Ο όρκος ως κρατικός θεσμός
Posted by Διαγόρας ο Μήλιος στο 2007/05/22
Εσείς, πόσους διαφορετικούς λόγους μπορείτε να σκεφτείτε για την απο-θεσμοθέτηση των πάσης φύσεως όρκων;
Για την ειδική περίπτωση του όρκου στα δικαστήρια, εγώ κατάφερα να βρω ούτε λίγο ούτε πολύ, δώδεκα διαφορετικούς λόγους.
Κυρίες και κύριοι, απολαύστε τους:
-
Η ιεροτελεστία του όρκου βασίζεται σε μεταφυσικές πεποιθήσεις, και κατά συνέπεια είναι ανάρμοστη σε ένα κοσμικό κράτος.
-
Προσβάλλει τη νοημοσύνη του μάρτυρα υπονοώντας ότι μπορεί να επηρρεάσει τη βούλησή του.
-
Προσβάλλει την τιμή του μάρτυρα υπονοώντας ότι άλλα θα έλεγε εκτός όρκου και άλλα θα πει υπό όρκο.
-
Προσβάλλει τη νοημοσύνη του δικαστηρίου υπονοώντας πως είναι τόσο αγαθόπιστο ώστε να λαμβάνει υπόψιν του μαρτυρίες μόνο από πολίτες που έχουν πρώτα εκτελέσει κάποια ιεροτελεστία.
-
Υποσκάπτει την αμεροληψία του δικαστηρίου δίνοντας στον οποιονδήποτε μάρτυρα τη δυνατότητα να προφανθεί και να διακηρύξει πλειοψηφικές θρησκευτικές πεποιθήσεις ενώπιον του δικαστηρίου, ενώ υπό κανονικές περιστάσεις δεν θα είχε ερωτηθεί καν.
-
Στερείται αποτελεσματικότητας όλως δι όλου.
-
Είναι άδικος γιατί στην περίπτωση της ψευδομαρτυρίας επισύρει άτοπη επιπλέον ποινή ψευδορκίας.
-
Σπαταλά χρόνο στην εξέταση του κάθε ενός μάρτυρα.
-
Σπαταλά χρήμα για την προμήθεια χριστιανικών, μουσουλμανικών, και άλλων ιερών φυλλάδων.
-
Αποτελεί διάκριση κατά των θρησκευτικών μειονοτήτων των οποίων τα αναγκαία για όρκο θρησκευτικά σύμβολα είναι τόσο σπάνια που δεν πρόκειται ποτέ να προμηθευτούν οι αίθουσες ελληνικών δικαστηρίων. (Φανταστείτε έναν μάρτυρα να δηλώνει «Μάορι» και αμέσως ο δικαστής να κάνει νεύμα για να εισέλθουν στην αίθουσα έξι βαστάζοι κουβαλώντας ένα ύψους 3 μέτρων ξύλινο τοτέμ!)
-
Για τη μειοψηφία εκείνη των μαρτύρων που γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και είναι ατρόμητοι στη διεκδίκησή τους, παραβιάζει το απόρρητο των θρησκευτικών φρονημάτων τους εξαναγκάζοντάς τους να προβούν σε δηλώσεις περί των φρονημάτων τους προκειμένου να απαλλαγούν από την υποχρέωση του όρκου ή να ορκιστούν σε κάτι διαφορετικό από τη χριστιανική βίβλο που σερβίρεται ως προεπιλογή.
-
Για την πλειοψηφία των μαρτύρων, οι οποίοι είτε δεν γνωρίζουν τα δικαιώματά τους είτε στερούνται της διάθεσης να τα διεκδικήσουν όταν τελούν υπό καθεστώς τρομοκρατίας, παραβιάζει την ελευθερία των θρησκευτικών πεποιθήσεών τους κατά εξόχως φασιστικό τρόπο, επιβάλλοντας συμμετοχή σε ιεροτελεστία άσχετη με τα πιστεύω τους. (Το καθεστώς τρομοκρατίας προκύπτει από την ύπαρξη της χριστιανικής βίβλου ως προεπιλογής στο ειδώλιο, του εικονίσματος του Ιησού Ναζωραίου στον τοίχο πάνω από τη θέση του προέδρου, την υψηλή θέση των καθισμάτων του προεδρίου του δικαστηρίου, τη σοβαροφάνεια των δικαστών, κλπ. που όλα μαζί συνθέτουν μία εικόνα εξαιρετικά αποτρεπτική για πάσης φύσεως «διαφοροποιήσεις».)
Αν θα μπορούσε κανείς να μου στείλει έναν έστω λόγο για τη διατήρηση του όρκου στα δικαστήρια, θα του ήμουν ευγνώμων.
Αν μπορεί κανείς να προσθέσει κάτι στον κατάλογο, θα του ήμουν επίσης ευγνώμων.
Ενδιαφέρον θα είχε επίσης η σύνταξη παρόμοιων καταλόγων για άλλων ειδών όρκους, όπως π.χ. το στρατιωτικό όρκο, τους διάφορους όρκους που δίνουν κάποιοι ελεγκτές, τον όρκο που δίνουν (φαντάζομαι) οι λεγόμενοι «ορκωτοί λογιστές», κλπ.
Διαβάστε περισσότερα για τη δημοφιλή παράνοια που ονομάζεται θρησκεία:
Θρησκεία στο ιστολόγιο του Διαγόρα
Θρησκεία σε όλο το WordPress
Copyright © 2007 Διαγόρας ο Μήλιος | Όροι Χρήσης
GordonGR said
Κι ἄντε νὰ φέρουν στὴν αἴθουσα τὸ τοτὲμ τῶν Μάορι· εἶναι θρησκευτικὴ ἐπιλογή, δὲν μποροῦν νὰ τὴν ἀρνηθοῦν. Πῶς θὰ ἐξηγήσεις σὲ κάποιον/α δικαστὴ/ίνα ὅτι εἶσαι ἄθεος, ἀλλὰ παρ᾿ ὅλ᾿ αὐτὰ σέβεσαι τοὺς θεσμούς, τιμᾶς τὴ χώρα σου, ἐμπιστεύεσαι τὸ δικαστήριο κλπ; ἰδίως ὅταν –κατὰ κανόνα– τὸ δικαστήριο ἀναγνωρίζει ὡς «χρηστὰ ἤθη» τὰ χριστιανικὰ ἤθη;