Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Γνωμικό #143

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2009/02/15

«Μία από τις πιό θλιβερές διδαχές της ιστορίας είναι η εξής: Αν μας έχουν κοροϊδέψει για αρκετά μακρύ χρονικό διάστημα, τείνουμε να απορρίπτουμε κάθε ένδειξη της κοροϊδίας. Δεν μας ενδιαφέρει πλέον να μάθουμε την αλήθεια. Η κοροϊδία μας έχει καταστήσει δέσμιους. Απλά, παραείναι οδυνηρό να παραδεχθούμε –ακόμα και στους εαυτούς μας– ότι υπήρξαμε τόσο ευκολόπιστοι.»

Carl Sagan (Καρλ Σαγκάν, Κάρλ Σέιγκαν) (1934–1996) Αμερικανός αστρονόμος, αστροχημικός, και επιτυχημένος εκλαϊκευτής της αστρονομίας, από το βιβλίο του The Fine Art of Baloney Detection (Η ευγενής τέχνη της ανίχνευσης του φούμαρου)

Το πρωτότυπο: «One of the saddest lessons of history is this: If we’ve been bamboozled long enough, we tend to reject any evidence of the bamboozle. We’re no longer interested in finding out the truth. The bamboozle has captured us. it is simply too painful to acknowledge — even to ourselves — that we’ve been so credulous.»

Το αρχείο των γνωμικών φιλοξενείται στο atheoi.ORG: Αρχείο γνωμικών

Copyright © 2009 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης

Άρθρα μέσω RSS
rss Σχόλια μέσω RSS
rss Μόνο τα σχόλια αυτού του άρθρου μέσω RSS
Άρθρα μέσω email
Σχόλια μέσω email

29 Σχόλια to “Γνωμικό #143”

  1. Αυτό το γνωμικό μου θυμίζει την κλασσική ερώτηση που ακούω τελευταία από χριστιανούς: μα είναι δυνατόν κάτι που πιστεύουμε 2000 χρόνια να είναι ψέματα;

    Γιατί όπως όλοι ξέρουμε (;), όλες οι άλλες θρησκείες που προϋπήρχαν λατρεύονταν για 1 μέρα μόνο και μόνο ο Χριστιανισμός έχει επικρατήσει για τόσο καιρό… Πλήρης εκπαραθύρωση της λογικής.

  2. It is simply too painful to acknowledge — even to ourselves — that we’ve been so credulous.

    Απλά, παραείναι οδυνηρό να παραδεχθούμε –ακόμα και στους εαυτούς μας– ότι υπήρξαμε τόσο ευκολόπιστοι.

  3. cyrus said

    Αυτό που είπε ο Stazybo

  4. Μούτρο said

    “…Οι παλιές ιδέες δεν πεθαίνουν εύκολα, γιατί είναι κάτι παραπάνω από αφηρημένα δημιουργήματα της σκέψης. Με τον χρόνο γίνονται ήθη, έθιμα, προκαταλήψεις, που βρίσκουν έκφραση στις πράξεις και στις προτιμήσεις μας…»
    John Dewey «Η επίδραση του Δαρβίνου στη Φιλοσοφία» (1910)

    Εντάξει, μας κοροϊδεψαν πολλά-πολλά χρόνια. Τώρα αρχίζει ν’ αχνοφέγγει. Τα ήθη και τα έθιμα, όμως, που δημιουργήθηκαν απ’ αυτήν την κοροϊδία, πώς θα τα αντιμετωπίσουμε; Πώς θα σταματήσουμε να βλέπουμε το πάσχα σαν παράδοση (φιλί της αγάπης, μαγειρίτσα, σουβλιστό αρνί κ.λπ.); Πώς θα σταματήσουμε να θεωρούμε τέχνη τις βυζαντινές εικόνες; Πώς θα τελειώσει πια αυτή η σύνδεση της θρησκείας μ’ όλα τα μεγάλα γεγονότα της ζωής (γέννηση, γάμος, θάνατος); Πώς μπορώ να μην μετέχω στον θρησκευτικό γάμο του καλύτερου φίλου μου ή στην θρησκευτική κηδεία του αγαπημένου μου καθηγητή;
    Είναι πολλά αυτά που πρέπει ν’ αντιπαλέψουμε. Κι άλλος τρόπος δεν υπάρχει εκτός από την παιδεία. Δέστε όμως ποιοί την κρατούν στα χέρια τους…
    Ακούγομαι ίσως απαισιόδοξος. Δεν είμαι. Απλώς θέλω να επισημάνω πως έχουμε ν’ αντιπαλέψουμε πολλά-πολλά ζητήματα, σε πολλούς τομείς, κι όχι μόνο στο αντικειμενο της θεολογίας.

  5. Μούτρο

    Πώς θα τελειώσει πια αυτή η σύνδεση της θρησκείας μ’ όλα τα μεγάλα γεγονότα της ζωής (γέννηση, γάμος, θάνατος);

    Οσονούπω θα είσαι απέθαντος υπεράνθρωπος (ρόμποκοπ) και δε θα χρειάζεται ν ασχολείσαι με αυτά τα γεγονότα.
    Η άλλη λύση είναι ν επανακτήσεις την συνείδηση κάποιου προγόνου σου (πιθηκοειδούς) καθώς αυτοί δεν είχαν κάποιου είδους θρησκεία εξ όσων υποθέτουμε ότι γνωρίζουμε.
    Έχεις δεί κανέναν χιμπατζή να προσεύχεται ή να κάνει κηδείες ή να βαφτίζει τα παιδιά του;
    Τι είχαμε και τι χάσαμε, γμτ…
    Νομίζω οτι οι χιμπατζήδες στο Αττικό Πάρκο είναι πoλύ φιλικοί.
    Δεν κανονίζετε κάνα educational retreat μαζί τους,να σάς φύγουν τα άγχη;

  6. ο Αλέξανδρος said

    @ Μούτρο που είπε: Πώς θα σταματήσουμε να θεωρούμε τέχνη τις βυζαντινές εικόνες;

    Αντιθέτως, εγώ θα πρότεινα ότι τις βυζαντινές εικόνες πρέπει να συνεχίσουμε να τις θεωρούμε τέχνη. Το θέμα είναι να μην τις θεωρούμε κάτι παραπάνω.

    Για εμένα οι βυζαντινές εικόνες είναι τέχνη, όπως τέχνη είναι τα τοτέμ, οι παραστάσεις των Ίνκα, οι τοιχογραφίες του Μιχαήλ Αγγέλου, οι μάσκες θανάτου που έχουν πολλές κουλτούρες κλπ. Είναι τέχνη με την έννοια της έκφρασης του εκάστοτε καλλιτέχνη. Δεν χρειάζεται να αποδέχομαι και την πηγή της έμπνευσής του, η οποία αποτελεί προσωπική του υπόθεση.

    Το ζήτημα είναι ότι στις βυζαντινές εικόνες ο περισσότερος (ελληνορθόδοξος) κόσμος βλέπει κάτι πολύ περισσότερο: τη δική του θρησκευτική κληρονομιά και τις πεποιθήσεις του, κατά βάση ένα τμήμα της ταυτότητάς του.

    Νομίζω ότι εδώ βρίσκεται μια πρόσθετη δυσκολία στο να παραδεχτούμε ότι μας κορόιδεψαν: το ίδιο το ψέμα είναι κομάτι της ταυτότητάς μας (καθώς και της ζωής μας όπως πολύ σωστά επισημαίνεις) και το να αποτινάξουμε την ταυτότητά μας δεν είναι διόλου εύκολο.

    Αποδεχόμενοι τις βυζαντινές εικόνες ως κάτι περισσότερο από τέχνη, στηρίζουμε ένα μέρος της ταυτότητάς μας σε μια παράδοση αιώνων (βλέπουμε πίσω τους μια ολόκληρη αυτοκρατορία). Αν τις θεωρήσουμε απλώς τέχνη, πώς θα αναπληρώσουμε το στήριγμα αυτό;

  7. Μούτρο

    1ον, όντως η παιδεία είναι και για μένα ο μόνος τρόπος για να βελτιωθεί ό,τι χρειάζεται βελτίωση.

    2ον, μερικά πράγματα δεν χρειάζεται να αλλάξουν όμως. Δεν είπε κανείς να εξαφανιστούν οι θρησκείες από προσώπου γης. Αν ο καλύτερός σου φίλος θέλει να είναι χριστιανός φυσικά και να παντρευτεί, και φυσικά και να πας στον γάμο του και να είσαι κοντά του σε κάτι που γι’αυτόν είναι σημαντικό. Η θρησκεία του καθένα είναι σεβαστή και τα μυστήρια και οι γιορτές που συνδέονται μ’αυτήν είναι επίσης σεβαστά γιατί έχουν κάποια ιδιαίτερη σημασία για τους πιστούς – αρκεί βέβαια να σέβεται και η θρησκεία τους αλλόθρησκους/άθρησκους/άθεους κλπ.

    Αλλά δεν είναι υποχρεωτικό όποιος πηγαίνει σ’έναν γάμο ή μια κηδεία να είναι και Χριστιανός, είσαι εκεί για να τιμήσεις το άτομο, όχι την θρησκεία του.

    Για μένα οι βυζαντινές εικόνες είναι τέχνη, απλά ένα είδος τέχνης που δεν μ’αρέσει ιδιαίτερα. Τί να κάνουμε όμως, είναι ζωγραφική, όπως και να το κάνουμε είναι τέχνη, τί θα πούμε πως η capella sixtina δεν είναι τέχνη δηλαδή επειδή είναι εκκλησία; Αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα. Και τα αγάλματα του Δία είναι τέχνη, δεν εμπόδισαν κανένα από το να σταματήσει να πιστεύει σ’αυτόν.

    Δεν είναι ανάγκη να τρελαινόμαστε. Τα πράγματα δεν είναι τέλεια αλλά δεν είναι και τόσο άσχημα…

  8. Μούτρο said

    @ΘουΒου
    «Η άλλη λύση είναι να επανακτήσεις την συνείδηση κάποιου προγόνου σου (πιθηκοειδούς) καθώς αυτοί δεν είχαν κάποιου είδους θρησκεία εξ όσων υποθέτουμε ότι γνωρίζουμε.
    Έχεις δεί κανέναν χιμπατζή να προσεύχεται ή να κάνει κηδείες ή να βαφτίζει τα παιδιά του;
    Τι είχαμε και τι χάσαμε, γμτ…
    Νομίζω οτι οι χιμπατζήδες στο Αττικό Πάρκο είναι πoλύ φιλικοί.
    Δεν κανονίζετε κάνα educational retreat μαζί τους,να σάς φύγουν τα άγχη;»

    Τις ξέρω αυτές τις απόψεις των απολογητών φίλε μου. Και μια βρισκόμαστε στο έτος του Δαρβίνου να σου επισημάνω πως οι εξ υμών θεολογούντες ισχυρίζεστε πως το συμπέρασμα της θεωρίας της εξέλιξης είναι ότι ο άνθρωπος είναι απλώς ένα άλλο ζώο, κάτι που είναι μειωτικό για τον άνθρωπο. Αυτό είναι ένα παράδειγμα ενός γενικότερου λάθους, που στην επιστήμη της λογικής ονομάζεται «αναγωγιστική πλάνη». Θεωρείτε ότι το γεγονός πως κληρονομήσαμε κάποιες βιοχημικές διεργασίες από προγονικά είδη ζώων, μας ταυτίζει με τα ζώα αυτά. Κι ακομα θεωρείτε πως η εξελικτική μας συγγένεια μέ άλλα ζώα σημαίνει ότι όλα μας τα χαρακτηριστικά και όλες μας οι ενέργειες επηρεάζονται από τα ίδια αίτια που επηρεάζουν τις ενέργειες και εκδηλώσεις αυτών των ζώων. Τόσο καταλαβαίνετε τη θεωρία της εξέλιξης και της φυσικής επιλογής. Το ίδιο κάνατε κάποιες εκατοντάδες χρόνια πριν με τη γεωκεντρική θεωρία που δέσποζε στη θεολογική σκέψη.

    Αλλά, αυτό που πραγματικά θέλω να επισημάνω, είναι η αντίληψη που έχεις για τα ζώα. Σύμφωνα με τη δική σας κοσμογονία, το κάθε είδους ζώο είναι ένα τέλειο πλάσμα του δημιουργού. Τόσο λοιπόν μισείτε αυτά τα ζώα; Δεν υπάρχει μια αντίφαση σ’ αυτό. Γιατί, αν κρίνω από τη διατύπωσή σου, αν ήταν στο χέρι σου θα τα εξαφάνιζες από προσώπου γης. Τόσο εσωτερική συνοχή έχει η κοσμοθεωρία σας…

  9. Sober said

    Προσωπικά πιστεύω ότι τα πράματα βελτιώνονται. Πρώτον, λόγω της Ευρώπης που πιέζει για εφαρμογή ανθρωπίνων δικαιωμάτων και προστασία προσωπικών δεδομένων. Έχουμε ταυτότητες που δεν αναγράφουν θρήσκευμα, απαλλαγή απο θρησκευτικά με απλή δήλωση, πολιτικό γάμο, ακόμα και στο στρατό που ήμουν δηλωμένος άθεος δεν είχα απολύτως κανένα πρόβλημα, κατάφερα ακόμα και γλίτωσα και την παρέλαση!!!
    Η κοινωνία γίνεται πιο ανεκτική στη διαφορετικότητα, παλιά έλεγες ότι είσαι άθεος και σε λέγαν αυτόματα σατανιστή. Τώρα λίγοι κολλημένοι γραφικοί τύποι έχουν ξεμείνει και αυτοί με την πάροδο του χρόνου θα μειώνονται.

    Σήμερα με τη χρήση του internet, έχουμε πρόσβαση στην πληροφόρηση, διάδοση ιδεών, επικοινωνία. Γνωρίζεις και άλλους άθεους, ανταλλάσεις απόψεις, βλέπεις ότι δεν είσαι μόνος και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Μπορεί ο καθένας να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του (τουλάχιστον πολύ πιο ελεύθερα απο το παρελθόν), να δημιουργεί blogs ή και να διοργανώνει συναντήσεις όπως αυτές μέσω του blog του Διαγόρα.
    Στο παρελθόν δε μπορούσε να γίνει τίποτα απ’όλα αυτά στην Ελλάδα. Πως θα κανόνιζες μια συνάντηση άθεων το 1980 για παράδειγμα;
    Τα πράματα συνεχώς βελτιώνονται, απομένει ο διαχωρισμός κράτους και εκκλησίας, αν όχι στα επόμενα 10 χρόνια, όμως και αυτός θα γίνει. Την πρόοδο δε μπορεί να τη σταματήσει κανείς ακόμα και στο Ελλαδιστάν διότι υπάρχει και εδώ πια η δυνατότητα να ακουστούν και οι διαφορετικές φωνές.

  10. Μούτρο said

    @Αλέξανδρο και Ιοκάστη
    Έχετε δίκιο ως προς τις εικόνες. Από μόνες τους είναι ένα είδος τέχνης. Εννούσα όμως το μεταφυσικό στοιχείο που υπάρχει για τους πιστούς πίσω απ’ αυτές. Εννοούσα όχι το θαυμασμό που αισθάνεται κανείς μπροστά σ’ ένα έργο τέχνης, αλλά στο σταυροκόπημα. Έχετε την εντύπωση πως η γιαγιά μου βλέπει σ’ αυτές τέχνη;

  11. Τα έχω ξαναπεί:
    Κατά την ορθόδοξη αντίληψη(όσο μπορώ να την εκφρασω) η κτίση παρασύρθηκε ακούσια στο φαύλο κύκλο της οδύνης,της φθοράς και του θανάτου εξ αιτίας τής ανθρώπινης υπερηφάνειας και θα αποκατασταθεί στο αρχαίο της κάλλος στο τέλος της ιστορίας.
    «η κτίσις υπετάγη, ουχ εκούσα, αλλά δια τον υποτάξαντα, επ’ ελπίδι ότι και αυτή η κτίσις ελευθερωθήσεται από της δουλείας της φθοράς εις την ελευθερίαν της δόξης των τέκνων του Θεού. Οίδαμεν γαρ ότι πάσα η κτίσις συστενάζει και συνωδίνει άχρι του νυν» (Ρωμ.8:20-22).

    Πού είδες μίσος προς τα ζώα;
    Απλώς σου επισημαίνω ότι η επιθυμία σου να μην υπάρχει θρησκευτικότητα σημαίνει οπισθοδρόμηση προς προηγούμενο εξελικτικό στάδιο,εφόσον αποδεχτούμε ότι τα ζώα δεν εκδηλώνουν εμφανώς κάποια εφεση προς το θείο.

  12. Μούτρο said

    @ΘουΒου
    «Απλώς σου επισημαίνω ότι η επιθυμία σου να μην υπάρχει θρησκευτικότητα σημαίνει οπισθοδρόμηση προς προηγούμενο εξελικτικό στάδιο,εφόσον αποδεχτούμε ότι τα ζώα δεν εκδηλώνουν εμφανώς κάποια εφεση προς το θείο.»

    Μπα; Όψιμος θιασώτης της εξέλιξης κι εσύ, θεοφιλέστατε;
    Να που κι ο ΘουΒου μας προέκυψε νεοδαρβινιστής….

  13. Ζαπηοδ said

    “Απλώς σου επισημαίνω ότι η επιθυμία σου να μην υπάρχει θρησκευτικότητα σημαίνει οπισθοδρόμηση προς προηγούμενο εξελικτικό στάδιο,εφόσον αποδεχτούμε ότι τα ζώα δεν εκδηλώνουν εμφανώς κάποια εφεση προς το θείο.”

    Μα ο προβληματισμός, η ανακάλυψη των φυσικών νόμων και η επιστημονική έρευνα δεν παύουν να υφίστανται με την εγκατάλειψη της θρησκευτικής πίστης. Ίσα ίσα που, όπως πολλοί ισχυρίζονται πειστικά -και όπως αποδεικνύει η χλεύη ανθρώπων σαν εσένα για την λογική- ισχυροποιούνται όταν ο άνθρωπος εγκαταλείπει τον θρησκευτικό δογματισμό και την προσκόλληση σε μύθους.

    Για να το θέσω σε εξίσου ευγενικούς όρους, νομίζω ότι ότι θρησκόληπτοι σαν εσένα θα είχαν περισσότερα κοινά με τους μπαμπουίνους σε μια εκπαιδευτική εκδρομή, καθώς μοιράζονται την ίδια στάθμη επιστημονικών γνώσεων, και έχουν το αυτό επίπεδο ενδιαφέροντος για τους νόμους της φύσης. Ειδικά εσύ, ΘΒ, μοιράζεσαι μαζί τους και την προτιμητέα τους μέθοδο επίλυσης διαφορών (shit slinging), αν και το τελευταίο δεν αποτελεί γνώρισμα όλων των θρησκευόμενων.

    ————————————
    2009-02-15, 16:38

    Αλλά αυτά έχουμε όταν στα σχολικά Αρχαία οι μαθητές αποστηθίζουν χρονικοεγκλιτικές αντικαταστάσεις αντί για τους νόμους της… επάρατης λογικής.

    Μαθήματα φιλοσοφίας από τον ΘΒ:

    Α. οι άνθρωποι πίστευαν για χιλιετίες (πολύ περισσότερες από την ζωή του Χριστιανισμού) ότι οι κεραυνοί εκσφενδονίζονται από θυμωμένους θεούς.

    Β. οι χιμπατζήδες δεν πίστεψαν ποτέ ότι οι θεοί εκσφενδονίζουν κεραυνούς όταν θυμώνουν.

    ΑΡΑ :

    Οι φιλόσοφοι και οι επιστήμονες που αμφισβήτησαν ότι οι καταιγίδες προέρχονται από θυμωμένους θεούς έφεραν την οπισθοδρόμηση του ανθρωπίνου είδους στο νοητικό στάδιο ΤΟΥ ΧΙΜΠΑΤΖΗ.

    Μαθήματα φιλοσοφίας από θρησκευόμενους. Μπρρρρ…. :-)

  14. Ενημέρωση: Αντικατέστησα το εντελώς ξύλινο «είναι υπερβολικά επίπονο το να παραδεχθούμε» με το φυσικότερο (και πιό πιστό) «απλά, παραείναι οδυνηρό να παραδεχθούμε». Ευχαριστώ τον Stazybο Hοrn για τη διόρθωση (και τον Cyrus που ήλθε 25 λεπτά πιό μετά.)

  15. Γιατρός Του Ικα said

    Θ.Β.

    Απ’όσο ξέρουμε τα ζώα δεν έχουν καθόλου αντίληψη του μεταφυσικού,του θείου κλπ.Από αυτή την άποψη όντως η σύλληψη των θεών από τον άνθρωπο είναι αποτέλεσμα της ανώτερης αφαιρετικής ικανότητας αλλά αποτελεί εσφαλμένη σύλληψη κατά τη γνώμη μου.Το ότι είναι πράγματι πολύ δημοφιλής πλάνη δεν προσθέτει και πολλά στην τιμή της αλήθειας της.Από την άλλη πλευρά αθεϊσμός δεν είναι άγνοια της έννοιας του θείου είναι συνειδητή απόρριψή της πράγμα που προϋποθέτει μιά κάποια γνώση αυτής της έννοιας.Ίσως όχι στο βαθμό που εννοιείς εσύ αλλά μιά κάποια γνώση τέλος πάντων.Δεν νομίζω λοιπόν πως θα θέλαμε ο άνθρωπος να είναι ένα άθρησκο ζώο.Άθρησκος άνθρωπος αρκεί.
    Αλλωστε γιατί το να πείς ότι ο άνθρωπος είναι ένα είδος ζώου συνιστά προσβολή για τον άνθρωπο και υποβίβαση της αξίας του;Τα ζώα είναι θαυμαστά πλάσματα και σίγουρα οι συγκάτοικοί μας σ’αυτό το πλανήτη.Το ότι ο άνθρωπος θέλει να βαυκαλίζεται ότι είναι κάτι καλύτερο και γι’αυτό αποδίδει την ύπαρξή του εκτός του κόσμου τούτου για να νιώθει καλύτερα με τον εαυτό του είναι άλλη ιστορία.Το μόνο πρόβλημα με αυτή την αυτάρεσκη ιστορία περί υπερκόσμιας προέλευσης είναι ότι δεν στηρίζεται πουθενά έξω από τις γραφές και τους μύθους.Αντίθετα η κοινή βιολογική προέλευση του ανθρώπου και όλων των έμβιων όντων σε βιολογικό (και όπως όλο και περισσότερες έρευνες δείχνουν και σε νοητικό-ψυχολογικό) επίπεδο είναι ίσως η πιό τεκμηριωμένη επιστημονική γνώση της εποχής μας.Θα τολμούσα μάλιστα να υποθέσω ότι η εξέλιξη μέσω της φυσικής επιλογής θα παραμείνει το επίκεντρο της βιολογικής γνώσης όσο και να προοοδεύσει στο μέλλον η βιολογία.Πράγμα που δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι ισχύει για τις άλλες θεωρίες που αποτελούν τους πυλώνες της επιστημονικής γνώσης μας,όπως η Σχετικότητα ή η κβαντική θεωρία (και μιλάμε για ΠΟΛΥ,ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ καλά τεκμηριωμένες θεωρίες,τόσο μαθηματικά,όσο και κυρίως με την παρατήρηση και το πείραμα).

  16. @Zαπηοδ

    Γιατί εξάπτεσαι;
    Το προηγούμενο εξελικτικό στάδιο δεν σημαίνει αυτομάτως και χειρότερο.
    Κάτι τέτοιο είχε πεί κι ο Νίτσε εξάλλου.
    Πιστεύεις ότι είσαι καλύτερος ,από ηθική άποψη, από έναν χιμπατζή;
    Εγώ πάντως δεν σε κόβω για τέτοιο :Ρ
    Μη αρχίσεις τις τσιρίδες,δεν ήταν στις προθέσεις μου να δημιουργήσω oικογενειακά προβλήματα με τον πρωτοξάδερφο σου Pan troglodytes.

  17. @ithaca said

    Τα ζώα δεν έχουν αίσθηση του μεταφυσικού. Εντούτοις, κάποιοι επιστήμονες ισχυρίζονται ότι τα ανώτερα θηλαστικά έχουν «ηθική».
    http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article5733638.ece

  18. Μούτρο said

    @ΘουΒου
    «Πιστεύεις ότι είσαι καλύτερος ,από ηθική άποψη, από έναν χιμπατζή;
    Εγώ πάντως δεν σε κόβω για τέτοιο :Ρ»

    Ενώ εσύ που είσαι πλασμένος με λάσπη από χώμα και ροχάλα του «δημιουργού», κι απόγονος αιμομικτικής σχέσης των παιδιών των πρωτόπλαστων, η ηθική σου είναι ανώτερη.

    Υ.Γ. Συγγνώμη για την απρόσκλητη υπεράσπιση Zαπηοδ, αλλά δεν άντεξα…

  19. Geysser said

    Θ.Β
    Δεν νομίζω ότι θα κάνω τον κόπο να σου επισημάνω το τραγικό λάθος που κάνεις να θεωρείς τους χιμπατζήδες «προηγούμενο εξελικτικό στάδιο»-τα κόκαλα του Δαρβίνου ήδη τρίζουν με το κατα συρροήν μακέλεμα της Εξελικτικής Θεωρίας από τους απανταχού Δημιουργιστές.Απλά θα πω ότι είναι χίλιες φορές πιό ευγενές το να είσαι απόγονος κάπου άλλου είδους, από το να είσαι απόγονος δύο teenager που ζούσαν σε έναν κήπο με ένα φίδι που μιλούσε (οποία κακογουστιά-άλλες μυθολογίες είναι σαφώς πιό ενδιαφέρουσες).

  20. Γιατρος Του Ικα said

    Άστo Geysser,κατά τα άλλα εμείς είμαστε οι άσχετοι…

  21. Crafty Chinstrap Tango said

    @μούτρο: Epic Win.

  22. Συμφωνώ με την απάντηση του Αλέξανδρου (σχόλιο 6) και της Ιοκάστης (σχόλιο 7) στα ερωτήματα του Μούτρου (σχόλιο 4).

    Λυπάμαι που ο Θου Βου εξακολουθεί να αδυνατεί να απενδυθεί το ρόλο του απολογητή και να μετέχει ουσιαστικά στη συζήτηση. Είναι κρίμα να σπαταλιέται ένας έξυπνος και μορφωμένος άνθρωπος μέσα στις παρωπίδες της στράτευσης.

    Λυπάμαι που βλέπω πολλούς να εξακολουθούν να τσιμπάνε στις προβοκατόρικες ατάκες του Θου Βου και να μπαίνουν σε ανούσιους καυγάδες. Σπατάλη χρόνου και ενέργειας. Για εκτόνωση υπάρχουν και τα γυμναστήρια.

  23. backtomono said

    Αόρατη Μελάνη
    Έχεις δίκιο σ’αυτό το τελευταίο.Κι εγώ τσίμπησα.Δεν θα είχα κάνει καν τον κόπο αν η επίθεση δεν γινόταν προσωπική.Αυτό που ξέρω είναι ότι δεν πρόκειται να ξαναγίνει-τουλάχιστον από μένα

  24. Νίκος said

    Λυπάμαι που ο Θου Βου εξακολουθεί να αδυνατεί να απενδυθεί το ρόλο του απολογητή και να μετέχει ουσιαστικά στη συζήτηση. Είναι κρίμα να σπαταλιέται ένας έξυπνος και μορφωμένος άνθρωπος μέσα στις παρωπίδες της στράτευσης.

    Δεν σπαταλιέται, βγάζει το ψωμί του από αυτό

  25. stardust30 said

    @Ο Αλέξανδρος:

    Αποδεχόμενοι τις βυζαντινές εικόνες ως κάτι περισσότερο από τέχνη, στηρίζουμε ένα μέρος της ταυτότητάς μας σε μια παράδοση αιώνων (βλέπουμε πίσω τους μια ολόκληρη αυτοκρατορία). Αν τις θεωρήσουμε απλώς τέχνη, πώς θα αναπληρώσουμε το στήριγμα αυτό;

    Δεν υπάρχει καμία δυσκολία στο να πούμε πως αυτές οι καρικατούρες της βυζαντινής ειδωλολατρίας δεν είναι κομμάτι της «παράδοσής μας».
    Τί θα πει παράδοση αλήθεια; Επειδή ο προπάππους μου άκουγε κλαρίνα και την έβρισκε σημαίνει πως το ίδιο θα κάνω κι εγώ;
    Επειδή ο προπάππους μου την έβρισκε να πηγαίνει σε εκκλησίες ή τζαμιά, ή έσφαζε ζώα σε παγανιστικούς ναούς θα κάνω κι εγώ το ίδιο; Τελικά είμαστε άνθρωποι με κριτική σκέψη ή θα μαϊμουδίζουμε τους σκοπούς μιας άλλης εποχής που δεν ταιριάζει στις γνώσεις του σήμερα;
    Αλήθεια γιατί χρειαζόμαστε πολιτισμικές πατερίτσες; Δηλαδή πρέπει να λέμε πως είμαστε «ένδοξοι απόγονοι, ενδόξων προγόνων» για να τα’χουμε καλά με τον εαυτό μας; Και γιατί διαλέγουμε συγκεκριμένα το βυζάντιο (ή κάποιοι άλλοι τους αρχαίους έλληνες) και δεν διαλέγουμε τους Ρωμαίους ή τους Οθωμανούς; Τόσοι λαοί πέρασαν από εδώ.. Γνωρίζουμε μήπως τα γονίδιά μας από πού ακριβώς κατάγονται; Όχι βέβαια. Και προτιμώ χίλιες φορές τους πίνακες του Dali ή του Picasso παρά τα βυζαντινά σκίτσα των σαλεμένων (δήθεν αγίων).
    Τί σκατά επιλεκτική προγονολατρεία είναι αυτή;
    * Το ερώτημά μου δεν πηγαίνει στον Αλέξανδρο μιας και η άποψή του με βρίσκει σύμφωνο- πηγαίνει όμως στους φανατισμένους ρωμιορθόδοξους που αρέσκονται να πιπιλίζουν την καραμέλα του «ένδοξου βυζαντίου» (ανατολικής ρωμαϊκής αυτοκρατορίας στην ουσία) για να θυμιατίζουν το σύγχρονο πολιτιστικό τους τίποτα.

  26. Gizas said

    <> Λαθος. Για τον Γιαχβε και τους οπαδους του υπαρχει το θεαρεστο μυστηριο του αυνανισμου.

  27. […] Tετάρτη, 2009-02-18.  Ευχαριστώ τον Αλέξανδρο («Ο Αλέξανδρος») που μου έστειλε τον […]

  28. Sober said

    Τρομερός ο Carl Sagan, έχω τη σειρά «COSMOS» σε DVD. Αυτή η σειρά έπρεπε να προβάλλεται και να διδάσκεται στα σχολεία. Είναι το καλύτερο δώρο για να γνωρίσει ένα παιδί τον κόσμο, έστω και αν το ντοκυμαντέρ έχει κλείσει σχεδον 30 χρόνια ύπαρξης.
    Για το «γνωμικό» αυτό υπάρχει αναφορά στο βιβλίο του «Haunted World». Ένας απατεώνας που υποτίθεται ότι μπορούσε να θεραπεύσει αρρώστους, έβγαζε λεφτά εξαπατώντας τον κόσμο. Ο ίδιος ο απατεώνας στο τέλος βγήκε και παραδέχτηκε ότι όλα ήταν μια απάτη και όμως υπήρχε ακόμα κόσμος που πήγαινε σε αυτόν και ζητούσε να τους θεραπεύσει!!!

  29. Νίκος said

    Ειναι αυτό που έλεγα πριν αρρωστήσει ο Χριστόδουλος… Ελεγα «Θα βγεί καμιά μέρα και θα ομολογήσει ότι αυτά για ‘σκοτεινούς κύκλους που πολεμάνε την ορθοδοξία’ είναι φούμαρα, και πως είναι λαμόγιο, και κανένα πρόβατο δεν θα τον πιστεύει»

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: