Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Ρατσισμός, ξενοφοβία, και ελευθερία του λόγου…

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2011/02/25

Μια και μιλάμε για ελευθερία του λόγου: Χαμός, ως συνήθως, γίνεται στη Δημόσια Διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Καταπολέμηση ορισμένων μορφών και εκδηλώσεων ρατσισμού και ξενοφοβίας μέσω του Ποινικού Δικαίου» που λαμβάνει χώρα στο «Δικτυακό Τόπο Διαβουλεύσεων» του «Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων». Σχεδόν όλοι οι σχολιαστές είναι κατά του νομοσχεδίου, αλλά ανάμεσά τους οι διάφοροι εθνικιστές, φασίστες, ρατσιστές, ξενοφοβικοί, κλπ. έχουν βρει ευκαιρία να στήσουν πανηγύρι. Πήγα λοιπόν κι εγώ και κατέθεσα ένα σχόλιο, το οποίο βρίσκεται στην τέταρτη σελίδα των σχολίων της συζήτησης «Άρθρο 1 Σκοπός».

Τώρα, ο χώρος συζητήσεων του υπουργείου διαθέτει ένα σύστημα άτυπης αξιολόγησης σχολίων. Το δικό μου σχόλιο λοιπόν πήρε μεν έναν αξιόλογο αριθμό θετικών ψήφων, αλλά κι έναν τετραπλάσιο αριθμό αρνητικών ψήφων, κι έτσι τώρα αντί για το σχόλιό μου, εμφανίζεται το μήνυμα «Hidden due to low comment rating. Click here to see». Αυτό θα έλεγα πως είναι μάλλον καλό, γιατί έτσι το σχόλιό μου ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα.

Το σχόλιό μου:

  • Γενικά είμαι κατά του περιορισμού της ελευθερίας του λόγου, όποια μορφή και να έχει αυτός.

    Θεωρώ ότι η επικρατούσα αντίληψη που θέλει την ελευθερία της έκφρασης να έχει κάποια όρια είναι πιθανότατα εσφαλμένη, και το σφάλμα της ενδεχομένως να είναι εντοπίσιμο ακόμα και στο περίφημο παράδειγμα ότι δήθεν δεν μπορείς να φωνάξεις χωρίς λόγο «φωτιά!» σ’ ένα κατάμεστο θέατρο. (Oliver Wendell Holmes, Jr, στην υπόθεση Schenck v. United States στο Ανώτατο Δικαστήριο των Η.Π.Α. το 1919.) Για κάποιο λόγο ολόκληρος ο Δυτικός Πολιτισμός έχει εκλάβει αυτή την παροιμία ως αυτονόητη αιτιολόγηση για τη διά νόμου επιβολή ορίων στην (κατά τ’ άλλα) ελεύθερη έκφραση. Εγώ από την άλλη μεριά εξετάζω σοβαρά το ενδεχόμενο μια κοινωνία στην οποία θα ήταν αυτονόητο για τον πολίτη ότι πρέπει να κοιτάξει γύρω του για να διαπιστώσει με τα μάτια του αν υπάρχει πράγματι φωτιά πριν πανικοβληθεί να είναι πολύ καλύτερη από μια κοινωνία στην οποία ο πολίτης χάφτει αμάσητο το κάθε τι που φωνάζει ο κάθε άγνωστος φαρσέρ στο σκοτάδι, περιμένοντας από την πολιτεία με κάποιο μαγικό τρόπο να φροντίσει ώστε να μην υπάρχει φαρσέρ.

    Σε κάθε περίπτωση, είμαι σίγουρος για το ότι υπάρχουν πάρα πολλοί άλλοι προληπτικοί, διορθωτικοί, κλπ. μηχανισμοί που η πολιτεία οφείλει να υλοποιήσει πριν σκεφτεί καν να προβεί στη διά του νόμου απαγόρευση κάποιου είδους έκφρασης. (Και το ίδιο ισχύει όχι μόνο για την έκφραση, αλλά και για άλλα πράγματα, όπως για τη χρήση ναρκωτικών ουσιών: αν η πολιτεία διέθετε για την πρόληψη και την ενημέρωση για τα ναρκωτικά τόσους πόρους όσους διαθέτει αυτή τη στιγμή για την πάταξη της χρήσης τους, το πρόβλημα των ναρκωτικών δεν θα υπήρχε.)

    θα ήθελα όμως να εκφράσω την έκπληξή μου για τον αριθμό των κακόβουλων, δογματικών, φανατισμένων, ξενοφοβικών και αυτοδίκαια μισαλλόδοξων σχολίων, και για τον άκρατο εθνικισμό, συντηρητισμό, και την ονειροφαντασία που διακρίνει την πλειοψηφία των συμμετεχόντων στην παρούσα συζήτηση.

    Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι θεωρητικά μια πολύ καλή ιδέα, αλλά στην πράξη αφήνει τον μέσο (περίπου) Έλληνα να πει τη γνώμη του, κι έτσι φανερώνει τη διανοητική του στάθμη, η οποία είναι απογοητευτικά χαμηλή. Φανταστείτε δε, ότι το δείγμα του πληθυσμού που βλέπουμε εδώ είναι πιο πάνω από το μέσο όρο: αυτά τα άτομα ξέρουν να χρησιμοποιήσουν πληκτρολόγιο για να γράψουν, κουτσά-στραβά έστω, κείμενο. Οϊμέ!

Ενημέρωση: αφαίρεσα από το άρθρο την πρόταση που γενικεύοντας κολάκευε τα κρυμμένα σχόλια, γιατί διαβάζοντας περισσότερο είδα ότι υπάρχουν και σχόλια που αξίζουν πράγματι την πολύ χαμηλή αξιολόγηση που έχουν λάβει.

Copyright © Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι χρήσης

16 Σχόλια to “Ρατσισμός, ξενοφοβία, και ελευθερία του λόγου…”

  1. Marvin_Pan said

    Καταρχήν Διαγόρα απο καιρό διαβάζω το blog σου,συγχαρητήρια για την πολύ καλή δουλειά.
    Συμφωνώ με το σχολιό σου απόλυτα οσο αφορά την ελευθερία της έκφρασης.Αρχικά θεώρησα οτι δεν χρειαζόταν να σχολιάσεις την ποιότητα των άλλων σχολίων (αφαιρεί την προσοχή απο την ουσία του σχολίου),αλλά μετά απο 2 σελ comments αηδίασα απίστευτα..
    Απορώ πως δεν σχολίασες εδώ το σχόλιο του Π.Μ.Β. από την τρίτη σελίδα!
    Αντιγράφω:
    Νὰ, λέω, ἐφ᾿ ὅσον τὰ Μηναῖα ὅπου ἀναγινώσκονται εἰς τὴν Ἐκκλησίαν εἶναι κατάμεστα ἀπὸ ἀναφορὰς διὰ τὸ ἄπιστον γένος τῶν Ἰουδαίων σταυρωτῶν τοῦ Θεανθρώπου Ἰησοῦ Χριστοῦ, σὺν τοῖς ἄλλοις νὰ ἐτοιμάσητε κι ἕναν νόμον ὄπου νὰ ἀπαγορεύῃ εἰς τοὺς Ἱεροὺς Ναοὺς τὴν ἀνάγνωσιν αὐτῶν τῶν κειμένων.
    Ἐπίσης, μὲ βάση τὴν συλλογιστικήν σας, ἐφ᾿ ὅσον καὶ ἡ Θεόπνευστος Ἁγία Γραφὴ δύναται νὰ θεωρηθᾐ ῥατσιστικὸν βιβλίον ὅπου μπορεῖ νὰ προκαλέση μισαλλοδοξία ἢ διακρίσεις σὲ σεξουαλικὸ προσανατολισμὸ, φυλετικὴ ἢ ἐθνικὴ καταγωγὴ, ἢ θρησκευτικὲς πεποιθήσεις, νὰ τὴν ἀπαγορεύσητε κι αὐτήν. Ἔ, τί λέτε;
    Ἐπίσης νὰ ἀπαγορεύσητε τὸ κήρυγμα τῶν Ἱερέων, τὸ κατηχητικὸν σχολεῖον τῶν ἐνοριῶν, καὶ ἐν τέλει ὅλην τὴν ὀρθόδοξον διδαχὴν καὶ ἠθικὴν, τὰ θρησκευτικὰ βιβλία καὶ περιοδικὰ, τὰς Χριστιανικὰς ὀρθοδόξους διαδηλώσεις ἀλλὰ καὶ ἐκδηλώσεις (διότι κι αὐτὰ μπορεῖ νὰ θεωρηθοῦν κατὰ τὸ ἰδικόν σας σκεπτικὸν ὡς ἐμπεριέχοντα γλῶσσαν ὐποκινοῦσα εἰς διακρίσεις).
    Τελικῶς λέγω νὰ τολμήσητε μὲ θάῤῥος καὶ τὴν κατάργησιν τῶν Ἐκκλησιῶν ἀλλὰ καὶ κάθε ἀναφορᾶς εἰς τὸ πρόσωπον τοῦ Χριστοῦ, διότι ὅπως φαίνεται καὶ τὸ δικό Του κήρυγμα, ἐὰν ζούσατε στὴν ἐποχή Του, θὰ τὸ θεωρούσατε ῤατσιστικό , ἐφ᾿ ὅσον εἶπε: »Οὐκ ἦλθον βαλεῖν εἰρήνην εἰς τὴν γῆν ἀλλὰ μάχαιραν», ἢ τὸ »Ὁ πιστεύσας καὶ βαπτισθεὶς σωθήσεται, ὀ δὲ ἀπιστήσας κατακριθήσεται» (πὼ, πὼ, θὰ σκεφθῆτε τώρα, τί μίσος εἶναι αὐτὸ, τί πράγματα εἶν᾿ αὐτά, μόνον οἱ Χριστιανοὶ θὰ σώζωνται, ἐνῶ οἱ ἄλλοι θὰ κολάζονται, ἔ;)

  2. Εγώ συμφωνώ μαζί σου απολύτως. Πάντως κι εγώ ήθελα να γράψω ένα άρθρο για αυτό το θέμα.

  3. Πολύ ωραίο το σχόλιο… Αλλά εκεί μέσα προφανώς έχει γίνει ντου από βαχούφες (βασιλικο-χουντικο-φασίστες)…

  4. Evan T said

    Μπλεχ… προφανώς οι μικρογραφίες της κοινωνίας δεν περιορίζονται στο στρατό.

  5. Γιατί εκπλήσσεσαι Διαγόρα; Εσύ δε λες στην πρώτη γραμμή ότι είσαι κατά του περιορισμού της ελευθερίας του λόγου; Άστους λοιπόν αυτούς να εκφράσουν την άποψή τους. Κι όσοι γυρίσουν ψύχραιμα και κοιτάξουν γύρω γύρω θα δουν ότι δεν υπάρχει φωτιά. Οι άλλοι ας το χάψουν, γιατί αξίζει να το χάψουν έτσι αμάσητο κιόλας. Θαρρείς πως θα λάβει κανείς σοβαρά υπόψη τις κραυγές τους; Είναι γνωστοί και η τακτική τους επίσης γνωστή. Οπότε ας τους να φωνάζουν, το θέατρο δεν «ψαρώνει» πια…

  6. Ο νόμος αυτός είναι κατάπτυστος περιορισμός της ελευθερίας του λόγου. Τι δηλαδή θα μας πάνε μέσα επειδή έχουμε καρτούν με τη θρησκεία; Αυτό μπορεί να βαφτιστεί μια χαρά εξωτερίκευση αισθημάτων αντιπαλότητας. ΠΑΜΕ ΚΑΛΑ;

  7. WBC – Anonymous: σημειώσατε 2…

    Νέα είδηση από Η.Π.Α. (οι πληροφορίες συλλέχθηκαν από το ιστολόγιο Unreasonable Faith). Κανονικά δε θα τη θεωρούσα και ιδιαίτερα σημαντική, αλλά έχει σχέση με τη συζήτηση περί ελευθερίας του λόγου, ρατσισμού και ξενοφοβίας στην οποία έχει εμπλακεί ο Δι…

  8. Τουλάχιστον μας θυμηθήκανε και εμάς

    Στο Αιτιολογικό του νόμου αναφέρεται ότι προστατεύονται και οι άθεοι. Λέω να ξεκινήσουμε τις μηνύσεις στον ορθόδοξο :)

  9. Τελευταίε, δεν τους εμπόδισα να εκφράσουν τις απόψεις τους. Απλά καμάρωσα τις απόψεις τους.

    (Αντιθέτως μάλιστα, αυτοί που διαμαρτύρονται για τον περιορισμό του δικού του δικαιώματος στην ελευθερία του λόγου αξιολόγησαν το δικό μου σχόλιο έτσι ώστε αυτό να μην φαίνεται, πράγμα που αποτελεί κατά κάποιο τρόπο παραβίαση της δικής μου ελευθερίας του λόγου.)

    Είναι όπως το δικαίωμα του θρησκεύεσθαι: εμείς οι άθεοι δεν προσπαθούμε να το αφαιρέσουμε από κανέναν. Αλλά διατηρούμε κάθε δικαίωμα να δείχνουμε τους θρησκευόμενους με το δάχτυλο και να γελάμε.

  10. aqyn said

    Τι περίμενες βρε Διαγόρα; Στην ουσία τους είπες ότι είναι ηλίθιοι. Φυσικά και είναι, αλλά λογικό ήταν να αντιδράσουν θάβοντας το σχόλιό σου. Η ψυχολογία του θιγμένου δεν αφήνει και πολλά περιθώρια για ορθώς σκέπτεσθαι και για ανάπτυξη επιχειρημάτων.

    Α, και ο σχολιαστής που αναφέρει ο Marvin Pan έχει δίκιο: η Αγρία Γραφή είναι πράγματι «ῥατσιστικὸν βιβλίον ὅπου μπορεῖ νὰ προκαλέση μισαλλοδοξία ἢ διακρίσεις σὲ σεξουαλικὸ προσανατολισμὸ, φυλετικὴ ἢ ἐθνικὴ καταγωγὴ, ἢ θρησκευτικὲς πεποιθήσεις». Και γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο πρέπει να πάψει να έχει το ρόλο του ηθικού οδηγού και να υποβιβαστεί σε αυτό που πραγματικά είναι: ένα μυθολογικό συνονθύλευμα μικρής λογοτεχνικής αξίας.

  11. Επειδή στο παρόν άρθρο βλέπω ένα ελαφρώς μεγαλύτερο από το συνηθισμένο αριθμό σχολίων προερχόμενα από άτομα που προφανώς δεν μπήκαν στον κόπο να διαβάσουν τους όρους χρήσης, κι έτσι τα σχόλιά τους τα τρώει η μαρμάγκα επειδή δεν είναι σύμφωνα με τους όρους χρήσης, να επαναλάβω εδώ δυο λογάκια:

    1. Το κάθε σχόλιο πρέπει να καταχωρείται μαζί με μια υπαρκτή διεύθυνση email.

    2. Αν λάβετε ένα μήνυμα «επαλήθευσης διεύθυνσης email» από εμένα, πρέπει να το απαντήσετε.

    3. Το σχόλιό σας θα πρέπει να μην πάσχει από κάποια διαταραχή του γραπτού λόγου όπως αποκλειστική χρήση κεφαλαίων, κλπ.

    Αν το σχόλιό σας δεν τηρεί αυτούς τους κανόνες, (καθώς και όλους τους υπόλοιπους που αναφέρονται στους όρους χρήσης,) τότε το σχόλιό σας θα μεταφερθεί στο πτυελοδοχείο, ή θα διαγραφεί εντελώς.

  12. Marvin_Pan said

    Γι’αυτό αντέγραψα το συγκεκριμένο σχόλιο, γιατί μες την χαζομάρα και τον ρατσισμό του λέει(αθελά του)την αλήθεια!Δυστυχώς η συνέχεια του σχολίου μόνο για γέλια δεν έιναι..

    Αμφιβάλλω αν θα περάσει ο συγκεκριμένος νόμος.Μοιάζει να βγήκε για επικοινωνιακούς λόγους.Σε στύλ:»Αφού συνεχώς υιοθετούμε σκληρή στάση στο μεταναστευτικό και κάνουμε δηλώσεις ‘μηδενικής ανοχής’,ας βγάλουμε ένα ‘αντιρατσιστικό’νόμο να κρατήσουμε τις ισορροπίες.»
    Όμως ο περιορισμός της ελευθερίας της έκφρασης πότε δεν βοήθησε να καταπολεμηθεί ο ρατσισμός.

    Διαγόρα το μάιλ που βάζω είναι υπαρκτό,απλά δεν το κοιτάζω καθημερινά.Πάντως τωρα που το κοίταξα δεν έχω μήνυμα «επαλήθευσης διεύθυνσης email».

  13. Marvin_Pan, το σχόλιο #11 δεν απευθυνόταν βέβαια σε εσένα, καθότι τα δικά σου σχόλια όπως βλέπεις δημοσιεύονται. Ουσιαστικά το πρωταρχικό ζητούμενό μου δεν είναι να έχουν οι σχολιαστές υπαρκτή διεύθυνση email, παρά να έχει ο καθένας μια υπαρκτή, ψευδώνυμη έστω, διαδικτυακή προσωπικότητα, έτσι ώστε να μπορούμε να ξέρουμε για παράδειγμα ότι ο Χ που γράφει σήμερα αυτό το σχόλιο περί του Ψ είναι το ίδιο άτομο που είχε γράψει τότε εκείνο το σχόλιο περί του Φ. Να υπάρχει δηλαδή μια συνοχή στις προσωπικότητες που συμμετέχουν στις συζητήσεις, και να μην είναι ο καθένας ανώνυμος δυνάμει διαφορετικό πρόσωπο σε κάθε νέο σχόλιο που αφήνει. Να έχει ο καθένας μια μικρή και φτηνή έστω, υπόληψη να υπερασπιστεί, ώστε να μην είναι το κάθε σχόλιο «hit and run». Εσύ προφανώς και έχεις διαδικτυακή προσωπικότητα, στο twitter, και γι αυτό δεν ενδιαφέρθηκα να εξακριβώσω τη δική σου διεύθυνση email. Από εκείνους όμως που δεν έχουν διαδικτυακή προσωπικότητα κατά κανένα άλλο τρόπο, απαιτώ να χρησιμοποιούν τουλάχιστον μια υπαρκτή διεύθυνση email, ώστε μέσω αυτής να χτίζουν με τα σχόλιά τους μια διαδικτυακή προσωπικότητα. Σε όποιον δεν αρέσει αυτό, να πάει να δει αν έρχομαι. Α, και κάτι άλλο: είμαι πάρα πολύ αυστηρός με αυτό το ζήτημα: τα ανώνυμα σχόλια δεν δημοσιεύονται ποτέ, ούτε καν στο πτυελοδοχείο.

  14. Vera said

    Διαγόρα, σε αυτό το «Οϊμέ!», εμπεριέχεται όλο το νόημα της άποψης που κατέθεσες στη διαβούλευση.

  15. Πάρης said

    To νομοσχέδιο έχει και σημεία αμφίσημα:

    «Επίσης, εκτός από τις προσβολές εναντίον ομάδων ή προσώπων αξιόποινες θεωρούνται και οι ρατσιστικές και ξενοφοβικές εκδηλώσεις που στρέφονται κατά πραγμάτων (κινητών ή ακινήτων), τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως ή κατ’ αποκλειστικότητα από τις παραπάνω ομάδες ή πρόσωπα (όπως π.χ. θρησκευτικά αντικείμενα, εθνικά σύμβολα, οίκοι λατρείας, χώροι διαμονής, εκπαίδευσης, ψυχαγωγίας, κλπ.).»

    Εδώ π.χ η ειρωνία, η σάτιρα θρησκευτικών συμβόλων ή κειμένων μπορεί να θεωρηθεί ρατσιστική εκδήλωση. Μη καταντήσουμε να διώκονται άνθρωποι επειδή τη μία μέρα μέρα θα προσβάλλονται χριστιανοί, την άλλη μουσουλμάνοι, την επόμενη οπαδοί των εξωγήϊνων.
    Το νομοσχέδιο είναι σίγουρο ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για οποιοδήποτε λόγο για λογοκρισία και φίμωση

    Όσο για τα δεκάδες ακροδεξιά σχόλια τι να περιμένει κανείς όταν ο Παπουτσής δηλώνει ότι συνδιαλέγεται με την χρυσή αυγή να μη κάνει φασαρίες στον άγιο Παντελεήμονα;
    Δώσε θάρρος στον χωριάτη.

  16. Παραθέτω δύο σχόλια από αυτή τη συζήτηση που νομίζω πως είναι χαρακτηριστικά:

    25 Φεβρουαρίου 2011, 20:14 | Ελευθερία Μόνιμος Σύνδεσμος Like or Dislike: Thumb up 19 Thumb down 3

    (απόσπασμα)

    Παρακαλούμε να το περάσετε!
    Γονυπετείς!
    Αυτό περιμέναμε καιρό τώρα, μια ομάδα νομικών!
    ΝΑ μπορέσουμε ,επιτέλους, με το νόμο τον δικό σας, να ζητησουμε την τιμωρία όσων χρόνια τώρα ασχημονούν εναντίον του Εθνους μας, της Θρησκείας μας, των εκκλησιών μας και των ιερών μας χώρων και μνημείων. Εναντίον της τιμής, της ζωής, της εθνικής κυριαρχίας και της περιουσίας μας!
    Θα είμαστε στην αναζήτησή τους και θα ζητήσουμε, με τον Νομο πλέον, την τιμωρία των ενόχων των εγκλημάτων που περιγράφονται παραπάνω. Θα είμαστε εναντίον όσων ελληνοβατουν στο όνομα της δικής μας υποχρεωτικής ανεξιθρησκείας, της δικής μας αδιαπραγμάτευτής ανοχής, της δικής μας χριστιανικής διάθεσης να γυρίζουμε και την άλλη παρειά!
    Τολμήστε και ψηφίστε! Πeριμέννουμε και με τον νόμο να κλείσουμε το οχετο ρατσισμού του Ινδυμίντια, το άνδρο προπηλακισμου και στοχοποίησης μεχρι θανάτου, όσων δεν είναι καμμένα μυαλά και συνειδήσεις!

    25 Φεβρουαρίου 2011, 10:41 | Στέφανος Μπεληγιάννης Μόνιμος Σύνδεσμος Like or Dislike: Thumb up 28 Thumb down 2

    (απόσπασμα)

    Όταν γράφθηκα στο opengov γράφθηκα για να βοηθήσω «κατά δύναμιν» το νομοθετικό έργο της χώρας μου και θεωρούσα τιμή μου να συμβάλω κι εγώ στην πρόοδο και ανόρθωση της χώρας μου από την στάχτη που η προηγούμενη Κυβέρνηση άφησε και αυτό το εννοώ.
    Όμως πρέπει να παραδεχθώ ότι μέχρι σήμερα δεν έχω βρεί ΕΝΑ νομοσχέδιο που να συμφωνώ μαζί του με εξαίρεση το Νομοσχέδιο της Μπιρμπίλη για την εκτός σχεδίου δόμηση το οποίο θα έβαζε «κάποια» τάξη στην εκτός σχεδίου δόμηση ενάντια στα συμφέροντα «ορισμένων». Έ αυτό το νομοσχέδιο ήταν το μόνο που η Ελληνική Βουλή ΔΕΝ ΤΟ ΨΗΦΙΣΕ!
    Επομένως τα συμπεράσματα είναι αυτόματα…
    Ή δεν κατανοώ πλήρως τις «αγαθές» προθέσεις της κυβέρνησης ή διαφωνώ πλήρως με την διακυβέρνηση της χώρας μου και επομένως κατά τίς εκλογές εξηπατήθην (αφού γνωρίζω πολύ καλά τις υποσχέσεις που προεκλογικά μου δόθηκαν για να ψηφίσω)!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: