Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Οι σχέσεις ανάμεσα στα συνοπτικά ευαγγέλια

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2011/03/09

Με αφορμή κάποια σχόλια στο Γνωμικό #298, δημοσιεύω σήμερα αυτό το οπτικό βοήθημα για την καλύτερη κατανόηση των σχέσεων ανάμεσα στα συνοπτικά ευαγγέλια.

Μάρκος, Λουκάς, Ματθαίος

Όπως πάντα, η αντιγραφή είναι ελεύθερη.

Το πρωτότυπο κυκλοφορεί γενικώς στα διαδίχτυα, το βρήκα στο LOLgod: The New Testament «Triple Tradition» αλλά η πηγή του ίσως να είναι το Tim Zahara’s Blog: Synoptic Gospels.

Εκτενής τεκμηρίωση γι αυτά που διατείνεται το διάγραμμα μπορείτε να βρείτε εδώ: Βικιπαίδεια: Συνοπτικά Ευαγγέλια.

Δυστυχώς το διάγραμμα δεν δείχνει το ποσοστό των στίχων που όχι μόνο δεν είναι κοινοί ανάμεσα στους λεγόμενους «ευαγγελιστές», αλλά ο ένας αναιρεί τα λόγια του άλλου, έτσι ώστε «αν ο Ματθαίος λέει την αλήθεια, ο Λουκάς λέει ψέματα, και αν ο Λουκάς λέει την αλήθεια, ο Ματθαίος λέει ψέματα» (γνωμικό #298.) Τεκμήρια γι αυτό υπάρχουν πάμπολλα στα διαδίχτυα, μια καλή πηγή φαίνεται να είναι αυτό: John D. Gottsch, Mutation, Selection, And Vertical Transmission Of Theistic Memes In Religious Canons.

Περιγραφή της εικόνας για χάρη των τυφλών και των μηχανών αναζήτησης:

Η εικόνα τιτλοφορείται «Οι σχέσεις ανάμεσα στα συνοπτικά ευαγγέλια». Δείχνει τρεις κύκλους, έναν για το «κατά Μάρκο» ευαγγέλιο, έναν για το «κατά Λουκά», κι έναν για το «κατά Ματθαίο». Ο κάθε κύκλος διαιρείται σε φέτες, οι οποίες δείχνουν τα ποσοστά κατά τα οποία το κάθε ευαγγέλιο περιέχει στίχους που απαντώνται μόνο σε αυτό το ευαγγέλιο, και στίχους που είναι κοινοί με το καθένα από τα άλλα ευαγγέλια.  Τα ποσοστά έχουν ως εξής:

Μάρκος:

Μοναδικοί στίχοι: 3%
Κοινοί με Ματθαίο: 18%
Κοινοί με Ματθαίο και Λουκά: 76%
Κοινοί με Λουκά: 3%

Λουκάς:

Μοναδικοί στίχοι: 35%
Κοινοί με Μάρκο: 1%
Κοινοί με Μάρκο και Ματθαίο: 41%
Κοινοί με Ματθαίο: 23%

Ματθαίος:

Μοναδικοί στίχοι: 20%
Κοινοί με Μάρκο: 10%
Κοινοί με Μάρκο και Λουκά: 45%
Κοινοί με Λουκά: 25%

Copyright © Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι χρήσης

19 Σχόλια to “Οι σχέσεις ανάμεσα στα συνοπτικά ευαγγέλια”

  1. dmast said

    Ενδιαφέρον θα είχε να βλέπαμε και τις μεταξύ τους διαφωνίες, αλλά και τις διαφωνίες με το κατά Ιωάννη. Π.χ. για την ιστορία της μεταμόρφωσης, όπου αναφέρεται και από τους τρεις συνοπτικούς, αλλά δεν αναφέρεται από τον Ιωάννη, ο οποίος υποτίθεται ότι ήταν αυτόπτης μάρτυρας!

  2. Αυτό το σχεδιάγραμμα με τα κοινά ποσοστά πάντως έρχεται ως επιχείρημα σε όσους τα πιστεύουν…

  3. Με μόνο 41% του Λουκά να αντιστοιχεί σε αυτά που λένε οι άλλοι δύο; δε νομίζω.

    Εν πάση περιπτώσει, η αλήθεια είναι ότι χρειαζόμαστε ένα διάγραμμα που να δείχνει όχι τα κοινά μεταξύ τους, αλλά τα αντικρουόμενα. Απλά κάτι τέτοιο θα χρειαστεί πολλή δουλειά και μελέτη. Θα την κάνω όταν συνταξιοδοτηθώ.

  4. Να σας ενημερώσω ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η μετάφραση του Skeptics Annotated Bible. Μέχρι τότε, θα μπορέσετε να βρείτε τις πληροφορίες που ψάχνετε στα αγγλικά. (τα 4 ευαγγέλια είναι κομμάτι της βίβλου)

  5. alchimistis said

    @dmast

    Το παρακάτω παράθεμα (wikipedia ευαγγέλιο) δίνει μια κάποια απάντηση

    «….Επίσης, σχετικά με τις επισημάνσεις που γίνονται κατά καιρούς περί «αντιθέσεων» μεταξύ των ευαγγελιστών, υποστηρίζεται πως συνήθως τίθεται θέμα μη επιστημονικής αντιμετώπισης των φιλολογικών προβλημάτων των βιβλίων της Καινής Διαθήκης, είτε, οι επισημάνσεις αυτές γίνονται για λόγους ιδεολογικής αντιπαράθεσης. Η επιστημονική θεολογική κοινότητα υποστηρίζει πως κάθε ευαγγελιστής βάζει την προσωπική του σφραγίδα, θεολογική ή φραστική, στο κοινό υλικό της παράδοσης ή στο υλικό που αντλεί από τις γραπτές πηγές, ανάλογα με τους παραλήπτες στους οποίους απευθύνεται.»

  6. undantag said

    Τραγικό… μα τέτοια μεροληψία πια το Άγιο Πνεύμα; Ή μήπως οι Ευαγγελιστές την ώρα του μαθήματος ήταν «άλλα λέει η θειά μου, και άλλα ακούν τ’αυτιά μου»; Ήμαρτον!

    Εγώ πάλι ποτέ δεν κατάλαβα, αν η Αγία Γραφή είναι θεόπνευστη, τι διάλο χρειάζονταν ΤΕΣΣΕΡΕΙΣ διαφορετικές εκδοχές της ζωής του Ιησού; Μια – και θεόπνευστη – δε θα ήταν αρκετή;

    [Η μόνη λογική απάντηση που μπορώ να προτείνω ήταν ότι ο καλός θεούλης το επέτρεψε διότι αλλιώς ο Μπαχ δε θα μπορούσε να γράψει περισσότερες από μια εκδοχές των Παθών… τυχαίο;;;;]

  7. Το σχόλιο #5 του «Alchimistis» είχε παρακρατηθεί περιμένοντας την εξακρίβωση της διεύθυνσης του email του.

    Alchimistis, το απόσπασμα που παρέθεσες, από το άρθρο της Βικιπαίδειας «Συνοπτικά Ευαγγέλια», είναι θεολογικές δικαιολογίες, ως συνήθως για να συμμαζευτούν τα ασυμμάζευτα.

  8. Μία ακόμη ένδειξη (αν όχι απόδειξη) ότι ο χριστιανισμός είναι βασισμένος σε ανακρίβειες και ψεύδη. Είναι απορίας άξιον το ότι υπάρχουν τόσοι πολλοί που καταπίνουν αβίαστα όλες αυτές τις αρλούμπες της θρησκείας και αναλώνουν τη ζωή τους σε βλακείες.

    @ Alchimistis

    Τι είναι αυτό το «επιστημονική θεολογική κοινότητα»; Από πότε, φίλε Alchimistis η θεολογία συγκαταλέγεται στις επιστήμες; Έχετε εκφυλίσει κάθε έννοια και κάθε ορισμό, για να δικαιολογήσετε τις ανοησίες που διαδίδετε; Να κάνετε και κανένα πείραμα στο CERN, βρε παιδί, μήπως μαζί με το σωματίδιο του θεού ανακαλύψετε και τον θεό τον ίδιο!

  9. Δείμε, αστειεύεσαι βέβαια: δεν υπάρχει επιχείρημα για αυτούς που τα πιστεύουν.
    Από τη στιγμή που ιεραρχείς την πίστη υψηλότερα από τη λογική, δεν σε πιάνει κανένα επιχείρημα.

  10. Σε αυτό έχεις σίγουρα δίκιο…

  11. @ Νάσο,

    Το κακό είναι ότι η θρησκειολογία, που είναι όντως επιστήμη, έχει μπερδευτεί με τη θεολογία, που δεν είναι.
    Άντε να δούμε πότε θα τις ξεμπερδέψουνε.

  12. και έλεγα τι λείπει. 4 δεν είναι τα ευαγγέλια; Που είναι του Ιωάννη

  13. Το παρόν άρθρο αφορά τα λεγόμενα «συνοπτικά ευαγγέλια». Τα «συνοπτικά ευαγγέλια» είναι αυτά τα τρία. Διάβασε το άρθρο της Βικιπαίδειας προς το οποίο παραθέτω σύνδεσμο.

  14. Βασικά το διάγραμμα δεν δίνει κανένα καλό επιχείρημα. Θα ήταν όμως πολύ χρήσιμο αν είχε περιγραφές των αντικρουόμενων στοιχείων όπως λες και καλό θα ήταν αν είχε και τα 4 ευαγγέλια σε αυτό, με χρονολογική σειρά.

  15. Batcic said

    @Undantag
    Ο θεούλης έκανε καλό κλαρίνο με τις αρλούμπες που έγραψαν οι 4 γι αυτό και η αγία γραφή ονομάζεται θεόπνευστη! Το έπαιξε το πνευστό του ο ύψιστος…

    Διαγόρα εξαιρετικό το διάγραμμα και εκθέτει ανεπανόρθωτα τον χριστιανισμό στα μάτια μας, εκεί που ήταν ούτως ή άλλως εκτεθιμένος δηλαδή. Γιατί οι πιστοί πετάνε ακόμα αετό…

  16. Δυστυχώς δεν συμφωνώ. Δεν λέει πουθενά ότι διαφωνούν (αυτό το διάγραμμα). Λέει ότι δεν λένε και οι 3 όλες τις λεπτομέρειες της ιστορίας ταυτόχρονα. Πχ στη wiki λέει ότι αυτά τα ποσοστά που είναι ίδια αναφέρουν παρόμοια πράγματα, όχι πανομοιότυπους στίχους ώστε να πεί κάποιος ότι είναι αντιγραφές με προσθήκες. Δεν λέω οτι δεν μπορεί να είναι αλλά δεν αποδεικνύεται με το παραπάνω. IMHO φυσικά.

  17. Infidel Boy said

    @Αντώνης

    Το «Οι Αντιφάσεις της Καινής Διαθήκης» (Θωμάς Μάρας, εκδόσεις Νέος Σταθμός, Αθήνα 1978) το γνωρίζεις έτσι δεν είναι; Εκεί μέσα θα βρεις θησαυρό διαφωνιών μεταξύ των ευαγγελίων π.χ. τον αριθμό προγόνων του Ιησού, την φύση του κ.ο.κ.
    Αληθινός καταπέλτης το βιβλίο αυτό. Must have για άθεους και μη.

  18. alchimistis said

    Άργησα να απαντήσω στους σχολιαστές που αναφέρονται σε προηγούμενο σχόλιο μου επειδή είχα άλλες υποχρεώσεις.

    Η γνώση των απαντήσεων που δίνουν οι υποστηρικτές θέσεων με τις οποίες κάποιος διαφωνεί θεωρώ ότι βοηθάει και τα δύο μέρη. Σ’ αυτό το πνεύμα υπέβαλα το σχόλιο

  19. Σωστά, Αλχημιστή. Απλώς, από τότε που εξαφανίστηκαν οι χριστιανοί απολογητές από το παρόν ιστολόγιο, (ο Απόκ δεν μετράει,) έχουμε σύνδρομο στέρησης, και μας έχει μείνει η συνήθεια να αρπαζόμαστε! C-:=

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: