Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Γνωμικό #137

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2009/01/26

«Το να ισχυρίζεται κανείς ότι η γη περιστρέφεται γύρω από τον ήλιο είναι τόσο εσφαλμένο όσο το να υποστηρίζει ότι ο Ιησούς δεν γεννήθηκε από παρθένο.»

—Roberto Bellarmino (Robert Bellarmine, Ρομπέρτο Μπελαρμίνο) (1542 – 1621) Καρδινάλιος της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας ο οποίος έλαβε μέρος στις διαδικασίες εναντίον του Giordano Bruno (Τζιορντάνο Μπρούνο) και του Galileo Galilei (Γαλιλαίο Γαλιλέι).  Αγιοποιήθηκε το 1930.

Το σημερινό σκεπτικιστικό γνωμικό είναι σκεπτικιστικό «απ’ την ανάποδη», δηλαδή προσπαθεί να δείξει την παράνοια στην οποία οδηγεί η έλλειψη σκεπτικισμού.  Το δημοσιεύω με αφορμή την ανακήρυξη του 2009 ως Διεθνές Έτος Αστρονομίας (ΙΥΑ2009) από τη Διεθνή Αστρονομική Ένωση (International Astronomical Union-IAU) με αφορμή, βέβαια, την τετρακοσιοστή επέτειο της πρώτης αστρονομικής παρατήρησης με τηλεσκόπιο από τον Γαλιλαίο.

Η φράση αυτή στα αγγλικά («To assert that the earth revolves around the sun is as erroneous as to claim that Jesus was not born of a virgin») κυκλοφορεί ευρέως στο Διαδίκτυο φερόμενη ως απόσπασμα από τη δίκη του Γαλιλαίου που έγινε το 1615.  Η αλήθεια είναι ελαφρώς διαφορετική, πρόκειται για ανασκευή αποσπάσματος από επιστολή που έστειλε το ίδιο έτος ο Μπελαρμίνο προς τον Πάολο Αντόνιο Φοσκαρίνι, έναν ιερέα ο οποίος σύμφωνα με τη Wikipedia είχε ταχθεί υπέρ του Γαλιλαίου, έχοντας εκδόσει βιβλίο στο οποίο προσπαθούσε να συμβιβάσει τη διδαχή του Κοπέρνικου με τα εδάφια της Βίβλου με τα οποία φαινόταν να έρχεται σε αντίθεση.

Το πρωτότυπο, σε μεσαιωνικά Ιταλικά:

«2° Dico che, come lei sa, il Concilio prohibisce esporre le Scritture contra il commune consenso de’ Santi Padri; e se la P. V. vorrà leggere non dico solo li Santi Padri, ma li commentarii moderni sopra il Genesi, sopra li Salmi, sopra l’Ecclesiaste, sopra Giosué, trovarà che tutti convengono in esporre ad literam ch’il Sole è nel cielo e gira intorno alla Terra con somma velocità, che la Terra è lontanissima dal cielo e sta nel centro del mondo, immobile. Consideri hora lei, con la sua prudenza, se la Chiesa possa sopportare che si dia alle Scritture un senso contrario alli Santi Padri et a tutti li espositori greci e latini. Né si può rispondere che questa non sia materia di fede, perché se non è materia di fede ex parte obiecti, è materia di fede ex parte dicentis; e cosí sarebbe heretico chi dicesse che Abramo non habbia havuti due figliuoli e Iacob dodici, come chi dicesse che Christo non è nato di vergine, perché l’uno e l’altro lo dice lo Spirito Santo per bocca de’ Profeti et Apostoli.»
(Πηγή: filosofico.net)

Μετάφραση στα αγγλικά:

«Second. I say that, as you know, the Council prohibits expounding the Scriptures contrary to the common agreement of the holy Fathers. And if Your Reverence would read not only the Fathers but also the commentaries of modern writers on Genesis, Psalms, Ecclesiastes and Josue, you would find that all agree in explaining literally that the sun is in the heavens and moves swiftly around the earth, and that the earth is far from the heavens and stands immobile in the center of the universe. Now consider whether in all prudence the Church could encourage giving to Scripture a sense contrary to the holy Fathers and all the Latin and Greek commentators. Nor may it be answered that this is not a matter of faith, for if it is not a matter of faith from the point of view of the subject matter, it is on the part of the ones who have spoken. It would be just as heretical to deny that Abraham had two sons and Jacob twelve, as it would be to deny the virgin birth of Christ, for both are declared by the Holy Ghost through the mouths of the prophets and apostles.»
(Πηγή: fordham.edu)

Μετάφραση στα ελληνικά:

«Δεύτερον. Λέγω ότι, όπως γνωρίζετε, το Συμβούλιο απαγορεύει την ερμηνεία των Γραφών σε αντίθεση με την κοινή συμφωνία των Αγίων Πατέρων. Και αν η σεβασμιότης σας διαβάσει όχι μόνο τους Πατέρες, αλλά επίσης και τα σχόλια συγχρόνων συγγραφέων στη Γένεση, Ψαλμούς, Εκκλησιαστή, και Ιησού του Ναυή, θα διαπιστώσει ότι όλοι συμφωνούν στην κυριολεκτική εξήγηση ότι ο ήλιος είναι στον ουρανό και κινείται με μεγάλη ταχύτητα γύρω από τη γη, και ότι η γη είναι πολύ μακριά από τον ουρανό και στέκεται ακίνητη στο κέντρο του σύμπαντος. Τώρα αναλογιστείτε με σύνεση αν η Εκκλησία θα μπορούσε να ενθαρρύνει την απόδοση στις γραφές εννοιών που είναι αντίθετες με τους Αγίους Πατέρες και όλους τους Λατίνους και Έλληνες σχολιαστές. Και δεν μπορεί να απαντηθεί ότι αυτό δεν είναι ζήτημα πίστης, γιατί αν δεν είναι ζήτημα πίστης από τη σκοπιά του θέματος, είναι από την πλευρά εκείνων που έχουν μιλήσει. Θα ήταν εξίσου αιρετικό να αρνηθεί κανείς ότι ο Αβραάμ είχε δύο γιους και ο Ιακώβ δώδεκα, όπως και το να αρνηθεί κανείς την παρθένο γέννηση του Χριστού, αφού και τα δύο έχουν δηλωθεί από το Άγιο Πνεύμα διά του στόματος των προφητών και των Αποστόλων.»
(Μετάφραση Διαγόρα του Μήλιου με τη βοήθεια του Undantag.)

Το αρχείο των γνωμικών φιλοξενείται στο atheoi.ORG: Αρχείο γνωμικών

Copyright © 2009 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης

Άρθρα μέσω RSS
rss Σχόλια μέσω RSS
rss Μόνο τα σχόλια αυτού του άρθρου μέσω RSS
Άρθρα μέσω email
Σχόλια μέσω email

11 Σχόλια to “Γνωμικό #137”

  1. batcic said

    Εκπληκτικό! Η ιστορία και η τραγωδία της θρησκείας μέσα σε μια πρόταση. Ο φουκαράς ο Μπελαρμίνο δεν το είχε και πολύ το θέμα… Anyway με λίγο περισσότερα λόγια, η τραγωδία της θρησκείας παρακάτω (Σουρεάλ Εκδοχή):

    Θρησκεία (Θ): – Αστραπές!!! Ο θεός πετάει φωτιά να μας κάψει!!!
    Επιστήμη (Ε): – Ξέρετε, μόλις αποδείξαμε ότι αυτό που φαίνεται σαν φωτιά από τον ουρανό, είναι στην πραγματικότητα μια ηλεκτρική εκκένωση.
    Θ: – Ηλοκτρ… τίίί;; Είσαι βλάσφημος!


    περνούν τα χρόνια…

    Θ: – Κοίτα, ο ήλιος χάνεται μέρα μεσημέρι! Ο θεός τον έσβησε για να μας τιμωρήσει!!!
    Ε: – Ξέρετε, αυτό είναι έκλειψη ηλίου. Είναι απλώς η Σελήνη που παρεμβάλλεται ανάμεσα στη γη και τον Ήλιο. Και έχουμε ανακοινώσει το φαινόμενο εδώ και έναν χρόνο.
    Θ: – Ασέβεια!!! Αφού όλοι ξέρουν ότι και τον Ήλιο και τη Σελήνη τα έπλασε ο θεός και τα κάνει ότι θέλει. Στην πυράάάά!!!!


    περνούν τα χρόνια…

    Θ: – Ο θεός όταν έπλασε τον κόσμο…
    Ε: – Μα αφού αυτό το θέμα με τις ημέρες της Δημιουργίας έχει πλέον αποσαφηνιστεί πλήρως, και έχει αποδειχτεί ότι δεν υπήρξε ούτε Αδάμ ούτε Εύα. Τα πάντα ξεκίνησαν με το Big Bang.
    Θ: – Ναιαιαι, αλλάαα εσείς που τα ξέρετε όλα, τι υπήρξε πριν από το BigBang.
    Ε: (έχοντας αντιληφθεί ότι το να προσπαθείς να εξηγήσεις στον Θ είναι το λιγότερο εξοστρακισμός της κουβέντας, αλλάζεις τροπάριο) – Θα σου πω αμέσως τι υπήρξε πριν από το BigBang. Ο Σάκης ο υδραυλικός!!!
    Θ: – Εεε τώρα λες βλακείες!
    Ε: – Εγώ νομίζω ότι εσύ λες βλακείες. Προσπαθείς εδώ και αιώνες να μου εξηγήσεις τα πάντα με ένα μη υπαρκτό πρόσωπο, έχεις τη μια αποτυχία πίσω από την άλλη, και παρόλα αυτά συνεχίζεις. Πάρ’ το λοιπόν απόφαση, ο δικός σου δεν υπάρχει. Ενώ ο Σάκης ο υδραυλικός υπάρχει, τον ξέρω προσωπικά και είναι και εξαιρετικό παιδί…
    Θ: (μεταβολή και φεύγει, κολλάει και ένα ουΒου στο Θ και δοκιμάζει την τύχη του στο bloging όπου μπορεί να απαντάει μόνο όποτε γουστάρει)

  2. undantag said

    con somma velocità = VERY swiftly = με ιλιγγιώδη ταχύτητα
    lontanISSIMA = ΠΟΛΥ μακριά
    ακίνητΟ = ακινητΉ (η γή)
    «Consideri hora lei, con la sua prudenza, se la Chiesa possa» = το «la sua prudenza» μεσαιωνολόγος δεν είμαι έχω όμως την εντύπωση ότι αναφέρεται στο συνομιλητή του, που προσπαθεί να πείσει, όχι στην Εκκλησία (τώρα αναλογισθείτε, με όλη σας τη σύνεση)
    sopportare = tolerate = να ανεχθή
    θα διαπιστώσΕΤΕ = θα διαπιστώσΕΙ (η σεβασμιότης σας!)

    Batcic, αν και το σχόλιο σου είναι όλα τα λεφτά, δεν ξέρω αν είναι όντως πιο σουρεάλ απ’το κείμενο του Bellarmino!

    Πως το’γραψε ο Ροϊδης στην Πάπισσα Ιωάννα, για τη Μεσαιωνική θεολογία που σαν Εκατόγχειρας, συγκέντρωνε όλες τις επιστήμες και τις τέχνες μέσα της…
    Μετεωρολογία; Σαφώς, η γέννεση μιλά για Κατακλυσμό!
    Ιατρική: δεν ανάστησε ο Ιησούς το γιο της χήρας της Ναϊν;
    Μουσική; Ξεχνάτε της σάλπιγγες της Ιεριχούς;

    Και φυσικά, όσο διαστέλλεται η θεολογία ex parte dicentis, άλλο τόσο διαστέλλεται η πιθανότητα βλασφημίας ex parte dubitantis…

  3. Undantag, σε ευχαριστώ πάρα πολύ για τις υποδείξεις, εφάρμοσα τις περισσότερες, και τις υπόλοιπες αύριο, αφότου συζητήσω λίγο το θέμα με Ιταλό συνάδελφο.

  4. faithfool said

    Δεν ξέρω τι λέτε εσείς, πάντως εγώ είμαι αισιόδοξος. Αφού η εκκλησία χρειάστηκε περίπου 400 χρόνια για να αποκαταστήσει το Γαλιλαίο, από πρόχειρους υπολογισμούς προκύπτει ότι σε 10.128 χρόνια από σήμερα θα έχει αποδεχτεί το σφάλμα της για τη χρονολογία της γένεσης. Η νέα χρονολογία (αν αποκαλυφθεί ότι δεν είχε προσμετρηθεί ο μπατζανάκης του πρώτου εξαδέλφου της κουνιάδας του αβραάμ) τοποθετείται εκατό χρόνια νωρίτερα από την προηγούμενη (δηλ. γύρω στο 6800 π.χ.).
    υπομονή

  5. batcic said

    @Undantag
    Όπως καταλαβαίνεις, το να επιχειρήσει κάποιος να γίνει πιο σουρεάλ από την θρησκεία, είναι το λιγότερο ματαιόπονο! Σκηνικά του τύπου…

    (Στην Εκκλησία)
    Παπάς: – Και κλάσας ο Ιησούς τους πέντε άρτους…
    Γιαγιά: (σταυροκοπιέται) Το πορδέλι σ’ Χριστούλη μ’ να πιω!!!

    …είναι καθημερινά στην εικονική γελοιγραφία που ζούνε οι χριστιανοί! Οπότε που να φτουρήσουμε εμείς οι υπόλοιποι;

    @Faithfool
    Εγώ για το μόνο που είμαι αισιόδοξος, είναι για την φυσική επιλογή (ο Δαρβίνος έχει ευρύτατες εφαρμογές) η οποία θα αφανίσει προοδευτικά όλα αυτά τα ταγκαλάκια που πιστεύουν σε όποια αηδία τους σερβίρει το παπαδαριό. Γιατί απλά, άνθρωποι που θα απέχουν συνειδητά από τη μόρφωση και θα χρηματοδοτούν είτε άμεσα είτε με την ανοχή τους τα μαυροφόρα παράσιτα, δεν θα έχουν μηχανισμούς προσαρμογής στη νέα τάξη πραγμάτων και δεν θα επιβιώσουν. Τους λυπάμαι, αλλά όπως είπε και ο David Crockett στους πειρατές «Shit happens…».

  6. Λοιπόν, μίλησα με τον Ιταλό συνάδελφό μου και μου είπε ότι ο Bellarmino αναφέρεται πράγματι στην Εκκλησία και όχι στον συνομιλητή του. Μου είπε επίσης ότι αντί για «Τώρα αναλογιστείτε αν θα μπορούσε η Εκκλησία με σύνεση να ενθαρρύνει…» θα έπρεπε να γράψω «Τώρα αναλογιστείτε με σύνεση αν η Εκκλησία θα μπορούσε να ενθαρρύνει…» πράγμα που έπραξα.

  7. undantag said

    LOL! Αυτό εννοούσα και εγώ Διαγόρα! Ότι δηλ. απευθύνεται στο στη φρόνηση του συνομιλητή του, που προσπαθεί να πείσει!

    ————————————
    2009-01-27, 14:07

    Batcic, καταπλητικό! Ως λάτρης του σουρεαληστικού θεάτρου, μετά το ανέκδοτό σου, αναρωτιέμαι αν όντως κάνω καλά που μένω εκτός εκκλησίας! (μπράβο βίτσιο η γιαγιά!)

  8. Και η παράνοια συνεχίστηκε. Διότι αγιοποιήθηκε το 1930, τότε που πλέον ο περισσότερος κόσμος ήξερε τι περιστρέφεται γύρω απο που.
    Αλλά τι περιμένεις, πολλοί απ΄αυτούς που σταυροκοπιούνται στους …Βησσαρίωνες μπορεί ακόμα να πιστεύουν πως η γη είναι ακίνητη (σαν το μυαλό τους)

  9. faithfool said

    @ batcic 5
    Δεν μπορώ να συμμεριστώ την αισιοδοξία σου διότι όσο οι άνθρωποι (ανεξαρτήτως γνώσεων) αναζητούν κάτι άλλο (πλην του εαυτού τους) για να του φορτώσουν τα υπαρξιακά τους αδιέξοδα, θα υπάρχει η ανάγκη αναζήτησης πίστης. Περί αυτού, μπορείς να διαβάσεις αρκετά στο βιβλίο του I.YALOM «θρησκεία και ψυχιατρική»

    υ.γ. σε ποιά νέα τάξη πραγμάτων αναφέρεσαι?

  10. batcic said

    @Faithfool
    Δεν αναφέρομαι σε τίποτα συνομωσιολογικό, αν αυτό εννοείς. Αναφέρομαι απλώς στο γεγονός ότι βαδίζουμε ολοένα και περισσότερο προς μεγαλύτερες κοινωνικές και οικονομικές αντιθέσεις, όπου η εκμετάλλευση των ανθρώπων ολοένα και μεγαλώνει και οι μηχανισμοί αποβλάκωσης ολοένα και εξελίσσονται. Και επειδή η εκκλησία βρίσκεται βέβαια από τη μεριά των εκμεταλλευτών και όχι των εκμεταλλευομένων, θα είναι πολύ δύσκολο για τους μη μορφωμένους να ξεφύγουν από τις δαγκάνες της.

    Απλώς πλέον είναι διάχυτη η αίσθηση ότι βρισκόμαστε πολύ κοντά σε έναν ιδιότυπο «ορίζοντα γεγονότων». Δανείζομαι την ορολογία από τις μαύρες τρύπες, όπου ορίζοντας γεγονότων είναι το σημείο μη επιστροφής. Άμα το περάσεις αυτό, οι τεράστιες βαρυτικές δυνάμεις της μαύρης τρύπας, από τις οποίες δεν διαφεύγει ούτε το φως, δεν σε αφήνουν να επιστρέψεις ποτέ.

    Και για να δούμε το κοινωνικό ανάλογο του ορίζοντα γεγονότων, όταν κάποιος βγάζει 700 € και δίνει 350 στο νοίκι, 200 σε πάγια έξοδα και 100 για το φαγητό του, τον λυπάται η ψυχή σου όταν πηγαίνει στην εκκλησία τέσσερις φορές το μήνα και δίνει 1 € για να ανάψει κεράκι. Αν πηγαίνει περισσότερες φορές, κλάφ’ τα Χαράλαμπε!

    Ποια είναι η αντίδραση του σ’ αυτήν την κατάσταση;;; Προσεύχεται, αποκρούει μετά βδελυγμίας οποιαδήποτε μορφωμένη και προοδευτική φωνή, ως μιαρή, η οποία του εξηγεί τα αυτονόητα (ότι πρέπει να αλλάξει αυτό που ψηφίζει, ότι αν φορολογούσαμε την εκκλησία, η δική του φορολόγηση θα ήταν μικρότερη κ.α.) και αναλώνεται στο να μισεί τους ετερόδοξους και να τους χρεώνει τη μιζέρια του. Στο μεταξύ η μισαλλοδοξία που δημιουργείται από αυτόν και τους όμοιους του, δεν του αφήνει καν ένα ασφαλές περιβάλλον για να κυκλοφορεί εκτός σπιτιού. Ένα ποσοστό όμως αυτών των ανθρώπων πολλές φορές ψάχνεται για το τι μπορεί να κάνει…

    Εεε λοιπόν, στα παραπάνω νούμερα που ανέφερα βάλε το νοίκι στα 400 €, τα πάγια έξοδα στα 220 και το φαγητό του στα 150 και θα δεις ότι «δεν βγαίνει». Άρα βαδίζει προς τον αφανισμό. Και τι κάνει κάποιος όταν κινδυνεύει πραγματικά; Ο μορφωμένος άθεος αντιδρά, ενώ ο θεούσος, ο οποίος έχει γαλουχηθεί να αποστρέφεται οποιαδήποτε αντίδραση, στρέφεται αποκλειστικά στη μεγαλύτερη από τις αξίες του, στο θεό. Και πλέον δεν ψάχνεται καθόλου για το τι μπορεί να κάνει…

    Εντάξει, λίγο απλοποιημένα το περιέγραψα (θέλει ώρες αυτή η κουβέντα) αλλά, για να επιστρέψουμε και στο γνωμικό, η ιστορία έχει δείξει ότι αυτοί που δεν προσαρμόζονται στην απόδειξη και τα επιστημονικά δεδομένα, πάνω στα οποία έχουν δομηθεί οι κοινωνίες μας, αλλά προσκολλούνται σε δογματικές ρήσεις όπως αυτή του Μπελαρμίνο, ταυτίζονται συνήθως με τους μισαλλόδοξους και τους μη έχοντες. Ή σε ένα πολύ μικρό ποσοστό με τους θρησκευτικούς ηγέτες, μισαλλόδοξους μεν, αλλά πολλά έχοντες!

    ————————————
    2009-01-28, 11:00

    @Undantag
    Είτε το πιστεύεις είτε όχι, δεν είναι ανέκδοτο, αλλά πραγματική ιστορία με τη βιτσιόζα γιαγιάκα. Η ιστορία έλαβε χώρα το 1974 στο Αμύνταιο, όπου βρέθηκαν πρωτοδιορισμένοι οι γονείς μου ως καθηγητές μέσης εκπαίδευσης, κατά τη διάρκεια σχολικού εκκλησιασμού. Οπότε, ΝΑΙ, για σουρεάλ καταστάσεις, βουρ στην εκκλησία…

  11. […] Γνωμικό #137 […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: