υποστηρίζουν ακριβώς την άποψη ότι θεός και θρησκεία είναι ανθρώπινο κατασκεύασμα.

    2. Ο Βολταίρος λέει: «αν δεν υπήρχε Θεός, θα έπρεπε να τον εφεύρουμε». Αργότερα διευκρινίζει: «Υπάρχει όμως· μας το φωνάζει όλη η φύση».

    Και χαίρονται οι χριστιανοί… Ας προσθέσουμε μερικά ακόμα του Βολταίρου, να χαρούν περισσότερο:

    «Το να προσευχόμαστε στον Θεό σημαίνει να βαυκαλιζόμαστε ότι μπορούμε να αλλάξουμε όλη τη φύση με λόγια.»

    «Προσευχόμαστε στον Θεό μόνο και μόνο επειδή τον έχουμε φτιάξει κατ’ εικόνα μας. Τον βλέπουμε σαν πασά, σαν σουλτάνο που μπορείς να τον εξοργίσεις ή να τον εξευμενίσεις.»

    «Κάθε λογικός άνθρωπος, κάθε αξιοπρεπής άνθρωπος, πρέπει να φρίττει με τη χριστιανική φατρία.»

    «Η θρησκεία μας είναι αναντίρρητα η πιο γελοία, η πιο παράλογη και η πιο αιματηρή που μόλυνε ποτέ τον κόσμο.»

  16. Γιατρός Του Ικα said

    «…υπάρχουν όμως πολλοί χριστιανοί που αν αποδεικνυόταν πως η θρησκεία τους είναι ένα ψέμα θα ήταν αιώνια δυστυχισμένοι.»

    Αυτό βέβαια σημαίνει Ιοκάστη,όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ τουλάχιστον ότι η θρησκεία δημιουργεί την ανάγκη του εαυτού της,όχι ότι έχουμε την θρησκεία για να μην είμαστε δυστυχείς αλλά φτιάχνουμε την θρησκεία ή μας βάζουν σ’αυτήν και μετά αν μας την πάρουν αισθανόμαστε άσχημα.Δεν είναι ένα στήριγμα που υπήρχε όπως υπονοούν οι θρήσκοι από φυσικού αλλά ένα στήριγμα (εντός και εκτός εισαγωγικών) που επιβλήθηκε στους περισσότερους σε μιά ευάλωτη και ευαίσθητη ηλικία και έτσι οι άνθρωποι χτίσαν πάνω σ’αυτήν τις βεβαιότητες και τις ασφάλειές τους.

    Ο υπαρξιακός τρόμος που πιάνει τους περισσότερους πιστούς μπροστά στην αμφισβήτηση των δογμάτων τους εκεί έχει τις ρίζες του κατά τη γνώμη μου.Όταν εσύ αμφισβητείς τα δεδομένα πάνω στα οποία ο άλλος έχει χτίσει τη ζωή του και πιό συγκεκριμένα τις δικλείδες ασφαλείας του,αυτός βιώνει τη δική σου αμφισβήτηση,ακόμη και αν αφορά τον εαυτό σου και μόνο ως υπαρξιακή απειλή.

    Η ύπαρξή σου ως άθεου ή αμφισβητία συνιστά για τον πιστό μιά ανωμαλία γιατί αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να έχει στηρίξει τις ισορροπίες του σε σαθρό έδαφος.Αφήνει την πόρτα ανοιχτή στο αδιανόητο:την αβεβαιότητα.

  17. Πολύ σωστά περιέλαβες το ρητό αυτό. Πάντα, όταν φίλοι μου (πιστοί) μου αναφέρουν αυτό το ρητό απαντώ γελώντας «Αυτό ακριβώς κάναμε». Μην ξεχάσεις να δημοσιεύσεις και το ρητό αντιστροφή του Μπακούνιν.

  18. atumrakis said

    Η εφεύρεση του Θεού δε νομίζω ότι μας βγήκε σε καλό. Όπως ειπώθηκε και ανωτέρω, η ηθική είναι ανεξάρτητη από την πίστη σε κάτι. Προσωπικά θεωρώ περισσότερο ηθικό προς τον συνάνθρωπο στον οποίο προσφέρω μια βοήθεια να το κάνω για αυτόν, και γιατί το θέλω, παρά για να ευχαριστήσω τον δημιουργό μου και για να κερδίσω μια θέση στο σπίτι του. Αντιθέτως, το τελευταίο το θεωρώ εντελώς ανήθικο. Ανειλικρινές, εξαναγκαστικό και υποκριτικό. Αν κάποιος δε θέλει να προσφέρει στην κοινωνία, δε νομίζω ότι καταφέρνεις κάτι με τον εξαναγκασμό. Μάλιστα ίσως να έχεις και άσχημα αποτελέσματα… Δηλαδή βοηθάω εγώ εσένα, για να πάω εγώ στον παράδεισο. Ουσιαστικά όμως σε έχω επιεικώς γραμμένο… Έλεος…
    Νομίζω του Ράσελ είναι: «αν έπρεπε να διαλέξω μεταξύ των δυο, θα διάλεγα την κόλαση. Δε θα άντεχα να ήμουν στον παράδεισο χωρίς τους φίλους μου» ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων.

  19. ilmois said

    Κι αν αυτο ειναι αληθες μηπως όσοι μικρονοες διακηρυττουν οτι χρειαζομαστε θεο προσφερουν κακιστες υπηρεσιες στην ανθρωποτητα; ΜΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΠΙΟ ΩΡΑΙΟ!

  20. ilmois said

    Πολυ σωστα Ιοκαστη, αλλα θα προσθεσω κατι ακομα. Στα χρονια που «ζουσε» ο καθε Ιησους επικρατουσε χαος, δεν υπηρχαν νομοι, ολα επιτρεπονταν. Αν εβγαινε ο Ιησους και διακηρυττε αυτα που ηθελε να πει στο λαο θα του «παιτουσαν αυγα». Αν, ομως, τους υποσχοταν βασιλεια των ουρανων και ολα τα υπολοιπα, θα μπορουσε να τους χειραγωγηση/καλοπιασει πολυ πιο ευκολα. Δεν λεω πως εκανε κατι κακο, απλως διακηρυττε την καλη καγαθη ζωη. Αυτο εκαναν και πολλοι αλλοι (Σωκρατης,πλατων και δεν συμμαζευεται). Η συνεχεια, ομως, ειναι τρομακτικη …

  21. ilmois said

    Οι θρησκειες υπαρχουν για να βοηθουν/ «σωσουν» τους ανθρωπους. Οι θρησκειες υπαρχουν για τους ανθρωπους και οχι οι ανθρωποι για τις θρησκειες.
    Οι εκκλησιες(ή οι ναοι κ.τ.λ) ανηκουν σε ολους τους ανθρωπους, και επιστημονικα αποδεδειγμενο και ηθικα.
    επιστημονικα: αναβεις ενα κερι, συμβαλλεις στην οικοδομηση του καθε ναου, διοτι αυτοι παιρνουν δανειο για να φτιαξουν τους ναους και εμεις το ξεπληρωνουμε.
    ηθικα: δεν νομιζω να θελετε εξηγηση.

    Καθε μερα πεθαινουν 35000 παιδια εξαιτιας της φτωχειας και των ανιατων ασθενιων. Μπορειτε να διανοηθειτε τον εαυτο σας στη θεση ενος απο αυτα τα παιδια; Θα σας κοβοταν τα ποδια. Με ολα αυτα που συμβαινουν στον κοσμο, οι ιερεις δεν θα επρεπε ουτε να γελανε.
    Γιατι δεν φερνουμε ολους αυτους τους ανθρωπους, που πεθαινουνε, στους ναους/εκκλησιες( και αναφερομαι σε ναους καθε θρησκειας). Ειναι παρα πολυ ευκολο. Θα μεινει και περιπου 30/40% των ναων για προσευχες. Οι εκκλησιες/ναοι εχουν «απειρα» λεφτα για να επιτυχουν κατι τετοιο. ΚΑΙ ΤΟΝΙΖΩ ΟΤΙ ΟΙ ΝΑΟΙ(ΚΑΘΕ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ) ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΟΙ ΜΑΣ.
    Δεν θα μπορεσουμε να κανουμε κατι τετοιο, πολυ απλα για τον εξης: Καθε χρονο ο αριθμος των ανθρωπων αυξανεται ραγδαια. Φανταζεστε να πεθαιναν πολυ λιγοτεροι απο αυτους που πεθαινουν; Θα ηταν ζητημα χρονου να γινονται πολεμοι για το παραμικρο. Αυτοι που πεθαινουν θυσιαζονται, ουσιαστικα, για την σωτηρια της ανθρωποτητος. Και οσο απανθρωπο και να ακουγεται εγω θα συμφωνησω οτι καλα γινεται που γινεται ετσι, γιατι αν υπαρχει κατι δικαιο, αυτο θα ειναι κατι που ελεγαν οι Σουμεριοι για τον θανατο: η κατασταση που βρισκεσαι οταν πεθαινεις δεν διαφερει καθολου απο αυτη του να μην γεννηθεις. Και οντως, αν υπαρχει κατι για το οποιο θα πρεπει να χαιρομαστε, αυτο ειναι ο θανατος, χωρις τον οποιο θα καταριομασταν να ζουμε. Αυτο ειναι και ενα τεραστιο λαθος που υποσχονται οι καθε θρηκειες. Δεν εχει νοημα να ζεις αιωνια( παραδεισος, καρμα, νιρβανα). Η βαρεμαρα, λογω της συνηθειας, δεν νομιζω να διαφερει αναμεσα σε ζωη και μετα-θανατο ζωη!
    Οσο για την επιστημη ( αναφερομαι σε αυτην επειδη μου τη σπαει να αναφερεται ως κατι επικυνδινο/λαθος), να γνωριζετε πολυ καλα οτι αν ηθελαν να κανουν κακο στον κοσμο καποιοι ανθρωποι θα τους ηταν πολυ ευκολο ακομα και την δεκαετεια του 1950 ( με ενα πατημα κουμπιου). Αυτοι που ελεγχουν τον κοσμο εχουν λιγη λογικη νομιζω!
    Μια συμβουλη στον θβ: Αυτα που σου λενε και αυτα που λες εσυ να προσπαθεις να τα κατανοησεις πρωτα, οσο και αν επιτιθενται στην θρησκεια. Το λεω εντελως καλοπροαιρετα. Να εισαι σιγουρος οτι μετα(οταν αποποιηθεις την καθε θρησκεια) θα γελας με τα επιχειρηματα που φαιρνεις. Το ξερω οτι σε κοροιδευω δημοσια με αυτα που λεω, αλλα αυτο δεν πρεπει να σε απασχολει ουτε στο ελαχιστο. Προσπαθησε λιγο να ευαισθητοποιηθεις με το θεμα του ανθρωπου. Ολοι οι ανθρωποι ειμαστε ενα. Ακομα και αν υπαρχουν καποιοι θεοι, εμεις θα τους πολεμησουμε ενωμενοι. Θα επιλεξουμε αυτους με τους οποιους περναμε την δυστυχια, την ευτυχια, ολες μας τις εμπειριες. Αυτους με τους οποιους μοιραζομαστε το ιδιο σπιτι και οχι καποιους αλλους τους οποιους πρεπει να…να…να. ΕΙΜΑΣΤΕ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΜΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ! ΜΟΝΟ ΤΟΤΕ ΘΑ ΕΥΕΣΘΗΤΟΠΟΙΗΘΟΥΜΕ ΚΑΙ ΘΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΞΙΑ ΜΑΣ. ΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΑΞΙΖΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΠΟ ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ ΝΑΟ,ΑΠΟ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ, ΑΠΟ …
    Ευχαριστω!

  22. (Σημείωση για το 10: τα πρωτότυπα εδώ – μεταφράσεις δικές μου.)

  23. Dyer said

    Ο άνθρωπος από την φύση του έχει την ανάγκη να προστατεύει και να προστατεύεται. Αυτό το δεύτερο, όταν δεν μπορεί να το νιώσει από το φυσικό ή κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο ζει, αναγκάζεται να φανταστεί ότι υπάρχει, σε κάτι που το θεωρεί ανώτερο ή ισχυρότερο από αυτόν, για να νιώσει την ασφάλεια που του λείπει. Η πίστη από τον άνθρωπο σε διάφορους Θεούς χιλιάδες χρόνια τώρα νομίζω ότι αποδεικνύει την ανάγκη αυτού του φανταστικού δημιουργήματος, εφευρήματος. Αυτή η ψευδαίσθηση είναι και η μοναδική προσφορά του Θεού στον άνθρωπο.
    Βέβαια αυτή η ανάγκη του ανθρώπου έγινε προϊόν εκμετάλλευσης από τους διάφορους επιτηδείους με τις θρησκείες, με αποτέλεσμα όχι ασφάλεια να μη προσφέρει αλλά να δημιουργεί φόβους, καταπίεση, εξάρτηση και δυστυχία.
    Το χειρότερο δε, ότι καλό μπορεί να δώσει ο άνθρωπος στον συνάνθρωπό του από την ανάγκη που έχει για την παροχή προστασίας οι διάφορες θρησκείες προσπάθησαν να το οικειοποιηθούν και να υποστηρίξουν ότι είναι και αυτά θεόσταλτα ευεργετήματα για να αυξήσουν την εξάρτηση του ανθρώπου από τον Θεό, για ίδιον όφελος.
    Τελικά ο άνθρωπος εφεύρε το τροχό και προόδευσε, για το Θεό δεν θα έλεγα το ίδιο.
    Ίσως αν δε είχε εφεύρει το Θεό να είχε καλύψει την ανάγκη του ρεαλιστικότερα

  24. Κλασικό, έξυπνο και επίκαιρο…
    Τόσο απλά!

  25. Sober said

    @Dyer

    Συμφωνώ με αυτά που λες με μια μικρή ίσως προσθήκη. Οι θεοί δημιουργήθηκαν όχι μόνο για να νοιώθει προστασία ο άνθρωπος, αλλά και για την εξήγηση κάποιων φυσικών φαινομένων όπως τη βροχή, των ήλιο, τους σεισμού κτλ. Η χρήση των θεών για την εξήγηση φαινομένων είναι αγνή, εκείνη την εποχή δεν υπήρχε ούτε η γνώση ούτε και τα μέσα για να αποδοθούν άλλες εξηγήσεις. Η χρήση του θεού ως προστάτη και τιμωρού προσωπικά πιστεύω πως ξεκίνησε αργότερα όχι τόσο λόγω της ανάγκης για προστασία, όσο για τον έλεγχο και εύκολη επιβολή της εξουσίας όπως ανέφερες.
    Δηλαδή πρώτα είχαμε τη δημιουργία των θεών για την εξήγηση των φαινομένων και μετέπειτα είχαμε τη προσθήκη «βιβλικού» τύπου ιδιοτήτων σε αυτούς από τους «μάγους» και «ιερείς» της κάθε φυλής. Οι «ιερείς» βρήκαν το δρόμο της πίστης στρωμένο, πρόσθεσαν το φόβο της τιμωρίας για την επιβολή του δογματισμού, νάρκωσαν τον πλανήτη μέχρι το μεσαίωνα και τώρα ο κόσμος περνάει τη φάση του «strung out».

  26. ilmois said

    Οι ανθρωποι οταν αναφερονται σε θεο, αναφερονται σε μια απειρη δυναμη. Αυτη η απειρη δυναμη δεν μπορει να ειναι το συμπαν; Δεν διαφερει καθολου απο αυτο που ονομαζουμε θεο, ειναι και χειροπιαστη, αλλα υπαρχει και σιγουρα. Γιατι να πιστευσεις σε κατι που δεν βλεπεις, δεν αγγιζεις, δεν ακους και να μην πιστευσεις στο συμπαν;
    Μερικοι οταν τους λες πως δεν πιστευεις στο θεο, σου λενε τοτε πως φτιαχτηκε το συμπαν, τι υπηρχε πριν απο αυτο; Οταν,ομως, εσυ τους ρωτας πως φτιαχτηκε ο θεος, τι υπηρχε πριν απο αυτον, αυτοι ξεκινανε να σου λενε πως ο θεος ειναι ακτιστος, απειρος και δεν συμαζευεται.
    Γιατι αυτα τα πραγματα να μην ισχυουν για το συμπαν, δλδ να ειναι απειρο , ακτιστο και ολα τα αλλα;

  27. Dyer said

    Η άγνοια φαινομένων όταν επηρεάζουν τη ζωή μας δημιουργεί φόβο και ανασφάλεια, και το μεγαλύτερο βέβαια είναι ο θάνατος. Από αυτά θέλησε να προστατευθεί ο άνθρωπος και έκανε την επιλογή του Θεού. Η γνώση εκτοπίζει την ανάγκη του Θεού, και αυτό είναι που κάνει τους θεολόγους σήμερα να γίνονται τουλάχιστον γραφικοί, όταν προσπαθούν να εκσυγχρονίσουν τα δόγματα τους με τα τεκταινόμενα.
    Η συνέχεια της ιστορίας συμφωνώ, έχει να κάνει με την ‘θεόσταλτη εξουσία’, με ότι αυτό συνεπάγεται….

  28. Dyer said

    Ο Θεός είναι μόνο μια εφεύρεση για να καλύψει ψυχολογικές ανάγκες του ανθρώπου. Σίγουρα η σύνδεσή του με το σύμπαν είναι άσχετη. Αυτά περί πάνσοφου, παντοδύναμου δημιουργού είναι νεότερες ιδιότητες του Θεού, που του αποδόθηκαν για ευνόητους λόγους

  29. […] του Εβραίου μάστορα και στο ιστολόγιο κάποιου Διαγόρα από τη Μήλο, διάφορα αθεϊστικά […]

  30. […] του Εβραίου μάστορα και στο ιστολόγιο κάποιου Διαγόρα από τη Μήλο, διάφορα αθεϊστικά […]

Σχολιάστε