Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Η Ελληνική Κληρονομιά

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2008/01/09

Τελείωσα σήμερα το audiobook Η Ελληνική Κληρονομιά της «The Teaching Company», το οποίο είναι μία σειρά 12 διαλέξεων ενός καθηγητή ονόματι Ντάνιελ Ρόμπινσον ηχογραφημένες σε πανεπιστημιακή αίθουσα. (TTC – Daniel Robinson – The Greek Legacy.) Ήταν τόσο πολύ ενδιαφέρον, που μάλλον θα το ξανακούσω κάποια φορά στο μέλλον.

Θέλω να μοιραστώ μαζί σας ένα σημείο της τελευταίας διάλεξης που μου άρεσε πολύ, αλλά για να γίνει κατανοητό εκείνο το σημείο πρέπει πρώτα να παραθέσω μία πρόταση από την αρχή της πρώτης διάλεξης, όπου ο κος Ρόμπινσον προλογίζει τη σειρά των διαλέξεων:

[…] η Ελληνική επιρροή στις συναισθήσεις μας, τις κρίσεις μας και τη γλώσσα μας, αυτή η επιρροή είναι τόσο διεισδυτική, που μοιάζουμε πολύ με ψάρια που προσπαθούν να ανακαλύψουν το νερό […]

Πρωτότυπο:

[…] the Greek influence on our sensibilities, our judgments and our language, that influence is so pervasive, that we are very much like fish trying to discover water […]

Έντεκα διαλέξεις πιό κάτω, δηλαδή μετά από πολλές ώρες ομιλίας γύρω από την αίγλη της αρχαίας Ελληνικής σκέψης, τις αλήθειες που οι αρχαίοι Έλληνες ανακάλυψαν, και τους τρόπους με τους οποίους εκείνοι χάραξαν το δρόμο και έδειξαν το φως σε αυτό που σήμερα ονομάζεται δυτικός κόσμος, ο κος Ρόμπινσον προλογίζει τη δωδέκατη διάλεξη με τίτλο «Τελειομανία και το Ελληνικό Ιδεώδες» («Perfectionism and the Greek Ideal») λέγοντας τα εξής:

Λοιπόν, θα ήθελα να ξεκινήσω αυτή την τελευταία διάλεξη με λίγες λέξεις σε ένα θέμα που εξάπτει τις ευαισθησίες, ειδικά στις μέρες μας, και αυτό είναι το θέμα της πολυπολιτισμικότητας. Δεν μπορείς να πραγματοποιήσεις μία δωδεκάδα διαλέξεις εξυμνώντας τα κατορθώματα και ενδεχομένως αποσιωπώντας τα ελαττώματα του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού χωρίς να κατηγορηθείς, και νομίζω ίσως ορθώς να κατηγορηθείς, για κάποιου είδους μεροληψία, και ενδεχομένως μεροληψία που τελείται εις βάρος συγκρίσιμα έγκυρων και άξιων πολιτισμών ριζικά διαφορετικής μορφής. Με άλλα λόγια, μπορεί να υπάρξει κάποια έκκληση για δικαιότητα· κάποια έκκληση για αντικειμενική εκτίμηση· κάποια έκκληση για την αναγνώριση ότι οι απόψεις διαφέρουν, και δεδομένων των απόψεων κάποιου, οι αξίες του λίγο-πολύ έπονται. Βλέπετε τι έκανα μόλις τώρα; Επικαλέστηκα ουσιωδώς Eλληνικά πρότυπα κριτικής και επιχειρηματολογίας με σκοπό να υπερασπιστώ μία πολυπολιτισμική άποψη που μπορεί πράγματι να είναι σε κάποιο ποσοστό εις βάρος του ίδιου του Ελληνισμού. Δεν μπορείτε να βγείτε απ’το νερό, αγαπητά ψάρια, εκείνοι παρείχαν το νερό, και είμαστε μέσα του, και για να ξεφύγουμε απλά κολυμπάμε κάπου παραπέρα στην πισίνα. Είναι απλώς ένα από τα χαρακτηριστικά της επιρροής της Αριστοτέλειας φιλοσοφίας ότι ακόμα και η κριτική της θα χρησιμοποιήσει μεθόδους που ο ίδιος ο Αριστοτέλης εφηύρε, και ούτω καθ’εξής.

Πρωτότυπο:

So, I’d like to begin this final lecture with a few words on a topic that excites sensitivities, especially these days, and that is the topic of multiculturalism. You can’t engage in a dozen lectures celebrating the achievements and perhaps being too soft voiced on the defects of the ancient Greek world without being accused, and I think maybe correctly accused, of a kind of boosterism, and maybe a boosterism that is exercised at the expense of comparably valid and valuable cultures of a radically different stripe. In other words, there may be a plea for fairness; a plea for objective appraisal; a plea for recognizing that perspectives vary, and that given one’s perspective, one’s values more or less follow. Do you see what I have just done? I have invoked essentially Hellenic standards of criticism and argument even for the purpose of defending a multiculturalist perspective that indeed could be to some extend at the expense of Hellenism itself. You can’t get out of the water dear fish, they provided the water, and we’re in it, and to get out of it we simply go somewhere else in the pool. It is just one of the characteristics of the reach of Aristotle’s philosophy that the very criticism is going to make use of devices that Aristotle himself invented, and so forth, and so on.

 

Copyright © 2007 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης

Τροφοδοσία περιεχομένου (RSS feed)
Κάθε άρθρο σε αυτό το ιστολόγιο
Κάθε σχόλιο σε αυτό το ιστολόγιο
Μόνο τα σχόλια αυτού του άρθρου

9 Σχόλια προς “Η Ελληνική Κληρονομιά”

  1. ellinida said

    :))

  2. Ελληνική κληρονομιά για όλους, μια που οι «φυσικοί» κληρονόμοι ξέχασαν να κάνουν την αποδοχή της. Άραγε υπάρχει προθεσμία για υποβολή αίτησης αποδοχής κληρονομιάς;
    Οι ξένοι, σαν τον Ντάνιελ Ρόμπινσον, το γνωρίζουν οτι προσπαθούν ακόμα και πως είναι σαν ψάρια σε πισίνα αγωνιζόμενα να ξεφύγουν από τον Ωκεανό της Ελληνικής κληρονομιάς, γιατί ίσως νιώθουν πως δεν είναι οι νόμιμοι κληρονόμοι. Εμείς πού βρισκόμαστε;

  3. Γέροντας said

    Την πιθανότητα οι Αρχαίοι Έλληνες να μην είναι κληρονομιά… κανενός, προφανώς δεν θέλει να την σκέφτεται κανείς(δε συμφέρει). Τα παιδιά του Καρλομάγνου μπορούν να δουλεύουν την πάρτη τους ότι κατάγονται από τον Αριστοτέλη (ο οποίος δεν θα αναγνώριζε κοιτώντας τους παρά μόνον βολικές παρανοήσεις), τα δε ελληνόφωνα παιδιά του… Βουλγαροκτόνου μπορούν να φαντασιώνονται Αθήνες και Σπάρτες… απλά επειδή είναι ελληνόφωνα. Υπάρχει φυσικά μια διαφορά. Η φαντασίωση των Βουλγαροκτόνων είναι γραφική κι ακίνδυνη. Η φαντασίωση των Καρλομάγνων, αντίθετα, αιματοκυλά τον κόσμο εδώ και 500 χρόνια… Μπας και εκπολιτιστούν επιτέλους οι βρωμοβάρβαροι, που δεν θέλουν να εννοήσουν την αυθεντία του Αριστοτέλη (ΚΑΙ του Πάπα… ΚΑΙ του Λούθηρου… ΚΑΙ του Μορμόνου… ΚΑΙ του Ραέλ άμα λάχει…). Άντε, να μας ζήσουν οι… πρόγονοι!

  4. Πάρης said

    «Η φαντασίωση των Βουλγαροκτόνων είναι γραφική κι ακίνδυνη.»

    Όχι όσο νομίζεις. Σε αιματοκύλισμα έχουμε και εμείς μερίδιο. Εξάλλου αυτή είναι η φαντασίωση είναι πολύ επικίνδυνη για τις κοινωνικές ελευθερίες στο εσωτερικό της χώρας.

  5. Δες στη σελίδα μου το «Μπράβο στους “τρελο” Ικαριώτες!!!» σε ενδιαφέρει :-)

  6. […] Τσιμιτάκη. Μπράβο τους και ξανά μπράβο τους! Ροίδη και Διαγόρα νομίζω σας ενδιαφέρει: ΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΡΑΧΩΝ […]

  7. Παρμενίδης said

    Το σχόλιο μεταφέρθηκε στο πτυελοδοχείο επειδή παρέβαινε τους όρους χρήσης.

  8. the_truth said

    Το σχόλιο μεταφέρθηκε στο πτυελοδοχείο γιατί παρέβαινε τους όρους χρήσης.

    (Ήταν εκτός θέματος χωρίς να έχει γραφεί ως απάντηση για το άρθρο.)

  9. ufo said

    Πω πω περηφανια που τα ειπαν ολα οι αρχαιοι. Και τα τοσα λαθη που εκαναν τα διαγραφουμε;

    8:12

    Φανατικοι οι χριστιανοι φανατικοι και σεις.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: