Γνωμικό #280
Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2011/01/28
«Και ο υιός του θεού πέθανε· αυτό πρέπει οπωσδήποτε να γίνει πιστευτό, γιατί είναι παράλογο. Και ενταφιάστηκε και αναστήθηκε· το γεγονός είναι βέβαιο γιατί είναι αδύνατον.»
—Tertullian (Τερτυλλιανός) (155 – 240) Χριστιανός πρεσβύτερος και πολυγραφότατος συγγραφέας, θεωρούμενος ως «πατέρας» της λατινικής εκκλησίας, στο De Carne Christi V, 4.
Η ρήση στα αγγλικά, από την οποία έγινε η μετάφραση: «And the Son of God died; it is by all means to be believed, because it is absurd. And he was buried and rose again; the fact is certain because it is impossible.»
Το πρωτότυπο στα λατινικά: «et mortuus est Dei Filius, prorsus credibile est, quia ineptum est; et sepultus resurrexit, certum est, quia impossibile.» (Ευχαριστώ πολύ τον Evan T που το βρήκε.)
Copyright © 2011 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης
Άρθρα μέσω RSS
Σχόλια μέσω RSS
Μόνο τα σχόλια αυτού του άρθρου μέσω RSS
Άρθρα μέσω email
Σχόλια μέσω email
dmast said
No shit!
ο δείμος του πολίτη said
Εξαιρετικό και λογικό…
Διαγόρας ο Μήλιος said
Ναι, το εκπληκτικό είναι ότι το εννοούσε κιόλας.
Evan T said
Natus est Dei Filius, non pudet, quia pudendum est;
et mortuus est Dei Filius, prorsus credibile est, quia ineptum est;
et sepultus resurrexit, certum est, quia impossibile.
— (De Carne Christi V, 4)
Ξέχασες το πρώτο τρίτο της πρότασης μόνο: «Γεννήθηκε ο Υιός του Θεού· δεν υπάρχει ντροπή γιατί είναι εντελώς ντροπιαστικό» (γιατί είναι ντροπιαστικό το ότι γεννήθηκε, δεν έχω ιδέα)
Avonidas said
Δεν ξέρω τι είναι πιο ειρωνικό: Ότι η Ενσάρκωση του Κακού, ο Χίτλερ, απαντά θαυμάσια στο επιχείρημα του Τερτυλλιανού; Ότι οι κατηγορίες του Χίτλερ κατά των Εβραίων ήταν κι αυτές ένα «μεγάλο ψεύδος»; Ότι ο Γκαίμπελς εφάρμοσε αργότερα τη μέθοδο του «μεγάλου ψεύδους» στη μηχανή της ναζιστικής προπαγάνδας; Ή ότι ο Χίτλερ συνέχιζε να πιστεύει (αόριστα) σε κάποιας μορφής Χριστιανισμό;
Διαγόρας ο Μήλιος said
Evan T, ευχαριστώ!
Avonidas, εξαιρετικό εύρημα!
Avonidas said
Επίσης, σχετικά με την απορία του Evan T: Ο Τερτυλλιανός ουσιαστικά απαντά με αυτή τη φράση στο επιχείρημα των Εθνικών ότι ήταν ατιμωτικό και αισχρό για τον Ύψιστο Θεό να γεννηθεί και να έρθει έτσι σε επαφή με τη σάρκα (που τη θεωρούσαν τότε ευρύτατα κάτι μιαρό και κατώτερο του πνεύματος, «γεμάτη πράγματα που είναι αισχρό και να τα ονομάσεις ακόμα» όπως γράφει – αν θυμάμαι καλά – ο Πορφύριος).
Βασικά, το επιχείρημα του Τερτυλλιανού είναι ότι ο Θεός διάλεξε μια μέθοδο σκανδαλωδώς αντίθετη με ό,τι οι συγκαιρινοί του θεωρούσαν πρέπον και «θείο», ώστε α) Να καταδείξει ότι είναι πέραν της ανθρώπινης, συμβατικής λογικής και β) Να αποφύγει ακριβώς την αμφισβήτηση της αποκάλυψής του, εφόσον οι άνθρωποι θα σκέφτονταν (υποτίθεται) ότι αν οι Απόστολοι ήταν απατεώνες, θα έκαναν τα παραμύθια τους πιο πειστικά.
Κατά βάθος, όμως, κι επειδή δεν πολυπιστεύω σε συνωμοσίες, τείνω να θεωρήσω ότι ακόμα κι η εξήγηση του Χίτλερ περί «μεγάλου ψεύδους» απλώς υπερτιμά τις ικανότητες των Αποστόλων. Νομίζω ότι η αλήθεια είναι πολύ πιο απλή: ήταν, απλούστατα, εξαιρετικά ΚΑΚΟΙ κι ατάλαντοι ψεύτες (και γνωρίζω το είδος, καθώς ανήκω κι εγώ σ’ αυτή την κατηγορία), οι οποίοι είχαν την καλή (?) τύχη να ζήσουν σε μια εποχή όπου ο κόσμος θα πίστευε σχεδόν οτιδήποτε.
Τεμπελόσκυλο said
Αυτό ακριβώς που λέει ο Avonidas στο #7 βρίσκεται 3 στίχους πριν το απόσπασμα που παραθέτεις στο γνωμικό.
quid enim indignius deo, quid magis erubescendum, nasci an mori, carnem gestare an crucem, circumcidi an suffigi, educari an sepeliri, in praesepe deponi an in monimento recondi? (De Carne Christi, V:1)
και μεταφρασμένο στα αγγλικά
For which is more beneath God’s dignity, more a matter of shame, to be born or to die, to carry about a body or a cross, to be circumcised or to be crucified, to be fed at the breast or to be buried, to be laid in a manger or to be entombed in a sepulchre?
ΑΠΟΚ.17;16 said
Είναι σίγουρο 1000%! Αλλιώς δεν υπάρχει ανάστροφη από το θάνατο. Αν δεν ήταν γεγονός δεν θα υπήρχαν ακόλουθοι του Ιησού, θα είχαν εξαφανιστεί όπως και την έκαναν πριν την ανάσταση του. Είναι κρίμα να καταλογίζουμε τέτοιες αδικίες για ένα πρόσωπο που η ζωή του είναι παράδειγμα για όλους μας. Κανείς άνθρωπος όπως ο Ιησούς δεν έδειξε τέτοιο θάρρος, δικαιοσύνη, στοργικότητα, κλπ, ατελείωτος ο κατάλογος .Σέβομαι τον άθεο , αλλά δεν μας φταίει ο Ιησούς ! Ο Τερτυλλιανός ναι μπορεί να φταίει και όλοι αυτοί οι δήθεν εκπρόσωποι του.
Διαγόρας ο Μήλιος said
Επ, ΑΠΟΚ, τι γίνεσαι, χρυσό παιδί; Μυρίστηκες παράνοια και ήλθες, ε;
Mandarin said
Εκτός θέματος αλλά πρέπει να ρωτήσω. Υπάρχει τρόπος να κάνω subscribe με RSS, στα σχόλια του ΑΠΟΚ μόνο; Όχι ότι δεν διαβάζω τακτικά τα σχόλια, αλλά για να είμαι σίγουρος ότι δεν χάνω τα καλά…
Evan T said
«Αν δεν ήταν γεγονός δεν θα υπήρχαν ακόλουθοι του Ιησού, θα είχαν εξαφανιστεί όπως και την έκαναν πριν την ανάσταση του.»
Άμα ίσχυε αυτή η λογική στα θρησκεύματα, δε θα υπήρχε Μάρτυρας του Ιεχωβά ούτε για δείγμα, με τις τόσες αποτυχημένες προφητείες που κάνανε από τα 1850.
Διαγόρας ο Μήλιος said
Mandarin, δυστυχώς όχι, δεν υπάρχει τρόπος. Όλα ή τίποτα. Αλλά καταλαβαίνω τι επιθυμείς να κατορθώσεις, και συμπάσχω.
Αντώνης said
δεν υπάρχει, αλλά μπορείς να κάνεις αναζήτηση στο blog του διαγόρα με όρους «ΑΠΟΚ.17;16 είπε» και να τα βρίσκεις :)