Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Γνωμικό #147

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2009/02/23

«Όταν σε μια γειτονική πόρτα τυλίχθηκε γύρω από το κλειδί ένα φίδι και οι μάντεις έλεγαν στον βασιλιά Λεωτυχίδη ότι είναι τερατώδες σημάδι, εκείνος απάντησε: «Δεν το πιστεύω, αλλά θα ήταν τερατώδες σημάδι, αν το κλειδί τυλίγονταν γύρω από το φίδι».»

Πλούταρχος (περ. 45-120) Έλληνας ιστορικός, βιογράφος και δοκιμιογράφος

Το πρωτότυπο: «Τη δ’ ενδοτέρω πύλη δράκοντος περί την κλείν ελιχθέντος και των μάντεων τέρας αποφαινομένων είναι, ούτι έμοιγ’ εφη δοκεί, αλλ’ ει ή κλείτω δράκοντι περιειλίχθη, τέρας αν ην.»

Πηγή: «Πλουτάρχου – Λακωνικά Αποφθέγματα», Εκδόσεις Ζητρος, κεφάλαιο «Λεωτυχίδας του Αριστωνος», σελίδες 252-254.  (Με διορθώσεις στη μετάφραση από τον Διαγόρα.)

Το αρχείο των γνωμικών φιλοξενείται στο atheoi.ORG: Αρχείο γνωμικών

Ευχαριστώ τον Sarkaflias που το πρωτοδημοσίευσε στο άρθρο του «Άτομα και κενό – This is Sparta!»

Copyright © 2008 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης

Άρθρα μέσω RSS
rss Σχόλια μέσω RSS
rss Μόνο τα σχόλια αυτού του άρθρου μέσω RSS
Άρθρα μέσω email
Σχόλια μέσω email

13 Σχόλια to “Γνωμικό #147”

  1. Λόγω της εκτεταμένης (και πολλές φορές αλόγιστης) χρήσης κεφαλαίων που συνηθίζεται στις έντυπες εκδόσεις, πολλές από τις λέξεις που βρίσκονται στην παράγραφο «Πηγή:» έφτασαν στα χέρια μου στα κεφαλαία, και προτίμησα να παραλείψω εντελώς τους τόνους παρά να διακινδυνεύσω να κάνω κάποιο λάθος. Παρακαλώ, όποιος γνωρίζει που ακριβώς πηγαίνει ο τόνος στην κάθε μιά από τις λέξεις αυτές, ας μου το πει.

    Οι διορθώσεις που έκανα στη μετάφραση:

    «εκείνος απάντησε» αντί για «αυτός απάντησε» και «τερατώδες σημάδι» αντί για «παράξενο σημάδι».

  2. dmast said

    Μιλάμε για τον Λεωτυχίδη, που ήταν αρχηγός του ελληνικού στόλου μαζί με τον Αθηναίο Ξάνθιππο στη ναυμαχία της Μυκάλης εναντίον των Περσών;

  3. Δεν ξέρω, αγαπητέ. Η αλήθεια είναι πως θα ήθελα, αν ήταν δυνατόν, να είχα δημοσιεύσει αυτό το γνωμικό (καθώς και άλλα που έχουν ήδη δημοσιευθεί ή που έπονται) κατόπιν περισσότερης έρευνας, συλλογής πληροφοριών και διασταύρωσης πηγών, αλλά δεν έχω τον χρόνο να το κάνω αυτό μαζί με όλα τα άλλα που κάνω. Αν μπορεί κανείς να βοηθήσει, θα του ήμουν ευγνώμων.

  4. Γιατρός Του Ικα said

    Nαι,αυτός είναι Dmast.Ο άλλος βασιλιάς της Σπάρτης με το ίδιο όνομα,ο Λεωτυχίδης ο ‘Α,ήταν γιός του Αναξίλα,όχι του Αρίστωνος.

  5. Νίκος said

    Αλα της, census bureau ο Γιατρός !!!

  6. dmast said

    Φίδια γύρω από κλειδιά, ντάμα κούπα πάνω από βαλέ μπαστούνι, εικόνες που δακρύζουν, πτώματα που μοσχοβολάνε, φωτιά που ανάβει από μόνη της, ο Δίας στον Λέοντα. Τερατώδη σημεία για τους δεισιδαίμονες κάθε εποχής και πηγή εσόδων για τους απατεώνες που τους εκμεταλλεύονται.
    Τουλάχιστον, ο Λεωτυχίδης, έβαλε τους απατεώνες στη θέση τους. Ο Νικίας, που ήταν στρατηγός των Αθηναίων στα σικελικά, τους άκουσε και έχασε το κεφάλι του.

  7. Ποιος Λεωτυχίδης από τους δύο ή μήπως είναι το ίδιο άτομο;

    Ο Ξενοφώντας σαφώς αναφέρει τον Σπαρτιάτη βασιλιά, με το κουτσομπολιό ότι ήταν γιος του Αλκιβιάδη.
    http://tovima.dolnet.gr/default.asp?pid=46&ct=47&artId=134804

    Παπαρηγόπουλος (βάζετε αναζήτηση τον Λεωτυχίδη)
    http://users.att.sch.gr/xtsamis/IstorikaEthnika/Paparigopoulos.htm

    Ο άλλος, βασιλιάς επίσης, Λεωτυχίδης αναφέρεται από τον Ηρόδοτο στη μάχη της Μυκάλης.
    http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%AC%CF%87%CE%B7_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%9C%CF%85%CE%BA%CE%AC%CE%BB%CE%B7%CF%82

    Σύμφωνα με τον Πλούταρχο πάλι, ήταν γιος του Άγι:
    http://www.cretamedica.gr/health_gr/faq.php?t=sq&uin=201

    Η Livepedia δίνει δύο βασιλιάδες:
    http://www.livepedia.gr/index.php/%CE%9B%CE%B5%CF%89%CF%84%CF%85%CF%87%CE%AF%CE%B4%CE%B7%CF%82

    Μπέρδεμα.

    Και δεν βρίσκω τίποτα περισσότερο στο διαδίκτυο για την ταυτοποίηση του Λεωτυχίδη με τον χρησμό. Κανένας φιλόλογος – ιστορικός – αρχαιολόγος βρε σεις;

    ————————————
    2009-02-23, 15:16

    Οκ, βρήκα την αγγλική μετάφραση των Λακωνικών Αποφθεγμάτων:
    http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Plutarch/Moralia/Sayings_of_Spartans*/main.html#ref131

    Leotychidas, son of Ariston

    με την εξής σημείωση του μεταφραστή:
    Doubtless the son of Menares, Leotychidas II, king of Sparta, circa 491‑469 B.C.

    Άρα, ο Λεωτυχίδης ήταν ο γιος του Αρίστωνα (μπερδεμένη πατρότητα τελικά) και ο αρχηγός του στόλου που κατέπλευσε εναντίον των Περσών στη μάχη της Μυκάλης.

  8. Όποιος και να είναι πάντως αυτός ο Λεωτυχίδης, έδωσε μια πολύ σωστή και επιστημονική ρμηνεία των «ανεξήγητων φαινομένων». Θαύμα δεν είναι να γλιτώσει κάποιος από τροχαίο δυστύχημα. Θαύμα είναι να κατεβεί ο Ιησούς από τον ουρανό μέσα σε ένα σύννεφο, με συνοδεία χιλιάδων σεραφείμ, αφού γίνουν τρομεροί σεισμοί, σκιστεί το παραπέτασμα του Ναού (ή έστω η ταπενσαρία του σπιτιού μου) και σηκωθούν οι νεκροί-ζόμπι από τους τάφους τους…

  9. Κοιτάξτε, και οι αρχαίοι Έλληνες ήταν τα μάλα δεισιδαίμονες χωρίς όμως αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι αυτή τη συμπεριφορά τους την υπαγόρευε a priori κάποιο ιερατείο για ανοιχτά ιδιοτελείς σκοπούς. Λέω «ανοιχτά», γιατί το μαντείο των Δελφών, ας πούμε, ήταν κάτι παραπάνω από ένας χώρος όπου συσσωρευόταν πλούτος από τις προσφορές: ήταν σύμβολο ενότητας και αυτόν το ρόλο τον ασκούσε πολύ επιτυχημένα, παρόλα τα κατά καιρούς ξεστρατίσματα, πχ οι Πέρσες δοκίμασαν να το δωροδοκήσουν αλλά στη συνέχεια οι πλειοδότες (κατά τα άλλα τσιγκούνηδες) Σπαρτιάτες κέρδισαν την εύνοια του. Αλλά, για να γίνω κακός, υπήρξε στην περίοδο εκείνη και διεφθαρμένο ιερατείο, που συναγωνιζόταν στα ίσα τα κατοπινά χριστιανικά, το σπαρτιατικό (πως τους λέγανε αυτούς, κόλλησα). Όσο και να ψάχνεις κανείς, θα βρει κανείς σε όλες τις ιστορικές περιόδους την αξεδιάλυτη σχέση της θρησκείας με την αργυραμοιβία και τη διαφθορά. Το επεισόδιο του καλού αφελή Ιησού με του έμπορες στο ναό αποκαλύπτει πολλά περισσότερα απ’ όσα πασχίζει να εξωραΐσει.

    Πάντως, είναι προφανές ότι ο ρωμαϊκός πολυθεϊσμός φέρει τη βαρύτατη ευθύνη γιατί στην ουσία αυτός προετοίμασε το έδαφος για την επικράτηση του χριστιανισμού.

  10. Γιατρός Του Ικα said

    «Άρα, ο Λεωτυχίδης ήταν ο γιος του Αρίστωνα».Σας το’πα:-)
    και «Κανένας φιλόλογος – ιστορικός – αρχαιολόγος βρε σεις;»
    -παρών!

  11. Εμ πες το από την αρχή, με μπέρδεψαν οι αντιφατικές αναφορές και το έβαλα πείσμα να βρω ποιος είναι ποιος.

  12. Sarkaflias said

    Είναι πάντως δείγμα ότι εκτός από τους υλιστές φιλόσοφους που στέκονταν κάπως κριτικά απέναντι στις δεισιδαιμονίες, υπήρχαν και κάποιοι οι οποίοι έστω και μεμονωμένα είχαν μια ψιλο-ορθολογιστική αντίληψη για τα πράγματα, σε έναν κόσμο βουτηγμένο στην μεταφυσική.
    Ειδικά όσον αφορά τον Λεωτυχίδη έχει αξία αφού οι Σπαρτιάτες ήταν ιδιαίτερα δεισιδαίμονες, δεν έκαναν τίποτα ακόμα και στο πεδίο της μάχης αν οι θυσίες δεν ήταν ευνοϊκές.
    Σε ορισμένες άλλες περιπτώσεις σπαρτιάτες βασιλιάδες και στρατηγοί όπως ο Άγης, ο Αγησίλαος και ο Λύσανδρος ερμήνευαν κατά το δοκούν διάφορα υποτιθέμενα θεϊκά σημάδια κάνοντας manipulation των αισθημάτων των στρατιωτών και του λαού για να προωθήσουν τους στόχους τους. Ο Ξενοφώντας στα Ελληνικά έχει πολλά τέτοια.

  13. […] βλέπε και γνωμικό #147 […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: