Διαγόρας ο Μήλιος

Τα είδωλα κάνουν τα καλύτερα καυσόξυλα

Η Τυραννία της Τηλεόρασης

Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2007/07/10

Περίληψη: περιγραφή του φαινομένου της πανταχού παρούσας πλέον τηλεόρασης, την οποία υποχρεωνόμαστε να παρακολουθήσουμε σε κάθε χώρο αναμονής, με πιο θλιβερό παράδειγμα εκείνο των ταχύπλοων επιβατηγών σκαφών, στα οποία το βασανιστήριο διαρκεί ώρες. Περιγραφή του TV-B-Gone, ενός μικροσκοπικού κατασκευάσματος που χρησιμεύει για να σβήνουμε τις τηλεοράσεις που μας ενοχλούν.

Τώρα που έρχεται το καλοκαιράκι και θα πάμε διακοπές, για πολλούς από εμάς που ταξιδεύουμε στα νησιά έρχεται και πάλι η γνωστή τυραννία των τηλεοράσεων στα ταχύπλοα. Ως γνωστόν, όταν βγάζεις εισιτήριο σε ρωτάνε αν θες να καθίσεις μαζί με τους καπνίζοντες ή τους μη-καπνίζοντες, (πάλι καλά,) δεν σε ρωτάνε όμως ποτέ αν θες να καθίσεις μαζί με τους τηλεθεατές ή με τους μη-τηλεθεατές, γιατί φυσικά δεν υπάρχει χώρος μη-τηλεθεατών. Προφανώς, θεωρούν πως μόνο ένας ανισόρροπος θα επιθυμούσε να περάσει τέσσερεις ολόκληρες ώρες εγκλωβισμένος σε ένα κάθισμα λεωφορείου χωρίς να είναι τα μάτια του και τα αυτιά του διαρκώς αιχμάλωτα μίας τηλεόρασης, η οποία ανάμεσα στα χιόνια και τα παράσιτα της αναπόφευκτης, μεσοπέλαγα, κακής λήψης, μεταδίδει κάποιο αισχρό πρωϊνάδικο, ή κάποια τιποτένια σαπουνόπερα, ή κάποια εσχάτης διαλογής Αμερικάνικη ταινία. Τηλεοράσεις υπάρχουν σε όλους τους χώρους επιβατών σε κάθε ταχύπλοο, και είναι τοποθετημένες με ειδικά μελετημένο τρόπο, έτσι ώστε να μη γλιτώνει ούτε ένας επιβάτης.

Δεν ξέρω για εσάς, αλλά εγώ θεωρώ ότι η πιο θεμελιώδης ελευθερία μου ως άνθρωπος είναι να μπορώ να έχω μέσα στο δικό μου μυαλό τις δικές μου σκέψεις. (Ίσως επειδή όλες οι υπόλοιπες ελευθερίες μου πηγάζουν από αυτή.) Όμως, αυτή μου η ελευθερία υπονομεύεται επικίνδυνα όποτε βρεθώ σε χώρο όπου δεσπόζουσα θέση κατέχουν οθόνες τηλεόρασης –γιατί οι προβαλλόμενες εικόνες είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να μαγνητίζουν το μάτι μου– και καταπατείται ολοκληρωτικά όταν οι τηλεοράσεις εκπέμπουν ήχο –γιατί μπορώ μεν να κλείσω ή να στρέψω αλλού τα μάτια μου, δεν μπορώ όμως να κλείσω ή να στρέψω αλλού τα αυτιά μου.

Από την άλλη πλευρά αντιλαμβάνομαι πως υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που δεν αντέχουν να μένουν για πολλή ώρα με τις δικές τους σκέψεις μέσα στο μυαλό τους· η περισυλλογή τους κάνει δυστυχισμένους, και γι’αυτό αναζητούν συνεχώς τρόπους για να κρατήσουν το μυαλό τους απασχολημένο. Έτσι λοιπόν οι «ανέμελοι» αυτοί άνθρωποι περνάνε το χρόνο τους παίζοντας παιχνίδια, φλυαρώντας ακατάσχετα, πειράζοντας ο ένας τον άλλο, συζητώντας αθλητικά, κουτσομπολεύοντας τρίτους, οτιδήποτε, αρκεί να μην τύχει και αρθρωθεί καμία στοιχειώδης σκέψη στο μυαλό τους. Και καθώς η τηλεόραση είναι το κατεξοχήν μέσο αδρανοποίησης του εγκεφάλου και καταστολής λογικών συνειρμών, η ύπαρξή της σε κάθε χώρο αναμονής αποτελεί για αυτούς ευεργέτημα.

«Ο,τι να’ ναι δώσε μου, φτάνει να μη νιώθω τη θλιβερή μου ύπαρξη.»

Δυστυχώς, δεν βλέπω κάποιο εύκολο τρόπο αρμονικής συνύπαρξης ανάμεσα στους «ανέμελους», που επιθυμούν να βρίσκονται παντού και πάντα μέσα στην εμβέλεια μίας τηλεόρασης, και άτομα σαν κι εμένα, που απεχθάνονται την τηλεόραση όπως η γάτα το νερό, ειδικά όταν είμαστε αναγκασμένοι να μοιραζόμαστε τον ίδιο χώρο αναμονής. Κάνω κάποιες περιορισμένες μεν αλλά ειλικρινείς προσπάθειες να βρω γιατρό στη γειτονιά μου που να μην έχει τηλεόραση στο χώρο αναμονής των επισκεπτών του, ή να ταξιδέψω με συμβατικό πλοίο αντί για ταχύπλοο ώστε να μην υποστώ την αναγκαστική καθήλωση ενώπιον τηλεόρασης καθ’ όλη τη διάρκεια του πλου, και σε κάποιες σπάνιες περιπτώσεις οι προσπάθειες αυτές καρποφορούν, αλλά συνήθως αποτυγχάνουν, είτε γιατί δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις, είτε γιατί συνεπάγονται άλλες θυσίες όπως επιπλέον σπατάλη χρόνου, είτε γιατί η τυραννία της τηλεόρασης έχει πλέον εξαπλωθεί παντού.

Είσοδος στη σκηνή του TV-B-Gone, ενός μικρού τηλεχειριστηρίου (όπως λέμε στα ελληνικά, τηλεκοντρόλ,) που είναι συμβατό με όλες σχεδόν τις τηλεοράσεις του εμπορίου, και ξέρει να τους δίνει μόνο μία εντολή: να σβήνουν.

dsc00038b.jpg

Πρόκειται για ένα επινόημα (ελληνιστί γκάντζετ) σε μέγεθος τηλεχειριστηρίου συναγερμού αυτοκινήτου, το οποίο έχει ένα μόνο πλήκτρο, και μία φωτοδίοδο υπέρυθρων (όπως λέμε στα ελληνικά, λεντάκι ινφαρέντ (sic), ή και σκέτο ινφαρέντ). Όταν πιέσεις το πλήκτρο, αρχίζει να εκπέμπει κώδικες απενεργοποίησης τηλεοράσεων, και αν τυγχάνεις να το σκοπεύεις σε κάποια τηλεόραση, τότε ω, τι θαύμα, η τηλεόραση αυτή συνήθως σβήνει! (Αν σκοπεύεις μία σβηστή τηλεόραση, τότε η τηλεόραση αυτή μερικές φορές ανάβει.) Το TV-B-Gone «γνωρίζει» περισσότερους από εκατό κώδικες απενεργοποίησης που χρησιμοποιούνται από δεκάδες κατασκευαστές σε εκατοντάδες διαφορετικά μοντέλα τηλεοράσεων, και του παίρνει περίπου ένα λεπτό για να τους απαριθμήσει όλους, τον έναν μετά τον άλλο. Οι πιο δημοφιλείς κωδικοί εκπέμπονται στην αρχή, οπότε οι περισσότερες τηλεοράσεις σβήνουν μέσα στα πρώτα λίγα δευτερόλεπτα, ενώ κάποια σπάνια μοντέλα μπορεί να αργήσουν λίγο.

dsc00072c.jpg

Το TV-B-Gone μου το έκανε δώρο η γυναίκα μου, και το βρήκε στο ThinkGeek.com. Το συγκεκριμένο μοντέλο που μου αγόρασε είναι το Ευρωπαϊκό, ενώ υπάρχει και άλλο για Αμερική και Ασία. Υποτίθεται πως περιέχει μπαταρίες και είναι έτοιμο για χρήση, αλλά οι μπαταρίες του δικού μου ήταν εξαντλημένες όταν το έλαβα, κι έτσι το είχα αφήσει σε ένα ράφι για κάμποσο καιρό. Προχθές το πρωί φεύγοντας από το σπίτι για να πάω στο γραφείο το πήρα μαζί μου, και στο δρόμο σταμάτησα σε ένα κατάστημα και του αγόρασα καινούργιες. (Κόστισαν €7.50, μάλλον με καταλήστεψαν.) Όταν έφτασα στο γραφείο έκανα την πρώτη δοκιμή: άνοιξα την τηλεόραση, έστρεψα πάνω της το TV-B-Gone, και πίεσα το πλήκτρο. Η τηλεόραση έσβησε.

Ηδονή.

Μετά το τέλος της εργάσιμης ημέρας πήγα στο Mediamarkt για να αγοράσω ένα Memory Stick Reader, και όταν βρέθηκα εκεί συνειδητοποίησα πως το κατάστημα αυτό διαθέτει πάρα πολλές τηλεοράσεις, και είναι όλες αναμμένες. Ήμουν περικυκλωμένος από αναμμένες τηλεοράσεις. Ασύλληπτα πολλές αναμμένες τηλεοράσεις. Κι εγώ είχα ένα TV-B-Gone στην τσέπη μου. Έκανα τον αναπόφευκτο συνειρμό. Ξεσπάθωσα το TV-B-Gone και ένιωσα περίπου όπως ένα μωράκι σε παραλία με γυμνόστηθες. Όρμησα στο ψαχνό: Ζαπ! Τσάφ! Πάφ! Σβίτς! Έσβηνα τηλεοράσεις αριστερά και δεξιά. Δεν κατάφερα να αντισταθώ στον κωλοπαιδισμό να σβήσω τηλεόραση ακόμα και τη στιγμή που ένας ανυποψίαστος πωλητής την έδειχνε σε ένα ζευγάρι πελατών. Όταν είχα πιά σβήσει καμιά δεκαριά τηλεοράσεις και το είχε ευχαριστηθεί η ψυχή μου, ξαναέβαλα το TV-B-Gone στην τσέπη και έφυγα από το κατάστημα με ένα τεράστιο χαμόγελο στα χείλη μου. Είμαι πλέον κατάλληλα εξοπλισμένος για αναμονές σε ιατρεία, ταξίδια με ταχύπλοα, και κάθε άλλη παραμονή σε χώρο στον οποίο κάποιος άλλος έχει αποφασίσει πριν από εμένα, για εμένα, πως δεν μπορεί παρά να επιθυμώ να βλέπω και να ακούω τηλεόραση.

Η αλήθεια είναι πως υπάρχουν και ταχύπλοα τα οποία δεν έχουν δέκτες τηλεόρασης παρά οθόνες (monitors) συνδεδεμένες σε κλειστό κύκλωμα, και σε αυτές βέβαια το TV-B-Gone δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα. Είχα ταξιδέψει κάποτε με ένα τέτοιο σκάφος, αλλά θυμάμαι πως για καλή μου τύχη τότε οι οθόνες έδειχναν αντίγραφο της οθόνης του ραντάρ, όπου φαινόταν ένα τμήμα του χάρτη του Αιγαίου Πελάγους, η προδιαγεγραμμένη πορεία του σκάφους ανάμεσα στα νησιά, και η θέση μας, η οποία άλλαζε εξαιρετικά αργά, όπως ο μεγάλος δείκτης ενός ρολογιού. Με άλλα λόγια, οι οθόνες ήταν εντελώς βουβές, η εικόνα που μετέδιδαν δεν τράβαγε το μάτι, και ήταν συγχρόνως ασύγκριτα πιο ενδιαφέρουσα από την οποιαδήποτε σαπουνόπερα, οπότε κι εγώ δεν είχα κανένα πρόβλημα. Για να δούμε τι θα μου τύχει φέτος…

dsc00413b.jpg dsc00414b.jpg dsc00404b.jpg

Το αποποιητικό ευθύνης (ή, όπως λέμε στα Ελληνικά, το ντισκλέϊμερ) του TV-B-Gone: Το προϊόν αυτό πωλείται για αποκλειστική ιδιωτική χρήση πάνω σε εξοπλισμό του αγοραστή. Χρησιμοποιήστε το υπό επιτήρηση ενηλίκων. Για εξωτερική χρήση μόνο. Συμπτώματα συμπεριλαμβάνουν μειωμένο άγχος, αυξημένες διαπροσωπικές ικανότητες, αυξημένη διανοητική ικανότητα, αυξημένη αίσθηση ευεξίας. Οι παραπάνω δηλώσεις δεν έχουν αξιολογηθεί από τον ΕΟΦ. Προσωπικές επιλογές είναι αποκλειστική υπευθυνότητα του κάθε ενός χρήστη αυτής της συσκευής. Made in China.

Copyright © 2007 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης

3 Σχόλια to “Η Τυραννία της Τηλεόρασης”

  1. anisixos said

    ego leo na svisoume oles tis tv gia panta!

  2. trelos said

    υπαρχει καποιο αναλογο να εξαφανιζουμε καποια blogs ;

  3. @Trelos: απ’οτι ξέρω, όχι. Γιατί, ποιό ιστολόγιο θέλεις εσύ να σβήσεις;

    Τις προάλλες συζητούσα με μία γνωστή μου το ζήτημα των Επτά Νέων Θαυμάτων, και το φαινόμενο των πάμπολλων ιστολογίων που πρότειναν ανεπιφύλακτα στον κόσμο να πάει να ψηφίσει, και εκείνη γνωρίζοντάς με ως χάκερ με ρώτησε αν μπορώ να εξαφανίσω αυτά τα ιστολόγια. Της απάντησα πως οι ικανότητές μου ως χάκερ δεν αρκούν για κάτι τέτοιο, αλλά και να αρκούσαν, δεν θα το έκανα, γιατί θα ήταν φασισμός.

Σχολιάστε

 
