Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Γνωμικό #290

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2011/02/12

«Ο φιλόσοφος μιλά πολύ άσχημα για τον ιερέα, και ο ιερέας μιλάει πολύ άσχημα για τον φιλόσοφο. Αλλά ο φιλόσοφος δεν σκότωσε ποτέ κανέναν ιερέα, ενώ ο ιερέας έχει σκοτώσει πολλούς φιλοσόφους.»

Denis Diderot (Ντενί Ντιντερό) (1713 – 1784) Γάλλος φιλόσοφος, κριτικός τέχνης και συγγραφέας, εξέχουσα μορφή του διαφωτισμού, σε επιστολή του 1774 προς την αυτοκράτειρα Αικατερίνη Β’ της Ρωσίας.

Το πρωτότυπο στα γαλλικά: «Le philosophe dit beaucoup de mal du prêtre; le Prêtre dit beaucoup de mal du philosophe, mais le philosophe n’ a jamais tué de prêtres, et le prêtre a beaucoup tué des philosophes […]»

Η φράση στα αγγλικά, για χάρη των μηχανών αναζήτησης: «The philosopher speaks very ill of the priest; the priest speaks very ill of the philosopher. But the philosopher has never killed any priests, whereas the priest has killed a great many philosophers.»

Ευχαριστώ πολύ το τεμπελόσκυλο για την ανεύρεση του πρωτότυπου. (Βλέπε σχόλιο #3)

Copyright © 2011 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης

Άρθρα μέσω RSS
rss Σχόλια μέσω RSS
rss Μόνο τα σχόλια αυτού του άρθρου μέσω RSS
Άρθρα μέσω email
Σχόλια μέσω email

7 Σχόλια to “Γνωμικό #290”

  1. Φίλτατε Διαγόρα Μήλιε, δεν απορώ τόσο για τη σκληρότητα, μέχρι δολοφονίας, των παπάδων, σε βάρος των φιλοσόφων που περιορίζονται, μόνο σε σκληρή κριτική σε βάρος των ψευδολόγων ιερέων.

    Εκείνο που μ’ εντυπωσιάζει είναι το εύρος και η δυνατότητα των ερευνών σου, ν’ανακαλύψεις την επίμαχη επιστολή, προς την Αικατερίνη τη Β΄ αυτοκράτειρα «απασών των Ρωσιών», του Ντενίς Ντιντερό, το 1774, δέκα χρόνια πριν από το θάνατό του.

    Και τούτο, γιατί η μισαλλοδοξία όλων των ψευδολόγων θεϊστών και πολιτικών της εθνικής μειοδοσίας, είναι παγκοίνως γνωστή, σ’ όσους εντρυφούν στην μελέτη της πολιτικής και θρησκευτικής ιστορίας.

    Οι σκοτεινοί καιροσκόποι εγκληματίες διώκουν, μέχρις αφανισμού, όσους τους εντοπίζουν, τους κριτικάρουν και τους καταγγέλλουν.

    Άς θυμηθούμε την, κατά τον ορισμό του νομομαθούς Vodan και υπέρμαχου της απόλυτης Μοναρχίας των Λουδοβείκων, αδήρητη σκληρότητα, σε βάρος, όσων δεν υποτάσσονταν και δεν αναγνώριζαν την επικυρίαρχη απόλυτη εξουσία ζωής και θανάτου μονάρχη.

    Τρεις επιλογές είχαν οι εντιρρησίες, ή οι εν δυνάμει επαναστάτες, την αυτοεξορία, την υποταγή ή τον θάνατο.

    Για τους αθεϊστές στην αρχαία Ελλάδα, όπως ξέρουμε, αντιμετώπιζαν τον θάνατο.

    Μέρος του κατηγοτηρίου σε βάρος του Σωκράτη ήταν και η ασέβεια προς τους θεούς.

    Ο Επίκουρος δέχτηκε πολλές φορές εχδρικά βέλη ενάντια δήθεν αθεϊστικών τοποθετήσεών του, παρά το γεγονός ότι είχε ορατές παρεμβάσεις υπέρ του πολυθεϊσμού.

    Σχετικά με την απέραντη σκληράδα και μοχθηρία των ρασοφόρων και των τριών μονοθεϊστικών θρησκειών, θυμίζω τις διώξεις των οπαδών παλαιώτερων του χριστιανισμού θρησκειών από το 325μ. Χ, έως και το 850,(εκτός από την Μεσαιωνική σκοτεινή περίοδο των ιεροεξεταστών και το ανθελληνικό ρόλο της ορθοδοξίας στα τετρακόσια χρόνια τούρκικης σκληρής επικυριαρχίας), περίπου που κατέστρεψαν τους αρχαίους πολιτισμούς μαζί και των ελλήνων και κατάσφαξαν δεκάδες εκατομμύρια θρησκευτικών αλλοδόξων. Όπως την Υπατία φιλόσοφο και μαθηματικό, την οποίαν έγδαραν με κοχύλια. Δέστε ακόμη το στρατόπεδο της Σκυθόπολης, στο οποίο μαρτυρούσαν όλοι άρχοντες και απλοϊκοί που κατηγορούντο ως μη χριστιανοί, όσοι από τις εκατοντάδες χιλιάδες, άντεχαν τις κακουχίες των πορειών, από τις εσχατιές της αυτοκρατορίες, προς το εν λόγω στρατόπεδο, τόπο δικαστηρίου των αδικοκατηγορουμένων, οι οποίοι με μια κατάνευση του περίφημου, μετέπειτα μητροπολίτη Καπαδοκίας, Παύλου, εκτελούνταν, σχεδόν άπαντες.

    Και φυσικά πρώτιστος στόχος των ιερουργών του Υψίστου ήταν οι φιλόσοφοι, όλων των εποχών που τους εντιπαρατίθονταν. εύθαρσώς και ευστόχως

  2. Mastor said

    Από τα καλύτερα Διαγόρα, από τα καλύτερα…

  3. Το πρωτότυπο στα γαλλικά (έχει μια πρόταση παραπάνω από το απόσπασμα που παραθέτεις):
    Le philosophe dit beaucoup de mal du prêtre; le Prêtre dit beaucoup de mal du philosophe, mais le philosophe n’ a jamais tué de prêtres, et le prêtre a beaucoup tué des philosophes; mais le philosophe n’ a jamais tué de rois, et le prêtre a beaucoup tué des Rois
    Η επιπλέον πρόταση είναι μετά την δεύτερη άνω τελεία και μεταφράζεται ως «Αλλά ο φιλόσοφος δεν σκότωσε ποτέ κανέναν βασιλιά, ενώ ο ιερέας έχει σκοτώσει πολλούς βασιλιάδες.»

    Από το «Observations sur l’instruction de S.M.I. aux députés pour la confection des lois (1774), oeuvre inédite publiée avec une introduction par Paul Ledieu», δηλαδή «Παρατηρήσεις πάνω στις οδηγίες της Αυτής Αυτοκρατορικής Μεγαλειότητος [ενν. Αικατερίνη Β’] προς τους βουλευτές για τη σύνταξη νόμων (1774), ανέκδοτο έργο που δημοσιεύεται με μία εισαγωγή του Πωλ Λεντιέ. Το βιβλίο το βρίσκετε εδώ, το συγκεκριμένο απόσπασμα στην σελίδα 13, 3η παράγραφος.

  4. Τεμπελόσκυλο, για άλλη μια φορά σε ευχαριστώ πολύ. Θα αγνοήσω το επιπλέον απόσπασμα σχετικά με τους βασιλείς, καθότι α) δεν μας αφορά, και β) δεν αλλάζει το νόημα των αποσπασμάτων που προηγούνται.

  5. Marina said

    Εξέχουσα μορφή του διαφωτισμού (εμπνευσμένου από την αρχαία Ελλάδα μην το ξεχνάμε) ο μπιμπερό. Εκείνο που εξακολουθεί να με προβληματίζει είναι πώς και γιατί επικράτησαν τελικά οι βλακέντιοι. Α ναι! Σκοτώνοντας όσους αρνούνταν την βλακεία!

    Άσχετη πληροφορία : Τα γαλλικά έχουν βασίσει το συντακτικό και την γραμματική τους στα αρχαία ελληνικά. Τυχαίο;

  6. Μαρίνα, όπου ακούς πως κάποια γλώσσα «έχει βασίσει» συντακτικό, γραμματική, ή οτιδήποτε άλλο στα αρχαία ελληνικά, κράτα μικρό καλάθι που λένε.

    Η γαλλική γλώσσα βασίζεται στη λατινική, με επιρροές από την κελτική, την αρχαία γαλατική, κλπ. Πουθενά στο γενεαλογικό της δένδρο δεν βρίσκεται η αρχαία ελληνική. Το μόνο που έχει κοινό με την ελληνική είναι πάρα πολλές λέξεις, πράγμα που ισχύει βέβαια για σχεδόν όλες τις γλώσσες του δυτικού (τουλάχιστον) κόσμου.

    Για περισσότερες πληροφορίες: Βικιπαίδεια – Γαλλική Γλώσσα – Ιστορία

  7. Η αποψη μου ειναι οτι εαν καποια στιγμη επιτελους κοπει ο ομφαλιος λωρος θρησκειας κρατους και κατ επεκτασιν ρουσφετιου και διαφθορας και χειραγωγησης του κρατους απο το παπαδαριο εκει θα φανουν στην πραξη ολοι αυτοι οι ψευδοευλαβεις και ψευδοσεβασμιοι κατα τ αλλα που γεμιζουν τις εκκλησιες και τρεχουν και στα μοναστηρια μεχρι και ανθρωποι τριανταχρονων επανω στη σωματικη και πνευματικη τους ρωμη να σερνονται κυριολεκτικα πισω απο ρασοφορους καναγιες.
    Α και οι ψευδοσεβασμιοι κατα τ αλλα χωρις ανταλλαγμα δε σου λεν ουτε ενα καλημερα,αλλα τουλαχιστον δε χρειαζεται και να υποκρινονται τοτε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: