Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Γελοιογραφία: Παράδοση

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2009/02/03

Η σημερινή γελοιογραφία αφορά την παράδοση, η οποία σε γενικές γραμμές καλή είναι, αρκεί που και που να την εξετάζουμε από μία αποστασιοποιημένη οπτική γωνία, να κρίνουμε αν έχει ή δεν έχει νόημα να τη διαιωνίζουμε, ή έστω να συμμετέχουμε προσωπικά σε αυτή, και να έχουμε την ελευθερία να πράξουμε αναλόγως της κρίσης μας.

(κλικ για μεγέθυνση)

Η αντιγραφή είναι ελεύθερη, αρκεί κάθε αντίγραφο να συνοδεύεται από αναφορά στο πρωτότυπο.

Γενικά, όταν κανείς μέσα σε μία κοινωνία δεν είναι ικανός να σκεφτεί έξω από τα πλαίσια που ορίζουν τα ήθη και τα έθιμά της, τότε υπάρχει σοβαρό πρόβλημα.

Επίσης, όταν μία κοινωνία δεν είναι ανεκτική σε επανεξετάσεις των θεσμών της, όταν στα μέλη της δεν αναγνωρίζεται το δικαίωμα να διαφέρουν, όταν δηλαδή η παράδοση έχει χαρακτήρα υποχρεωτικό και όχι προαιρετικό, τότε επίσης υπάρχει σοβαρό πρόβλημα.

Φυσικά, μην πάρετε τη συγκεκριμένη εικόνα τοις μετρητοίς, δεν προτείνω ότι οι ταυροδρομίες που τελούνται κάθε χρόνο στην Παμπλόνα (Pablona) (και φαντάζομαι και σε άλλα μέρη) της Ισπανίας είναι βλακώδεις ή ότι θα έπρεπε να σταματήσουν, κατανοώ ότι όσοι συμμετέχουν σε αυτές έχουν συναίσθηση των πιθανών επιπτώσεων και δεν τους αναγκάζει κανείς να λάβουν μέρος, θεωρώ μάλιστα ακόμα και θετικό το να υπάρχει ένα τέτοιο ακραίο έθιμο σε μία κοινωνία, ενόσω βέβαια τραυματίζονται μόνο άνθρωποι, εθελουσίως, και όχι ταύροι, οι οποίοι δεν το διάλεξαν και δεν έφταιξαν σε τίποτα.

Απλά, η σημερινή γελοιογραφία προσπαθεί να βάλει τον θεατή για μιά στιγμή στη θέση του φωτογράφου, και να τον κάνει να αισθανθεί για ένα κλάσμα δευτερολέπτου πόσο κακή ιδέα μπορεί τελικά να φανεί σε ανασκόπηση η ιδέα της συμμετοχής σε ένα έθιμο, αρκεί μοναχά να το δει κανείς από την κατάλληλη οπτική γωνία.

Το κείμενο:

ΠΑΡΑΔΟΣΗ

Επειδή έτσι γίνεται από παλιά, δεν σημαίνει πως δεν είναι ηλίθιο.

Διά χειρός Ν.Δ.

Ευχαριστώ πολύ τον Ν.Δ. για την υλοποίηση του έργου.  Το πρωτότυπο που κυκλοφορεί στο διαδίκτυο είναι αυτό:

Ορίστε και μερικές ακόμα εντυπωσιακές φωτογραφίες από το ίδιο έθιμο, για το οποίο ομολογουμένως δεν ξέρω σχεδόν τίποτα:

ap_bull_flip_070709_ssh

ap_pamplona4_070712_ssh

bullgorefx0

Copyright © 2009 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης

Άρθρα μέσω RSS
rss Σχόλια μέσω RSS
rss Μόνο τα σχόλια αυτού του άρθρου μέσω RSS
Άρθρα μέσω email
Σχόλια μέσω email

30 Σχόλια to “Γελοιογραφία: Παράδοση”

  1. Σοφια said

    Εμένα πάλι σχεδόν όλα χαζά μου φαίνονται, γιατί είναι εκτός τόπου και χρόνου. Άλλο είναι να τα ξέρεις, άλλο να τα υπενθυμήζεις σαν μέρος της ζωής και της κοινωνίας της συγκεκριμένης στιγμής, και άλλο τα κάθε τρις και λίγο καραγκιοζιλίκια, στο όνομα της παράδοσης και του εθίμου. Ειδικά τώρα στις απόκρειες, που κάνουν συναγωνισμό κακογουστιάς παντού.
    καλημέρα

  2. batcic said

    Η παράδοση παντως του ταύρου που χώνει το κέρατο του στον μπίθρακα (πείτε το και up the f** ass) του κάθε αιμοδιψή, δεν με χαλάει καθόλου. Πάντοτε γουστάρω τρελά με τέτοιες σκηνές!!!

  3. Νομίζω ότι και ο Ηράκλειτος όταν έλεγε «μην γίνετε παιδιά των γονιών σας» κάτι τέτοιο εννοούσε. Μην διαιωνίζετε τις χαζές παραδόσεις και δεισιδαιμονίες που σας πέρασαν οι γονείς σας.
    Τόσο απλά.

  4. γιωργος said

    Μπραβο σας που ασχολειστε!
    Λιγοι εχουν το θαρρος να τα βαλουν με αυτη την «ιερη» λεξη που επιμενει να μας πεταει στη μαπα, θελουμε – δε θελουμε, το lifestyle περασμενων εποχων, ως δηθεν αγνο και ανωτερο και να ‘χαμε να λεγαμε…
    Μεγαλη καυλα με την παραδοση εχει η Εκκλησια και καθε ειδους φασισμος. Συμπτωση; Τυχαιο; Δε νομιζω!
    Προσωπικα σιχαινομαι καθε ειδους παραδοση.

    ΥΓ. Η φωτο ενος παραδοσιακου λιθοβολισμου μοιχου -μεχρι θανατου- μηπως θα ηταν πιο τεραστη; Ή μιας παραδοσιακης κλειτοριδεκτομης;

  5. ellinaki said

    Στην «παράδοση» βρίσκουν καταφύγιο οι συντηρητικοί άνθρωποι και αυτοί που δεν έχουν καμία διάθεση ούτε να αλλάξουν ούτε να βελτιώσουν τον εαυτό τους και την κοινωνία τους. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που οι περισσότεροι Έλληνες σήμερα μιλάνε με καμάρι για τις παραδόσεις του τόπου τους, και τις παρουσιάζουν σαν πολιτισμικά συμβάντα ανώτερα από οτιδήποτε άλλο.

    Και φυσικά δεν είναι τυχαίο που η Εκκλησία έχει πιάσει το νόημα και συνεχίζει την ιστορική της πορεία μέσα στο σύγχρονο ελληνικό Κράτος αγκαλίτσα με την παράδοση.

  6. Sober said

    Πιστεύω ότι αυτοί που συντηρούν τις παραδόσεις έχουν ακριβώς τα ίδια μυαλά με αυτούς που τις δημιουργούν, κάτι σαν συνεχιστές κλώνοι. Όπως πχ με τις ταυρομαχίες, αν ζούσαν την εποχή που πρωτο-δημιουργήθηκε η συγκεκριμένη παράδοση, θα συμμετείχαν και τότε. Αυτοί που τις κατακρίνουν σήμερα θεωρώντας τες ως κάτι ηλίθιο, εκείνη την εποχή θα λέγαν μα τι κάνουν αυτοί οι μαλάκες με τους ταύρους.
    Γενικά κάποια ποσοστά δεν αλλάζουν. Η μάζα πάντα θα ακολουθεί και θα διαιωνίζει και μια μικρή μειοψηφία πάντα θα προσπαθεί να ξεφύγει, οι λεγόμενοι individuals.
    Το να κρίνεις μια παράδοση αν είναι ηλίθια ή όχι εξαρτάται από το ποσοστό στο οποίο ανήκεις. Ένα δικό μου γνωμικό: Το 10% των ανθρώπων θεωρεί το άλλο 90% ηλίθιους. Απο την άλλη, το 90% των ανθρώπων θεωρεί το άλλο 10% ηλίθιους. Εγώ όπως και νά’χει, είμαι στο 10%

  7. Αναμένουμε και Ιερό ποστ για την Ιερά Παράδοση της περιτομής! (ανδρικής τε και γυναικείας)

    Δεν είναι +Ορθόδοξος+ παράδοσις βέβαια, αλλά ο κόσμος δεν είναι μόνο η Ελληνο-ορθοδοξιάρα μας!

    Παρεμπιπτόντως λάβατε και το καραβραβείο Proxomidade από εμάς δια την ευσέβεια του ιστολογίου σας!

    http://polsemannen.blogspot.com/2009/01/plsemannen-proximidade.html

    :-P

  8. nextmind said

    Η παράδοση είναι ένας τρόπος για να περιγράψει κανείς δυο εκ διαμέτρου αντίθετες καταστάσεις.

    α την πλήρη υποδούλωση σε ένα στείρο παρελθόν σε κονσέρβα.
    και
    β την υπενθύμιση των ικανοτήτων των προγόνων μας που συνήθως εμείς στερούμαστε.

  9. Κι εγώ στο 10% ανήκω. Πάντως και στην Ισπανία είναι πάρα πολλοί που θεωρούν αυτές τις παραδόσεις ηλίθιες.

    Γενικά αυτές οι παραδόσεις μας έχουν «φάει», μιλούσα κάποτε με κάτι Έλληνες στην Ουαλία και ήταν τόσο κολλημένοι στις παραδόσεις, τους φαινόταν ανήκουστο να καταργηθούν κάποιες που δεν έχουν κανένα νόημα πλέον και περισσότερο κακό κάνουν παρά καλό (που να τους έλεγα και για τις υπόλοιπες…)

  10. @Διαγόρα.

    To συγκεκριμένο έθιμο της Παμπλόνα μπορεί να θεωρηθεί τόσο βλακώδες όσο το να κάνεις αναρρίχηση σε πάγο,κόντρες στην παραλιακή ή ράφτινγκ στο Λούσιο κατά την διάρκεια καταιγίδας.

    Το έθιμο αυτό ΔΕΝ είναι λιγότερο βλακώδες από το να οδηγείς μηχανάκι χωρίς κράνος ή αυτοκίνητο χωρίς να φοράς ζώνη ή ακόμη και απλώς να χρησιμοποιείς την Κορίνθου Πατρών με ΙΧ.

    Άσε που:
    α.οι ταύροι ,έτσι κι αλλιώς, θα γίνονταν σουβλάκια ,χωρίς να έχουν ούτε αυτή την υποτυπώδη δυνατότητα εκδικήσεως που τους παρέχει η ταυροδρομία.

    β.εξαιτίας του εθίμου αυτού συγκεντρώνονται χιλιάδες τουριστών στην Παμπλόνα και τονώνεται η τοπική οικονομία.

    γ.τα θύματα σε αυτά τα περίεργα ταυροκαθάψια,δεν ξεπερνούν τα 15 από το 1924,αριθμός εξαιρετικά χαμηλός σε σύγκριση με την επικινδυνότητα ακόμη και της απλής βόλτας με τα πόδια!
    400 νεκροί πεζοί κάθε χρόνο στην Ελλάδα.
    http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,dt=09.05.2003,id=48466880

    Ο Χριστιανισμός στην αυθεντική του μορφή,κατήργησε δεκάδες απάνθρωπες παγανιστικές παραδόσεις όπως οι συστηματικές ανθρωποθυσίες και ζωοθυσίες.Βεβαίως οι τελευταίες αντικαταστάθηκαν στον σύγχρονο επιστημονικοκρατούμενο πολιτισμό μας από τα πειράματα στα ζώα,τα οποία είναι συνήθως πολυ οδυνηρότερα από την «παραδοσιακή» διαδικασία της σφαγής.

    Οι παραδόσεις που τηρούμε ,στην παράδοση μας είναι ,συνήθως, αυτές που περιγράφει ο απ.Παύλος:«Στήκετε, και κρατείτε τας παραδόσεις ας εδιδάχθητε είτε δια λόγου είτε δι’ επιστολής ημών» (Β’ Θεσ. 2,15) και δεν είναι ούτε απάνθρωπες,ούτε καταστροφικές,ούτε μισαλλόδοξες.

  11. Θου Βου, μας τα’χεις κάνει Ζέππελιν με τον απολογητισμό σου. Άντε τράβα στον παπά-Μεταλληνό ή σε κάποιον άλλο κηφήνα να κλαφτείς… Σ’έχουμε σιχαθεί κι εσένα και την ΟΟΔΕ και την Porta Aurea. Ουρτ.

    Διαγόρα, η παράδοση είναι δίκοπο μαχαίρι. Υπάρχουν περιπτώσεις που σε βοηθά (π.χ. όταν έχεις χτίσει μια παράδοση ποιότητας, αριστείας και πρωτοπορίας), αλλά και περιπτώσεις που σε οδηγεί στον τάφο. Θυμάσαι μήπως τη Wolseley; Απέτυχε να κατανοήσει ότι στις αρχές της δεκαετίας του ’70 η νέα τάση ήταν τα αυτοκίνητα εκείνα που μπορούσαν άνετα να χρησιμοποιηθούν σε εταιρικούς στόλους (μια τάση που φέρεται να ξεκίνησε με τα Ford Cortina της πρώτης γενιάς και εδραιώθηκε με την τρίτη γενιά του εν λόγω οχήματος), με επιθετικές, μοντέρνες γραμμές και με διαστρωμάτωση διαμορφώσεων κινητήρων και επιπέδων εξοπλισμού (που αντανακλούν την ιεραρχία και το βαθμό επιτυχίας ενός στελέχους μέσα σε μια εταιρεία). Αντίθετα, συνέχισε την «παράδοσή» της, φτιάχνοντας αυτοκίνητα για υπερσυντηρητικά γηραιά άτομα, με σχεδίαση που θα ήδη εθεωρείτο ξεπερασμένη… Καθώς οι αγοραστές της όμως εγκατέλειπαν τη ζωή και γίνονταν τροφή για τη χλωρίδα και την πανίδα των νεκροταφείων, το αγοραστικό της κοινό δεν ανανεώθηκε. Έτσι, η εταιρεία αυτή που δεν προσέφερε ποτέ κάποια καινοτομία στην αυτοκίνηση ενώθηκε με τις τάξεις των εταιρειών που σήμερα έχουν πάψει να υπάρχουν και κανείς δεν ενδιαφέρεται να αναβιώσει. Και να σκεφθείς ότι ήταν μια «παραδοσιακή» αγγλική μάρκα, η οποία συμβόλιζε την «παράδοση» της Γηραιάς Αλβιώνος στο αυτοκίνητο (δηλαδή κινητήρες από τρακτέρ της δεκαετίας του ’40 ή του ’50, πλήρης αναξιοπιστία, διάκοσμος «cows and trees» στο εσωτερικό και μια έντονη μυρωδιά μούχλας και Castrol από το αποσυντιθέμενο μέταλλο κι από το κάρτερ που πάντα έσταζε).

  12. @Αιρετικέ

    Δεν έχει τελειώσει η αποστολή μου.
    Σκοπεύω να βάλω και σύγχρονο φωτισμό και έτσι θα γίνουν Led Zeppelin.
    Τότε θα έχω ολοκληρωθεί εγω μεν ως δημιουργός εσύ δε ως φούσκα πολυτελείας.

  13. batcic said

    Θέλετε να μάθετε την μεγαλύτερη παραδοσιακή αξία; Λέγεται Κριτική Σκέψη

  14. argosholos said

    Η παράδοση είναι ένα αγαηητό φετίχ της ηγεσίας της Παιδείας μας και για αυτό είναι ιδιαίτερα πετυχημένη και παγκοσμίως γνωστή: Ποιος θα ξεχάσει ότι πριν 2 χρόνια έβαλαν θέμα με τη ¨’παράδοση» στις πανελλαδικές εξετάσεις, τάχα μου από τον Σεφέρη και τελικά αποδείχτηκε ότι έκαναν συρραφή ώστε να τους βγεί σύμφωνα με τα μουχλιασμένα τους μυαλά; Ο Σεφέρης στο αυθεντικό κείμενο μάλλον εννοούσε άλλο πράγμα…Τότε βέβαια ζούσε και ο Μακαριστός που ήταν οπαδός του «όπισθεν ολοταχώς»!

    Εκεί βέβαια που αποθεώνεται η παράδοση είναι στα πανάκριβα ιδιωτικά (public!!!) σχολεία της Βρετανίας. Στολές, ράσα, γραβάτες με ρίγες, καπέλα, κοιτώνες, στρατιωτική εκπαίδευση και τα συναφή από το Ιτον ως το Χόγκουαρντς του Χάρυ Πόττερ!

  15. Astron said

    Σχετικά με το ζήτημα της παράδοσης είχα γράψει ένα ποστάκι σχετικά εδώ: http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=Blog&file=page&op=viewPost&pid=16659

    Τώρα όσον αφορά τις ταυρομαχίες συγκεκριμένα, το πρόβλημα δεν είναι μόνο η άσκοπη θανάτωση ενός ζώου προς διασκέδαση του ανθρώπου. Είναι και ο βάρβαρος, οδυνηρός και βασανιστικά αργός τρόπος με τον οποίο αυτή γίνεται.

    Σχετικά με την παρατήρηση του «Θουβου» ότι …»ο ταύρος έτσι κι αλλιώς θα γινόταν σουβλάκι», ας μην ξεχνούμε ότι από την πλευρά του χριστιανισμού (και του Ιουδαϊσμού), τα πάντα στη Γη υπάρχουν για τον άνθρωπο, τα ζώα είναι κατώτερά του (μάλιστα δεν έχουν «ψυχή») και ο άνθρωπος έχει δικαίωμα να τα εξουσιάζει όπως νομίζει αυτός (βλ. Παλαιά και Καινή Διαθήκη).

  16. @Astron

    «τη γαρ ματαιότητι η κτίσις υπετάγη, ουχ εκούσα,
    αλλά δια τον υποτάξαντα, […]
    οίδαμεν γαρ ότι πάσα η κτίσις συστενάζει
    και συνωδίνει άχρι του νυν» (Ρωμ. η΄ 20,22)

    Κατά την ορθόδοξη διδασκαλία στην Εδέμ ο άνθρωπος ήταν χορτοφάγος και τα ζώα συνυπήρχαν αρμονικά μαζί του.
    Ο «νόμος τής ζούγκλας»,όπου το ένα πλάσμα τρώει το άλλο, προέκυψε ως αποτέλεσμα του ανθρώπινου εγωισμού.

  17. undantag said

    Πασιφανές το γενικό μήνυμα που θες να περάσεις, Διαγόρα, αλλά το παράδειγμα για μένα παραβιάζει ανοιχτές θύρες.

    Απ΄όσο ξέρω, στην ταυροδρομία της Παμπλόνα συμμετέχει όποιος θέλει – και δεν νομίζω να θεωρείται μειωτικό στην τοπική κοινωνία ή γενικότερα να αρνηθεί κανείς συμμετοχή ή παρακολούθηση. Δες το σαν κοινωνικό δαρβινισμό. Οι ηλιθιωδέστεροι (και ριψοκινδυνότεροι) εκπρόσωποι του είδους χάνονται άτεκνοι νωρίς – και οι υπόλοιποι συνεχίζουν τη ζωή τους. Λαογραφικού και ιατρικού ενδιαφέροντος – αν και όλο και κάποια διεθνή σύμβαση θα έχει η UNESCO για τα δικαιώματα των ζώων.

    Μακάρι να’ταν και άλλες παραδόσεις έτσι…

    Το είδος της παράδοσης που με χαλάει, είναι το ΑΛΛΟ, αυτό που πιστεύω υπαινίχθηκαν ο Γιώργος στο ΥΓ του και ο pølsemannen. Εκείνο δηλαδή που μαζί με τα ξερά (στάχτη και Burberry) καίει και τα χλωρά, με εκτομές-κατηχήσεις-αρτοκλασίες-κατηχητικά-εσπερινούς-νηστείες-προσευχές-ασελγείς μοναχούς-παρελάσεις-εκκλησιασμούς-αποστήθιση σουράτων ή εδαφίων καο.

    Εκείνο που προσβάλλει θεμελιώδη δικαιώματα – εκείνο που εισάγει αυθαίρετες διακρίσεις.

    Κρατάω λοιπόν τη λεζάντα – αλλά θα έβαζα μια άλλη εικόνα.

  18. Μα, αγαπητέ Undantag, το διευκρινίζω μέσα στο άρθρο ότι δεν είναι αυτές καθ’αυτές οι ταυροδρομίες στην Παμπλόνα το πρόβλημα, και για την ακρίβεια δεν είμαι καν σίγουρος πως οι ταυροδρομίες είναι κατακριτέες. (Και ναι, έτσι κι αλλιώς, είμαι υπέρ του κοινωνικού Δαρβινισμού, και υπέρ των Βραβείων Δαρβίνου)

    Η εικόνα απλά προτείνει ότι η οποιαδήποτε παράδοση τελικά μπορεί και να είναι βλαβερή, ότι πολλοί επιδίδονται σε βλαβερές παραδόσεις χωρίς να το πολυσκέφτονται, και ότι καλό είναι να τα επανεξετάζουμε κάτι τέτοια από μόνοι μας, και να μην περιμένουμε μέχρι να έλθουμε πρόσωπο με πρόσωπο με τον Ταύρο για να συνειδητοποιήσουμε για κάποια παράδοση ότι τελικά ίσως και να είναι βλαβερή.

    Με άλλα λόγια, το πολύ απλό μήνυμα που προσπαθεί να περάσει η εικόνα είναι: «Αν είναι βλακώδες, μην το κάνεις. Ακόμα κι αν αποτελεί παράδοση.»

  19. undantag said

    Μα δε διαφωνούμε, ούτε ως προς τους ταύρους ούτε ως προς τις μαϊμούδες!

    Απλά σκέφτηκα ότι οι 2 τελευταίες – εν είδει caveat – παράγραφοι θα μπορούσαν κάλλιστα να λείπουν, αν αντί για τις ταυροδρομίες είχες ανεβάσει (λέμε τώρα) τον Στελάκη Παπαθεμελή να σαλιώνει το χοντρό χέρι του Ανθίμου, το Γιωργάκη να φιλάει τα εικονίσματα ή τον Εφραίμ να κραδαίνει τη βρακοζώνα της Μαριάμ στο αλαλάζον ελληνορθόδοξο πλήθος.
    Για να παραφράσω κάποιον συσχολιαστή, το ποστ τότε θα ήτο ΚΑΙ «ειν’του δεσπότ» ΚΑΙ «into the spot» …

  20. Όμως Διαγόρα, τα Ι/4 νοητικό λένε «αν είναι παράδοση, κάντο κι ας είναι ηλίθιο». Θυμήσου λίγο το «Tradition» από το «Βιολιστή στη Στέγη».

  21. @Διαγόρα

    ναι, έτσι κι αλλιώς, είμαι υπέρ του κοινωνικού Δαρβινισμού

    Ευτυχώς ή δυστυχώς τα πράγματα δείχνουν ότι με τα έως στιγμής δημογραφικά δεδομένα ο δυτικός πολιτισμός δεν έχει μέλλον με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει.
    Σύμφωνα με έκθεση της Eurostat το 2015 οι θάνατοι θα υπερβαίνουν τις γεννήσεις στο σύνολο της ΕΕ και η όποια αυξηση πληθυσμού θα οφείλεται στην μετανάστευση.
    Έτσι καταλαβαίνει κανείς εύκολα τι αποτελέσματα θα έχει ο «κοινωνικός δαρβινισμός» στην πράξη.

    Έτσι κι αλλιώς ένας κόσμος υπερκαταναλωτών, τύπου ΗΠΑ ή σύγχρονης Ελλάδας, είναι αδύνατον να υπάρχει σε βάθος χρόνο καθώς δεν επαρκούν οι πηγές του πλανήτη για να τον υποστηρίξουν.

    Οπότε και το αθεϊστικό κίνημα που γεννήθηκε μαζί με τον,δικαιολογημένο, γαλλικό αντικληρικαλισμό είναι καταδικασμένο να χαθεί στα απόνερα της ευμάρειας των εκπροσώπων του.

    Νομοτελειακά. :)

  22. drigman said

    το θέμα που θίγεις αγαπητέ διαγόρα είναι πολύ σημαντικό και ειδικά για μια χώρα σαν τη δική μας που η παράδοση παίζει «παραδοσιακά» πολύ μεγάλο ρόλο στην κοινωνία μας. το πρόβλημα αυτό με έχει απασχολήσει και άλλες φορές που έχω γράψει εδώ (και αλλού) και νομίζω τελικά ότι αποτελεί το ψυχολογικό μου θέμα ως άθεου έλληνα, επειδή ακριβώς το θέμα της παράδοσης ειδικά στη δική μας μπανανοχώρα είναι εντελώς αλληλένδετο με την κ#λοθρησκεία. και επανέρχεται το ερώτημα τι ποιούμε ως άθεοι σε περιπτώσεις που άπτονται της θρησκευτικής μας παράδοσης, όπως τσούγκρισμα πασχαλινών αυγών, παρακολούθηση ή και άμεση συμμετοχή σε θρησκευτικά μυστήρια κλπ; Μύλος η κατάσταση και δύσκολο να μπει το οριο σχετικά με το σημείο από το οποίο και μετά που η παράδοση αποτελεί ανοησία και πρέπει κανείς να απέχει συνειδητά.

  23. Λοιπόν, το παίρνω πίσω αυτό που είπα νωρίτερα, ότι είμαι υπέρ του «κοινωνικού Δαρβινισμού», καθ’ότι ο όρος φαίνεται να είναι αμφιλεγόμενος, διάφοροι ορισμοί του αντικρούονται ο ένας με τον άλλον, και κάποιες έννοιές του έχουν χρησιμοποιηθεί για να περιγράψουν μάλλον άσχημα πράγματα. Είμαι υπέρ του Δαρβινισμού υπό την έννοια των Darwin Awards μόνο.

  24. Νίκος said

    ΘΒ είπε:

    Οπότε και το αθεϊστικό κίνημα που γεννήθηκε μαζί με τον,δικαιολογημένο, γαλλικό αντικληρικαλισμό είναι καταδικασμένο να χαθεί στα απόνερα της ευμάρειας των εκπροσώπων του.

    ΘΒ, μετά τα γκάζια που έφαγες, έκοψες τα «άρα» αλλά άρχισες τα «οπότε».
    Να διευκρινήσω ότι το «οπότε» επίσης απαιτεί την λογική (does this word ring any bells?) επαγωγή των στοιχείων εις τα δεξιά της λέξεως αυτής από αυτά εξ ευωνύμων.

  25. undantag said

    Περί του μέλλοντος της Ανθρωπότητος και του κοινωνικού Δαρβινισμού,

    Αγαπητέ οικοδεσπότη,

    1. Τι και αν η Ευρώπη και η Αμερική μέσα στην ευμάρειά τους δεν αυξάνονται και δεν πληθύνονται; Μήπως είμαστε αναπαραγωγικές μηχανές; Αυξάνεται και πληθύνεται η Ασία και η Αφρική – ο Έκο έχει γράψει ένα υπέροχο «Φακελλάκι της Αθηνάς» με τίτλο: «Όταν η Ευρώπη Γίνει Αφροευρώπη». Άνθρωποι είναι οι απόγονοι και του Σημ, του Χαμ, και του Ιάφεθ, έτσι δεν είναι; Τουλάχιστον αρκετά άνθρωποι για να πληρώσουν τις συντάξεις μας, είμαι σίγουρος.

    2. Τι και αν υπερκαταλώνουμε σε σχέση με τις – σήμερα γνωστές – πηγές του πλανήτη; Η Επιστήμη, δόξαι τηι Επιστήμηι, συνεχώς προοδεύει. Ίσως βρεθούν νέες πηγές, ίσως βρεθούν νέοι πλανήτες για να υποστηρίξουν αυτόν τον υπερκαταναλωτικό κόσμο.

    3. Ίσως πάλι ο υπερκαταναλωτικός αυτός κόσμος δεί τα χάλια του και πεισθεί να καταναλώνει λιγότερο – και με τρόπο δικαιότερο.

    4. ΑΛΛΑ και αν όλ’ αυτά δε συμβούν, τι και αν η ανθρωπότης «χαθεί στα απόνερα της ευμάρειας των εκπροσώπων της»; Κοιτάζοντας γύρω τριγύρω μου, ώρες ώρες δε μου λείπουν τα επιχειρήματα υπέρ μιας τέτοιας απώλειας. Δε Θα χάσει η Βενετιά βελόνι. Νομοτελειακά.

    5. ΚΑΙ εν κατακλείδι, αγαπητέ οικοδεσπότη, τί είναι διανοητικά τιμιότερο, να θεωρεί κανείς εφικτή την ελπίδα καλυτέρευσης αυτού του κόσμου, αποδεχόμενος και την περίπτωση αποτυχίας,

    Ή

    Να είναι ακράδαντα, εκ των προτέρων και άνευ απτών αποδείξεων πεπεισμένος ότι:

    «και άλλος άγγελος εξήλθεν εκ του ναού, κράζων εν φωνή μεγάλη τω καθημένω επί της νεφέλης. Πέμψον το δρέπανόν σου και θέρισον, ότι ήλθεν η ώρα του θερίσαι, ότι εξηράνθη ο θερισμός της γής. 16 και έβαλεν ο καθήμενος επί την νεφέλην το δρέπανον αυτού επί την γήν, και εθερίσθη η γή.»

    Νομοτελειακά καληνύχτα σας
    Undantag

  26. Astron said

    «Κατά την ορθόδοξη διδασκαλία στην Εδέμ ο άνθρωπος ήταν χορτοφάγος και τα ζώα συνυπήρχαν αρμονικά μαζί του.
    Ο «νόμος τής ζούγκλας»,όπου το ένα πλάσμα τρώει το άλλο, προέκυψε ως αποτέλεσμα του ανθρώπινου εγωισμού.»

    Τότε η ορθόδοξη διδασκαλία απέχει από την αλήθεια κατά ένα παράγοντα τουλάχιστον 10 εις την 3η, διότι ο «νόμος της ζούγκλας» υπήρχε ήδη εκατοντάδες εκατομμύρια χρόνια πριν από την εμφάνιση του ανθρώπινου είδους.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_evolution

  27. @Νίκο

    τα «άρα» τα αποφεύγω γιατί στην θολωμένη σου ωχρά κηλίδα και στο πιο θολωμένο οπτικό σου νευρό αναγιγνώσκονται,συχνά πυκνά,σαν «αρά» αρχαιοελληνική ή πολύχρωμο του Αμαζονίου.

    ΟΠΟΤΕ ,τον μειωμένο, γλωσσοπλαστικό μου οίστρο δικαιολόγησε τον ως συγκατάβαση προς τις μειωμένες δυνατότητες σου.

    @Untandag

    χαίρομαι που με επιβεβαιώνεις.

  28. Καλέ Θουβούκο, ξέχασες να κάνεις αλογοπαίγνιο με το «άρες μάρες κουκουνάρες»!

    Στον Άστρον βλέπω δεν απάντησες, γιατί καλέ; Δε φαντάζομαι να σου τελείωσαν τα ευφυολογήματα;

  29. Γιατρός Του ΙΚα said

    Καλά έκανε και διόρθωσε ο Διαγόρας.Άλλο η διαδικασία της φυσικής επιλογής και άλλο ο κοινωνικός δαρβινισμός που ισχυρίζεται ότι το δίκαιο του ισχυρότερου είναι βάση και κοινωνικού δικαίου και ότι οι αδύναμοι προορίζονται να χάνονται.Η αλήθεια είναι ότι το δίκαιο του ισχυρότερου και η ανάγκη εξάλειψης των αδυνάτων δεν περιγράφει καν τη καθαρά βιολογική φυσική επιλογή.
    Πάντως μου αρέσει πολύ που η κοινωνική και πολιτική δεξιά στην Ελλάδα (προμαχώνας των οποίων είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία) και ιδίως στη λαϊκιστική της έκφραση έχουν πάθει τέτοιο πανικό με την υπογεννητικότητα,εξέλιξη που για μένα είναι μία από τις πολύ θετικές εξελίξεις του πολιτισμού μας.Το δε επιχείρημα είναι «η υπογεννητικότητα οδηγεί στην εξαφάνιση του είδους».Αφήνω στην άκρη σχόλια για το αν αυτό θα ήταν κακό ή όχι (αν συνέβαινε κατά τη γνώμη μου πάντα θα ήταν κακό).Εκείνο που έχει πολύ πλάκα είναι ότι σαν ένδειξη για αυτό παίρνουν μόνο τις τάσεις χωρίς την παραμικρή γνώση της δυναμικής των πληθυσμών.Είναι σα να λέει κανείς:»Χμμμ έχω μιά στατιστική που δείχνει ότι τα τελευταία 20 χρόνια υπάρχει σταδιακή μείωση του μέσου όρου του ύψους στο δυτικό κόσμο.Αν συνεχιστεί αυτή η τάση μιά μέρα θα γίνουμε τόσο μικροί που θα μας πατήσουν οι ψίλοι και θα μας φάνε τα ακάρεα».

  30. batcic said

    @Γιατρός του ΙΚΑ #29
    Ακριβώς! Έχω γράψει επανειλημμένα για τις εξής ανάγκες:

    Α. Να υπάρχει και μια επιστημονική εξήγηση που να εξηγεί μια (τυχαία) στατιστική τάση, προκειμένου να φτάνουμε σε επιστημονικά συμπεράσματα.

    Β. Να συνειδητοποιήσει ο κόσμος ότι μια στατιστική τάση σε μια χρονοσειρά, τις συντριπτικά περισσότερες φορές ανήκει σε μια ημιτονοειδή καμπύλη, αν αυξήσουμε το χρονικό εύρος. Πράγμα που με απλά ελληνικά σημαίνει ότι όλα τα πράγματα έχουν τα πάνω τους και τα κάτω τους και είναι ηλιθιωδώς απλουστευτικό το να κάνεις προβλέψεις προεκτείνοντας ευθείες γραμμές στο άπειρο.

    Κάποιοι αιΘαιροBβάμονες αδυνατούν να το καταλάβουν αυτό!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: